Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sociālais darbs lauku kopienā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_191
Zinātnes nozare
Sociālā politika un sociālā darba organizācija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas un veidot izpratni par sociālā darba vidi – sociālo pakalpojumu nodrošināšanu un organizāciju Latvijas lauku teritorijās (kopienā/ apvidos), ņemot vērā sociālo pakalpojumu ierobežoto pieejamību mainīgās vides apstākļos un lauku vidē dzīvojošo cilvēku ietekmējošo faktoru savstarpējo mijiedarbību, sadzīvi un paradumus.

Priekšzināšanas

Bakalaura grāds veselības vai sociālajās zinātnēs, darba pieredze sociālajā jomā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izpratīs un iegūs zināšanas par lauku kopienas – vides, ietekmes faktorus (paradumus, kultūrvidi, sociālekonomisko vidi u.c.). Spēs noteikt un veikt vajadzību novērtējumu lauku kopienas mainīgajā vidē, ņemot vērā sociālo politiku un esošos resursus; spēs pielietot indivīda sociālās funkcionēšanas, dzīves kvalitātes, sociālā kapitāla, līdzdalības un sociālo inovāciju pieejas.

Prasmes

1.Spēs novērtēt resursus un sociālo pakalpojumu pieejamību lauku kopienā; spēs veikt esošās lauku kopienas vides novērtējumu un salīdzinošo lauku-pilsētas analīzi, analizēt pielietotos sociālā darba instrumentus; spēs rosināt un vadīt sociālās pārmaiņas.

Kompetences

1.Spēs pielietot kursā iegūtās zināšanas konkrētu sociālā darba problēmgadījumu analīzē; analizēt un spēt piedāvāt uz attīstību vērstu risinājumu un/vai izmantot zināšanas, lai rosinātu pārmaiņas vadības procesu lauku apvidos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
‘X’ lauku kopienas dzīves līmeņa un ietekmes faktoru novērtējums: kopienas kartēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Formulējiet sociālo X problēmu lauku kopienā un veiciet sociālās politikas novērtējumu, kas nosaka-ietekmē esošo sociālo dienestu un citu pakalpojumu sniedzēju resursu pieejamību un iespējas veikt sociālo darbu lauku kopienās, risinot šo problēmu. Argumentācijā balstieties uz Valsts pārvaldes institūciju (labklājības, izglītības, aizsardzības (drošības) nozaru institūciju, sociālo dienestu u.c. pakalpojumu sniedzēju datiem/ informāciju un/vai ar esejā apsaktītās sociālās problēmas jau veikto pētījumu datiem (statistisko informāciju, gadījumi u.c.).
2.

Pārbaudījums

-
-
Izvēlieties sociālo problēmu lauku kopienā, kuru cenšaties atrisināt (vai esat ar to strādājis iepriekš); Veiciet pašnovērtējumu, pielietojot sociālā darba tehnikas un aprakstīt kritiskās refleksijas procedūru. Aprakstiet, kādas sociālā darba atbalsta metodes ir izmantotas, lai veiktu pašnovērtējumu un kritisko refleksiju sociālajā darbā.
3.

Pārbaudījums

-
-
Izvēlēties sociālo gadījumu un sagatavot sociālās funkcionēšanas novērtējumu; pēc sociālās funkcionēšanas novērtējuma, izvēlēties atbilstošus sociālā darba metodes un instrumentus sociālā gadījuma risināšanā. Izvēloties atbilstošus instrumentus, jāņem vērā vietējās lauku kopienas sociālekonomisko vidi - identificējiet, kādi resursi un iespējas ir ārpus sociālā dienesta vai cita pakalpojumu sniedzēja. Esošo novērtējumu prezentēt klātienē.
4.

Pārbaudījums

-
-
Izlasiet doto x gadījuma aprakstu (pieejams e-studijās) un sagatavojiet komentāru par sociālā darba metodēm un instrumentiem, kas tiks izmantoti esošā gadījuma sociālās problēmas risināšanā. Kādas profesionālās vērtības un resursi ir nepieceišami, lai rosinātu pārmaiņas esoša lauku vidē x gadījumā?
5.

