Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Funkcionālie ierobežojumi un fiziskie vingrinājumi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_145
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt pamatzināšanas par invaliditātes jēdzieniem un individuālām funkcionēšanas atšķirībām. Sniegt zināšanas par invaliditātes/funkcionālo ierobežojumu teorētiskajiem modeļiem, pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumu terminoloģiskos skaidrojumus. Sniegt zināšanas par pielāgojumiem, iekļaušanu un mācīšanu PFA. Sniegt zināšanas par PFA lomu dzīves kvalitāte ilgtermiņā nodrošināšanai.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās zināšanas par pamata un specializētas literatūras faktu, teorijām, likumsakarību zināšanas par pielāgotiem fiziskiem vingrinājumiem. 2. Par atbalsta pakalpojumu un resursu pieejamību, kuri veicina iekļaušanu fiziskos vingrinājumos sporta un veselības nodarbības ietvaros (piemēram, palīgpersonāls, inventārs, vide), par individuāli pielāgotiem mērķiem un vispiemērotākām mācīšanas stratēģijām. Noskaidrot, kādas ir skolas sporta izglītības Studiju programmas stiprās un vājās puses par pielāgoto sporta izglītību.

Prasmes

1.3. Pielāgot sporta un veselības izglītības Studiju programmu, lai tā būtu piemērota visu audzēkņu, kuriem ir speciālās izglītības vajadzības, individuālajām vajadzībām un to izmantot praksē. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un praktiskos darbus individuāli vai komandā. Izmērīt funkcionālo ierobežojumu ietekmi uz kustību un fizisko spēju līmeni.

Kompetences

1.5. Novērtēt audzēkņu ar SIV kustību un fizisko spēju atbilstību hronoloģiskam vecumam, izvēlēties individuāli atbilstošus fiziskos vingrinājumus, fiziskās slodzes un mācīšanas metodes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Gatavoties semināriem par tēmām: Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības. Funkcionālo ierobežojumu teorētiskie modeļi. Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumu terminoloģija. Pielāgojumi iekļaušanai PFA. PFA un dzīves kvalitāte.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas piecos kontroldarbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības. 2. Funkcionālo ierobežojumu zinātniski teorētiskie modeļi. 3. Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumu terminoloģija. 4. Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA. 5. PFA un dzīves kvalitāte. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā praktiskā darbā (teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par funkcionālo ierobežojumu ietekmi uz dzīves kvalitātes parametriem). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot praktiskā darba teorētisko pamatojumu komandas darbā, veikt teorētiskā pamatojuma sagatavošanu, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par funkcionālo ierobežojumu ietekmi uz dzīves kvalitātes parametriem. Studiju kursa noslēgumā, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo ierobežojumu zinātniski teorētiskie modeļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo ierobežojumu zinātniski teorētiskie modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo ierobežojumu zinātniski teorētiskie modeļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA dzīves kvalitātes komponentu korekcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA dzīves kvalitātes komponentu korekcija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA dzīves kvalitātes komponentu korekcija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA dzīves kvalitātes komponentu korekcija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York: McGraw Hill.

2.

Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

3.

Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill.

Papildu literatūra

1.

Henderson, H., Lavay B., & French, R. (2016). Positive behavioral approaches in physicaleducation 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

2.

Reid G. (2015). The International Federation of Adapted Physical Activity: historical perspectives Part 1, Palaestra, Vol. 29, 4, p. 9-16.

3.

Reid G. (2016). The International Federation of Adapted Physical Activity: Historical perspectives Part 2, Palaestra, Vol. 30, 1, p. 7-12.

4.

McGinnis, P. (2013). Biomechanics of sport and exercise. Champaign, IL: Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics