Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības komunikācija sabiedrības veselībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVUEK_139
Zinātnes nozare
Vides inženierija un enerģētika; Zemes zinātnes, fiziskā ģeogrāfija un vides zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sabiedrības veselība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sabiedrības veselības institūts
Kontaktinformācija

Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir radīt studentiem padziļinātu izpratni par to, kā organizējama un realizējama stratēģiskā komunikācija organizācijā , kādi ir veselības komunikācijas uzdevumi, teorijas. Kursa ietvaros tiek apskatītas uzvedības maiņas komunikācijas pieejas, modeļi. Studenti iegūst zināšanas par komunikācijas plānošanas un īstenošanas principiem, kā arī komunikācijas efektivitātes pētījumu metodēm. Praktiski studenti apgūst iemaņas veselības komunikācijas plānošanā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izprot veselības komunikācijas principus, pārzina veselības komunikācijas teorijas, sociālā mārketinga un veselības komunikācijas būtību. Studenti izprot masu mediju darba būtību un sadarbības principus ar to.

Prasmes

1.Prot sagatavot komunikācijas plānus, kā arī materiālus mērķa auditorijām.

Kompetences

1.Ir kompetenti multidisciplinārās veselības komunikācijas jomā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Studējošie pastāvīgi apgūst mācību literatūru. • Kursa ietvaros jāsagatavo divas grupu prezentācijas: sociālā mārketinga kampaņas un veselības komunikācijas kampaņas plāns un jāprezentē semināra laikā. • Referāts: Komunikācijas specifika veselības aprūpes nozarē (apjoms 7 – 10 lpp.).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Dalība semināros un grupu darbu prezentācija: 30%. • Referāta vērtējums: 30%. • Eksāmens: 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kampaņu tipi, specifika. Kampaņu plānošanas principi. Komunikācijas efektivitātes noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kampaņu tipi, specifika. Kampaņu plānošanas principi. Komunikācijas efektivitātes noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas teorijas un pieejas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Auditorijas analīze un komunikācijas kanālu izvēle
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbības formas ar medijiem (preses relīzes, preses konferences, brīfingi, iniciācijas utt.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības ekonomika un tās pielietošana veselības komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas specifika informatīvās sabiedrības laikmetā. Taktiskā un stratēģiskā komunikācija. Veselības komunikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības ekonomika un tās pielietošana veselības komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas sociāli ekoloģiskā perspektīva. Sociāli ekoloģiskie modeļi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kampaņu tipi, specifika. Kampaņu plānošanas principi. Komunikācijas efektivitātes noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas sociāli ekoloģiskā perspektīva. Sociāli ekoloģiskie modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Auditorijas analīze un komunikācijas kanālu izvēle
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības ekonomika un tās pielietošana veselības komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais mārketings un tā plānošana. Sociālā mārketinga 7 P analīze. Sociālās uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas specifika informatīvās sabiedrības laikmetā. Taktiskā un stratēģiskā komunikācija. Veselības komunikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sadarbības formas ar medijiem (preses relīzes, preses konferences, brīfingi, iniciācijas utt.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības ekonomika un tās pielietošana veselības komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kampaņu tipi, specifika. Kampaņu plānošanas principi. Komunikācijas efektivitātes noteikšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzvedības maiņas intervences un komunikācija. Uzvedības modeļu pielietojums komunikācijas plānošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas teorijas un pieejas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Alan R., Andreasen. Social marketing in 21st century. London. SAGE Publication, 2006

2.

Berry, D. Health Communication: Theory And Practice. New York. McGraw-Hill, 2007

3.

Ewing T., Michael. Social Marketing. New York. Routledge, 2010

4.

Philip Kotler. Ned Roberto Nancy Lee. Social marketing: Improving the quality of life. SAGE Publication, 2002

5.

Renata Schiavo. Health communication: from theory to practice. San Francisco. Jossey-Bass, 2007

6.

Berry, D. Health Communication: Theory And Practice. New York. McGraw-Hill, 2007

7.

Alan R., Andreasen. Social marketing in 21st century. London. SAGE Publication, 2006

8.

Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., Hardeman, W., et.al. (2013). The Behavior Change Technique Taxonomy of 93 Hierarchically Clustered Techniques : Building an International Consensus for the Reporting of Behavior Change Interventions. https://doi.org/10.1007/s12160-013-9486-6

9.

