Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Invaliditāte un iekļaujoša sabiedrība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_232
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
1,50
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Gūt zināšanas par invaliditātes jēdzienu un tā attīstību, invaliditātes veidiem un atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanā, veicināt studentu personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām.

Priekšzināšanas

Medicīnas ētika, vispārējās cilvēktiesības.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot, kā mainījusies sabiedrības attieksme pret invaliditāti no senatnes līdz mūsdienām; • izskaidrot invaliditātes jēdziena attīstību, izmantojot medicīnisko un sociālo modeli; • nosaukt invaliditātes veidus un raksturot biežākās invaliditātes izraisītās barjeras.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • diskutēt par cilvēku ar invaliditāti integrācijas problēmām Latvijā; • plānot nepieciešamos atbalsta pasākumus invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai konkrētai personai ar funkcionāliem traucējumiem; • īsi aprakstīt galvenos invaliditātes seku mazināšanas politikas virzienus Latvijā.

Kompetences

1.Students spēs argumentēt personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām pozitīvu terapeitisko attiecību veidošanai ergoterapeita praksē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas un informācijas apkopšana par noteiktu tēmu, diskusijas, situācijas uzdevumu analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus. Studiju kursa noslēgumā rakstisks tests (100%). Studiju kursa noslēgumā studenti tiek aicināti aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Izpratne par invaliditāti vēsturiskā un mūsdienu skatījumā. Invaliditāte un sabiedrības attieksme. Stereotipi par personām ar invaliditāti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Invaliditātes noteikšana Latvijā. Atbalsta pasākumi invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai. Gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Lomu spēles – pieredze personu ar funkcionāliem ierobežojumiem situācijās. Asistēšana un komnunikācija ar personu ar funkcionāliem ierobežojumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Funkcionālo traucējumu ietekme uz personas dalību sabiedrības dzīvē un sasniegumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām

2.

LR Invaliditātes likums (spēkā ar 01.01.2011.).

3.

Curtin M., Clarke G. Living with Impairment: Learning from Disabled Young People’s Biographies. BJOT, 2005, 68 (9), pp. 401. – 408. (akceptējams izdevums)

4.

Ministru kabineta noteikumi Nr.805 "Noteikumi par prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas kritērijiem, termiņiem un kārtību"

5.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 578 "Noteikumi par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu no valsts budžeta līdzekļiem sociālās rehabilitācijas institūcijā"

Papildu literatūra

1.

World Report on Disability. WHO, 2011.

2.

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), PVO, Rīga, 2003.

3.

Ministru kabineta noteikumi Nr.9 " Noteikumi par individuālo rehabilitācijas plānu personai ar prognozējamu invaliditāti un personai ar invaliditāti"

4.

LR Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums

5.

Sabiedrībai par nedzirdību. Latvijas Nedzirdīgo savienība, 2000

6.

Rohwerder, B. (2018). Disability stigma in developing countries. K4D Helpdesk Report. Brighton, UK Institute of Development Studies

Citi informācijas avoti

1.

Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas mājas lapa

2.

LR Labklājības ministrijas mājas lapa

3.

Erasmus+ Integration Through Learning. Invaliditātes ētikas etiķete.

4.

Vujačičs N. Dzīve bez robežām. KALA Raksti, 2017.