Pārbaudījums

-
-
Izvēlies sociālo gadījumu lauku kopienā; veic sociālā kapitāla novērtējumu - kādi resursi un spējināšanas/ spēcināšanas rīki ir piejami kopienā, identificē kopienas līderību, sociālos tīklus. Sagatavo intervences scenāriju, balstoties uz esošo novērtējumu un identificē sociālo inovāciju, kas varētu rasties šādas intervences rezultātā.Esošo gadījumu prezentēt klātienē.
6.

Pārbaudījums

-
-
Izvēlēties vienu no uzdevumiem un sagatavo presentāciju: (a) veikt vispārējo lauku kopienas sociālekonomiskās vides novērtējumu X ciemā un/vai novadā; (b) identificēt novecošanās problēmu un izskaidrot sociālā darba pieejamo instrumentu pielietojumu saskaņā ar gerontoloģisko pieeju, izskaidrot ar piemēru vai gadījumu; (c) sniegt novērtējumu par citām augstam sociālam riskam pakļautām grupām lauku vidē. Esošo novērtējumu prezentēt klātienē.
7.

Pārbaudījums

-
-
Apmeklējums un līdzdalība lekcijās un semināros, patstāvīga pētījumu analīze; praktisko darbu un patstāvīgā darba prezentēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku kopienas sociālās vērtības un sociālo pārmaiņu vadība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku kopienas sociālās vērtības un sociālo pārmaiņu vadība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku vide un novecošanās: gerontoloģiskā sociālā darba pieeja
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku vide un novecošanās: gerontoloģiskā sociālā darba pieeja
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā politika un sociālās pārmaiņas: sociālo pakalpojumu pieejamība un resursu analīze lauku apvidū
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
0

Tēmas

Sociālā politika un sociālās pārmaiņas: sociālo pakalpojumu pieejamība un resursu analīze lauku apvidū
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba metodes – profesionālās vērtības un pārmaiņu vadība lauku vidē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba metodes – profesionālās vērtības un pārmaiņu vadība lauku vidē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā funkcionēšana un dzīves kvalitāte lauku kopienās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā funkcionēšana un dzīves kvalitāte lauku kopienās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašnovērtējums un kritiskā reflektēšana lauku sociālajā darbā
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Pašnovērtējums un kritiskā reflektēšana lauku sociālajā darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais kapitāls, sociālās inovācijas un tīklošanās lauku apvidū
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais kapitāls, sociālās inovācijas un tīklošanās lauku apvidū
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku kopienas sociālās vērtības un sociālo pārmaiņu vadība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku kopienas sociālās vērtības un sociālo pārmaiņu vadība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku vide un novecošanās: gerontoloģiskā sociālā darba pieeja
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lauku vide un novecošanās: gerontoloģiskā sociālā darba pieeja
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā politika un sociālās pārmaiņas: sociālo pakalpojumu pieejamība un resursu analīze lauku apvidū
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
0

Tēmas

Sociālā politika un sociālās pārmaiņas: sociālo pakalpojumu pieejamība un resursu analīze lauku apvidū
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba metodes – profesionālās vērtības un pārmaiņu vadība lauku vidē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā darba metodes – profesionālās vērtības un pārmaiņu vadība lauku vidē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā funkcionēšana un dzīves kvalitāte lauku kopienās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā funkcionēšana un dzīves kvalitāte lauku kopienās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pašnovērtējums un kritiskā reflektēšana lauku sociālajā darbā
  1. Patstāvīgais darbs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Prakses vieta
0

Tēmas

Pašnovērtējums un kritiskā reflektēšana lauku sociālajā darbā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais kapitāls, sociālās inovācijas un tīklošanās lauku apvidū
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālais kapitāls, sociālās inovācijas un tīklošanās lauku apvidū
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bela B., et.al. Ilgtspējīgas attīstības sociālā dimensija – kā virzāmies pretī cieņpilnai dzīvei sociāli atbildīgā valstī. Ch. 2, Ed. Zobena, A. Inovatīvi risinājumi ceļā uz ilgtspēju: sabiedrība, ekonomika, vide. LU Akadēmiskais apģads, Rīga, 2018, 110-143.