Davis, R., Campbell, R., Hildon, Z., Hobbs, L., Michie, S., et.al. (2015). Theories of behaviour and behaviour change across the social and behavioural sciences : a scoping review. Health Psychology Review, 0(0), 1–22. https://doi.org/10.1080/17437199.2014.941722

10.

Kok, G., Gottlieb, N. H., Peters, G. J. Y., Mullen, P. D., et.al. (2016). A taxonomy of behaviour change methods: an Intervention Mapping approach. Health Psychology Review, 10(3), 297–312. https://doi.org/10.1080/17437199.2015.1077155

11.

Model, T. S. (2012). The Social-Ecological Model : A Framework for Prevention. Injury Prevention, 4–5.

12.

Area, B., & Delivery, S. (2008). Social Change Communication. Aids, 1–3.

13.

Dutta-Bergman, M. J. (2005). Theory and practice in health communication campaigns. Health Communication, 18(2), 103–122. https://doi.org/10.1207/s15327027hc1802_1

14.

Mullainathan, S., & Thaler, R. H. (2015). Behavioral Economics. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition, 437–442. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.71007-5

15.

Ruben, B. D. (2016). Communication Theory and Health Communication Practice : The More Things Change , the More They Stay the Same 1. 1–11. https://doi.org/10.1080/10410236.2014.923086

16.

Slater, M. D. (2015). Theory and Method in Health Audience Segmentation. July 1996. https://doi.org/10.1080/108107396128059

Papildu literatūra

1.

Dennis L., Wilcox, Phillip H.Ault, Warren K. Agee. Public Relations. Strategies and Tactics, 2005

2.

Ronald D. Smith. Strategic Planning for Public Relations, 2005

3.

Savicka, V., & Gorškova, Z. (2020). Sociālekoloģiskā modeļa lietojums uzvedības maiņas komunikācijā. 99–111.

4.

Mckenzie-mohr, D., & Schultz, P. W. (2014). Choosing Effective Behavior Change Tools. 20(1), 35–46. https://doi.org/10.1177/1524500413519257

5.

Johnston, M., Carey, R. N., Bohlen, L. E. C., Johnston, D. W., Rothman, A. J., Bruin, M. de, Kelly, M. P., Groarke, H., & Michie, S. (2020). Development of an online tool for linking behavior change techniques and mechanisms of action based on triangulation of findings from literature synthesis and expert consensus). August. https://doi.org/10.1093/tbm/ibaa050

6.

Evans, W. D., & Mccormack, L. (2008). in Health Care : Communicating Evidence to Change Consumer Behavior. 781–792. https://doi.org/10.1177/0272989X08318464

7.

Cickusic, V., & Salihbegovic, E. M. (n.d.). Health Communication. 5, 219–222.

8.

Golden, S. D., & Earp, J. A. L. (2012). Social Ecological Approaches to Individuals and Their Contexts: Twenty Years of Health Education & Behavior Health Promotion Interventions. Health Education and Behavior, 39(3), 364–372. https://doi.org/10.1177/1090198111418634

9.

Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (2016). Veselības psiholoģija.

10.

Hoffjann, O. (2018). The role of play in strategic communication. https://doi.org/10.1177/2046147X17744833

11.

Singaiah, G., & Laskar, S. R. (2015). Understanding of Social Marketing : A Conceptual Perspective. 16(2), 213–235. https://doi.org/10.1177/0972150914564282

12.

Michie, S. (2011). The behaviour change wheel : A new method for characterising and designing behaviour change. January 2017. https://doi.org/10.1186/1748-5908-6-42

13.

Element, K., & Efficacy, R. (2006). Theories of Behavior Change. 1(1990), 1–6.

14.

Edgar, T., & Volkman, J. E. (2012). Using Communication Theory for Health Promotion: Practical Guidance on Message Design and Strategy. 2005–2008. https://doi.org/10.1177/1524839912450879

15.

Panda, A., & Sehgal, A. (n.d.). Impact of Information , Education and Communication on Adolescent Reproductive Health : A Sociological Study of Mandi District , Himachal Pradesh. 3(2009), 445–472. https://doi.org/10.1177/097206340901100301

16.

Lubi, K., Sildver, K., Sokolova, D., Savicka, V., Nool, I., Mets-Oja, S., & Tupits, M. (2022). Existing Health Practices in Shaping the Decision to Participate During Breast Cancer Screening Among 50–69 Years Old Women in Estonia. SAGE Open Nursing, 8, 237796082211242. https://doi.org/10.1177/23779608221124293