Ārstniecības augi, to izmantošana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti izskaidro ārstniecības augu ievākšanas, žāvēšanas un uzglabāšanas nosacījumus; pamato ārstniecības augu izmantošanu organisma profilaksei; gremošanas trakta darbības uzlabošanai; saaukstēšanās slimību ārstēšanai un profilaksei; zina pamatprincipus ikdienas tēju gatavošanai; lieto lekcijā un nodarbībā apskatīto ārstniecības augu latīniskos latviskos nosaukumus.
Prasmes
1.Studenti atpazīst Latvijā izplatītākos ārstniecības augus; pierāda augos esošās biogēnās vielas; skaidro eksperimenta rezultātus par biogēno vielu ķīmiskajām un fizikālajām īpašībām un to pamatstruktūru, secina atbilstoši iegūtajiem rezultātiem; pagatavo tējas, uzlējumus un novārījumus; dažādas zālu formas; lieto zāļu reģistra un uztura bagātinātāju datu bāzes.
Kompetences
1.Studenti analizē situācijas, argumentē, loģiski noformulē un pamato savu viedokli par ārstniecības augu terapeitisko efektu un ārstniecības augu preparātu izvēli atbilstoši mērķim, prognozē iespējamās blakus parādības.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie izpilda testus par katru videolekcijas. Izpilda praktiskos darbus un uzdevumus nodarbības protokolā. Veic gadījuma analīzi. Sagatavo un prezentē gala darbu pēc kritērijiem. Izmanto zāļu reģistra un uztura bagātinātāju datu bāzes un pamatojot ārstniecības augu izvēli profilakses nodrošināšanai, prognozē iespējamās blakus parādības, iesniedz gala darba prezentāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējums veidojas kumulatīvi: vērtējums testos 25%; praktisko nodarbību vērtējums 30% un gala darba vērtējums 40%.
Formatīvi tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās – drošības noteikumu un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; prasme lietot augu morfoloģijas shēmas, augu noteicējus; prasme lietot lekcijā un nodarbībā apskatīto ārstniecības augu latviskos, latīniskos nosaukumus; prasme skaidrot eksperimenta rezultātus par biogēno vielu ķīmiskajām un fizikālajām īpašībām un to pamatstruktūru, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus; prasme prezentēt materiālu par augos esošo biogēno vielu iedarbības mērķi; prasme lietot zāļu reģistra un uztura bagātinātāju datu bāzes; prasme izvēlēties atbilstoši profilakses mērķim ārstniecības augus; prasme prognozēt iespējamās blakus parādības; prasme diskutēt par drogu izmantošanu profilaksē, prasme gatavot zāļu formas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības augi. To uzbūve un izplatība. Ārstniecības augu ievākšanas, žāvēšanas un uzglabāšanas nosacījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augu biogēnās vielas.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības augu lietošana grūtniecības, zīdīšanas periodā un bērniem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības augi, to grupēšana pēc iedarbības mērķa. Ārstniecības augu lietošana noteiktu saslimšanu ārstēšanā. Iespējamās blakusparādības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Latvijā izplatītāko ārstniecības augu noteikšana un atpazīšana. Zāļu formas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Makroskopiskā un mikroskopiskā ārstniecības augu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ārstniecības augu drogu ūdens izvilkumu gatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ārstniecības augu biogēnās vielu noteikšana I. Vielu identifikācija un kvalitatīvā analīze. Aromātisko ūdeņu gatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ārstniecības augu biogēnās vielas II. C vitamīna kvantitatīva analīze drogās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ārstniecības augu pagatavojumi – cietās, šķidrās un mīkstās zāļu formas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Ārstniecības augu izmantošana noteiktu saslimšanu ārstēšanai. Problēmsituāciju analīze. Darbs ar datu bāzēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Individuālā darba izstrāde un prezentācija. LU botāniskā dārza apmeklējums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
European Pharmacopoeia. 10th edition, 2019-2021
Rubīne, H., Eniņa, V. Ārstniecības augi. Rīga: Zvaigznes ABC, 2010. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Eniņa, V. Veselība pie mājas sliekšņa. Rīga: Zvaigzne ABC, 2017.
Ārstniecības augi veselībai. Rīga: Avots, 2010.
Makhojs, P., Vestlande, P. Ārstniecības augi. Rīga: Jumava, 2008.