2.

Bela, B. Sociālās inovācijas labākai dzīvei. Sociālās inovācijas: valsts loma to sekmēšanā pasaulē un Latvijā. Ch.3.1. Ed. Bela, B., Ilgtspējīga attīstība un sociālās inovācijas. LU Akadēmiskais apģads, Rīga, 2018.

3.

Broka, A., Kūle, L., Kūla, E. Sociālā cilvēkdrošība: bērni un ģimenes ar bērniem Latvijā. Rokasgrāmata sociālā jomā strādājošiem. LU Akadēmiskais apgāds, Latvijas Universitāte, 2014.

4.

Gary Hart, L., Casey R. B. Defining Rurality. Ch.1. In Crosby, Richard A., et al. Rural Populations and Health: Determinants, Disparities, and Solutions, John Wiley & Sons, Incorporated, 2012, 23-37.

5.

Hodakovska-Migunova, J. 2017. Pašvaldību nodrošināto sociālo pakalpojumu attīstība un sociālais darbs Tukuma novadā. Sast. L. Vilka, Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2017. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 91-104.lpp.

6.

Melinda L. Lewis, Diane L. Scott & Carol Calfee. Rural Social Service Disparities and Creative Social Work Solutions for Rural Families Across the Life Span, Journal of Family Social Work, 16:1. 2013, p.101-115

7.

Robertson, S.L. The Role of Technology in Service Delivery for People with Disabilities in Rural Communities. Ch 4., In D.A. Harley et al. (eds.), Disability and Vocational Rehabilitation in Rural Settings, 2018, 59-76

8.

Stuart, H.Paul. Conceptual and Historical Foundations of Rural Social Welfare. Part I., Ed.T. Laine Scales, et al., in Rural Social Work: Building and Sustaining Community Capacity, John Wiley & Sons, Incorporated, 2013, 1-56.

9.

Zīverte, L. Kolektīvās rīcības nozīme kopienas sociālās drošības stiprināšanā: rīcībpētījums par Talsu novada fonda ieguldījumu iedzīvotāju iniciatīvu veicināšanā. Zin. Red. F. Rajevska, Valsts pētījumu programma "Nacionālā identitāte". Projekts «Nacionālā identitāte un sociālā cilvēkdrošība", Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2014.

10.

Wendel et. Al. Capacity Building in Rural Communities, Ch 12. In Crosby, Richard A., et al. Rural Populations and Health: Determinants, Disparities, and Solutions, John Wiley & Sons, Incorporated, 2012, 215-23

Papildu literatūra

1.

Reģionu attīstība Latvijā. 2010.

2.

Valsts reģionālās attīstības aģentūra. Reģionu attīstība Latvijā 2009, Rīgā, 2010.

3.

Nacionālais attīstības plāns 2027.

4.

Heron, B. Self-reflection in critical social work practice: subjectivity and the possibilities of resistance. Reflective Practice, 6:3, 341-351.

5.

Jessica E. Haxton PhD LCSW & Amy Z. Boelk PhD APSW. Serving Families on the Frontline: Challenges and Creative Solutions in Rural Hospice Social Work, Social Work in Health Care. 2010.

6.

Sandra S. Butler PhD & Nancy M. Webster MSW. Chapter 4: Advocacy Techniques with Older Adults in Rural Environments, Journal of Gerontological Social Work. 2004, 41:1-2,59-74.

7.

Gurid Aga Askeland & Jan Fook. Critical reflection in social work, Routledge: Taylor&Francis Group. 2009, 12:3, 287-292.

8.

Kaye, Lenard W., S. Butler. Gerontological Social Work in Small Towns and Rural Communities, Routledge, 2004.

9.

Tyrer et al. The Social Functioning Questionnaire: A Rapid and Robust Measure of Perceived Functioning. (IJSP), 51(3), 265-274.

Citi informācijas avoti

1.

Issue Brief on Rural Child Welfare Practice. Child Welfare Information Gateway, U.S. Department of Health and Human Services Administration for Children and Families Administration on Children, Youth and Families Children’s Bureau, February 2018.

2.

Latvijas lauku telpas attīstība un tās iespējamie nākotnes scenāriji.