Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Izglītot studentu atbilstoši Skolotāja standartā paredzētajām kompetencēm un Veselības un fiziskās aktivitātes izglītības standarta satura prasībām sadaļā “Fiziskā aktivitāte ir priekšnosacījums labai fiziskajai un garīgajai veselībai”. Dot studējošajiem zinātnisku pamatu veselību veicinošo fizisko aktivitāšu mācīšanā, izskaidrošanā un pamatošanā dažādu klašu skolēniem par veselību veicinošo fizisko vingrinājumu izvēli, dozēšanu un kontroli atbilstoši fiziskajai sagatavotībai un nodarbību mērķiem.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Uzņāmējdarbība un grāmatvedība, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Biomehānika un ergonomika, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Izglītības iestādes vadība, Šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, Priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, Pārvietošanās pamati un metodika, Sporta vēsture, Sporta filosofija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Dažādu fizisko vingrinājumi nozīme un pielietošana veselības nostiprināšanā un slimību profilaksē, par dažādu fizisko vingrinājumu slodzes apjoma un intensitātes izvēli un slodzes dozēšanu veselības veicināšanai. 2. PVO un citu starptautisku organizāciju fiziskās aktivitātes rekomendācijas. 3. Regulāras fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām, dažādām organisma sistēmām. 4. Enerģijas patēriņš dažādās fiziskās aktivitātēs atkarībā no slodzes veida un intensitātes, ogļhidrātu un tauku patēriņš atkarībā no slodzes intensitātes un ilguma. 5. Digitālo tehnoloģiju iespējas (mobīlās aplikācijas, pulsometri, fitnesa aproces u.c.) slodzes apjoma un intensitātes kontrolei, to skaitā dažādi kardiotrenažieru programmas un testi. 6. Dažāda vecuma bērniem nepieciešamo vispārējās fiziskās sagatavotības vingrinājumu (kustību koordinācija, vispārējā izturība, spēks, ātrums, lokanība) slodze atbilstoši darba spējām un fiziskās sagatavotības izvērtēšanai.
Prasmes
1.7. Dažāda vecuma bērniem ar dažādu fizisko sagatavotību atbildīgi un patstāvīgi sagatavoties fiziskajām aktivitātēm un izvēlēties sagatavošanās vingrinājumus pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. 8. Izvēlēties un lietot digitālās tehnoloģijas dažāda vecuma bērnu fiziskās aktivitātes veicināšanai, uzskaitei un kontrolei, enerģijas patēriņa kontrolei, pamatvielmaiņas un fiziskās slodzes enerģijas patēriņa izvērtēšanai. 9. Nodrošināt studentiem praktisko iemaņu apguvi par digitālajām tehnoloģijām fizisko aktivitāšu kontrolēšanai un uzturēšanai, piemēram, mobilās lietotnes, pulsometrus, fitnesa aproces, globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS).
Kompetences
1.10. Ieteikt dažāda vecuma bērniem un jauniešiem lietot atbilstošus vingrinājumus savu vispārējo fizisko spēju attīstīšanai un veselības nostiprināšanai un sekot līdzi savas fiziskās gatavības izmaiņām veselību veicinošās nodarbībās. 11. Spēj analizēt nepieciešamo vispārējās fiziskās sagatavotības vingrinājumu (kustību koordinācija, vispārējā izturība, spēks, ātrums, lokanība) slodzi atbilstoši fiziskajai sagatavotībai, darba spējām un izvērtēt fiziskās sagatavotības izmaiņas regulāru nodarbību ietekmēs.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Teorētiskās literatūras studijas par fizisko vingrinājumi nozīmi un pielietošanu veselībai veicināšanā. Zinātniskās informācijas meklēšana zinātniskajās datu bāzēs par attiecīgajām tēmām. Gatavošanās semināriem (kontroldarbiem) par norādītajām tēmām, izmantojot norādīto literatūru. Prezentāciju sagatavošana par norādītajām tēmām.
Izstrādāt sporta un veselības nodarbību programmu un nodarbību saturu dažāda vecuma bērniem patstāvīgām veselību veicinošām nodarbībām.
Gatavošanās rakstiskam eksāmenam un testam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursā tiek vērtētas studentu patstāvīgo darbu prezentācijas, izstrādāto sporta un veselības nodarbību programmas. Studiju kursa noslēgumā ir sekmīgi jānokārto rakstisks eksāmens par teorētiskajiem jautājumiem un jāatzīmē atbilstošie atbilžu varianti zināšanu pārbaudes testā.
Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par prezentācijām 25%, sporta un veselības programmām 25%, teorētiskajiem jautājumiem 25% un atbildēm testā 25%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamā sirdsdarbības frekvence fiziskas slodzes laikā. Elpošanas frekvence kā slodzes intensitātes kritērijs. Citi sporta un veselības izmantojamie slodzes intensitātes kritēriji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamā sirdsdarbības frekvence fiziskas slodzes laikā. Elpošanas frekvence kā slodzes intensitātes kritērijs. Citi sporta un veselības izmantojamie slodzes intensitātes kritēriji.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādām organisma sistēmām, orgāniem un audiem. Fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām un smadzeņu funkcijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādām organisma sistēmām, orgāniem un audiem. Fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām un smadzeņu funkcijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iesildīšanās un sagatavošanās vingrinājumi pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. Fiziskās sagatavotības rādītāji un to izmaiņas veselību veicinošās nodarbībās. Fiziskās sagatavotības testi un to pielietošana veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iesildīšanās un sagatavošanās vingrinājumi pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. Fiziskās sagatavotības rādītāji un to izmaiņas veselību veicinošās nodarbībās. Fiziskās sagatavotības testi un to pielietošana veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamais slodzes apjoms un intensitāte veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamais slodzes apjoms un intensitāte veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta apģērbu un apavu izvēle atbilstoši fizisko aktivitāšu specifikai telpās un āra nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu plānošana dienas režīmā. Fiziskās sagatavotības programmu izstrādāšana bērniem, pusaudžiem un jauniešiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu plānošana dienas režīmā. Fiziskās sagatavotības programmu izstrādāšana bērniem, pusaudžiem un jauniešiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Enerģijas patēriņš dažādas intensitātes un ilguma fiziskās slodzēs. Tauku un ogļhidrātu izmantošana atkarībā no slodzes intensitātes un ilguma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādas iespējas un resursi fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzlabošanai un uzturēšanai. Dažādu fizisko aktivitāšu loma normālas ķermeņa masas uzturēšanā, ietekme uz vielmaiņu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drošas un veselīgas pirmsskolas vides izveide, veselību veicinošas aktivitātes. Stresu un konflikta situācīju efektīva pārvaldīšana, elpošanas un muskuļu relaksācijas vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un veselības nodarbību programmu prezentācijas un to analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un veselības nodarbību programmu prezentācijas un to analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamā sirdsdarbības frekvence fiziskas slodzes laikā. Elpošanas frekvence kā slodzes intensitātes kritērijs. Citi sporta un veselības izmantojamie slodzes intensitātes kritēriji.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādām organisma sistēmām, orgāniem un audiem. Fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām un smadzeņu funkcijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes ietekme uz dažādām organisma sistēmām, orgāniem un audiem. Fiziskās aktivitātes ietekme uz kognitīvajām spējām un smadzeņu funkcijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iesildīšanās un sagatavošanās vingrinājumi pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. Fiziskās sagatavotības rādītāji un to izmaiņas veselību veicinošās nodarbībās. Fiziskās sagatavotības testi un to pielietošana veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iesildīšanās un sagatavošanās vingrinājumi pirms dažādu fizisko aktivitāšu veikšanas. Fiziskās sagatavotības rādītāji un to izmaiņas veselību veicinošās nodarbībās. Fiziskās sagatavotības testi un to pielietošana veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamais slodzes apjoms un intensitāte veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteicamais slodzes apjoms un intensitāte veselību veicinošās nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta apģērbu un apavu izvēle atbilstoši fizisko aktivitāšu specifikai telpās un āra nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu plānošana dienas režīmā. Fiziskās sagatavotības programmu izstrādāšana bērniem, pusaudžiem un jauniešiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu plānošana dienas režīmā. Fiziskās sagatavotības programmu izstrādāšana bērniem, pusaudžiem un jauniešiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Enerģijas patēriņš dažādas intensitātes un ilguma fiziskās slodzēs. Tauku un ogļhidrātu izmantošana atkarībā no slodzes intensitātes un ilguma.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselīga dzīvesveida praktizēšanā, fizisko aktivitāšu uzskaitē, kontrolē, dozēšanā (fitnesa aproces, viedpulksteņi, GPS, mobīlās lietotnes u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādas iespējas un resursi fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzlabošanai un uzturēšanai. Dažādu fizisko aktivitāšu loma normālas ķermeņa masas uzturēšanā, ietekme uz vielmaiņu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādas iespējas un resursi fizisko aktivitāšu pielāgošanai veselības uzlabošanai un uzturēšanai. Dažādu fizisko aktivitāšu loma normālas ķermeņa masas uzturēšanā, ietekme uz vielmaiņu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drošas un veselīgas pirmsskolas vides izveide, veselību veicinošas aktivitātes. Stresu un konflikta situācīju efektīva pārvaldīšana, elpošanas un muskuļu relaksācijas vingrinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Drošas un veselīgas pirmsskolas vides izveide, veselību veicinošas aktivitātes. Stresu un konflikta situācīju efektīva pārvaldīšana, elpošanas un muskuļu relaksācijas vingrinājumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmskolā. Rīga, RaKa, 238lpp.
Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece. I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Raka, 365lpp.
Hansens, A., & Sundberjs, K., J. (2009). Svarīgākās zāles – kustības. Valters un Rapa, 191lpp.
Papildu literatūra
Benes, & Sarah, (2018). Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards. Human Kinetics, 299p.
Shimon J. (2006). Introduction to Teaching Physical Education. 2nd Edition With Web Resourse.
Gavin, & James. (2017). Lifestyle Wellness Coaching. James Gavin, Madeleine Mcbrearty, Concordia University. 2nd Edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2017. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.)
Bompa, Tudor, O., Conditioning Young Athletes. (2015). Champaign, IL : Human Kinetics. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.)
Santana, & Carlos, J. (2016). Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.)