Psihosociālā palīdzība un psihoterapijas principi sociālajā darbā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studentiem ir izpratne par dažādu psihoterapijas pamatprincipu kopīgajām un atšķirīgajām iezīmēm un to iespējām psihosociālajā palīdzībā. Maģistranti spēj definēt dažādu psihoterapijas – psihodinamiskā, analītiskā, kognitīvi biheiviorālā un eksistenciāli humānistiskā virzienu nozīmīgākos jēdzienus un terminus, nosaukt un raksturot cilvēka psihes aizsardzības mehānismus.
Prasmes
1.Studenti prot izvēlēties darbam atbilstošu pieeju psihosociālajā palīdzībā sociālajā darbā un īstenot to praksē.
Kompetences
1.Studenti ir kompetenti dažādu psihoterapijas virzienu un principu izmantošanā psihosociālajā palīdzībā sociālajā darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Grupas sagatavots referāts un prezentācija par izvēlēto psihoterapijas virzienu un tā iespējām psihosociālajā palīdzībā 60% un grupas referāts 40%.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās (20%); grupas sagatavots referāts (20%) par izvēlēto psihoterapijas virzienu un tā iespējām psihosociālajā palīdzībā, grupas referāta prezentācija (60%). Katras grupas dalībnieki vērtē pārējos grupas dalībniekus ar atzīmi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija par psihoterapijas pamatprincipiem un tās iespējām psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā virziena koncepts un tā iespējas psihosociālajā palīdzībā. Psihiskās aizsardzības mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija par psihoterapijas pamatprincipiem un tās iespējām psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihodinamiskā virziena koncepts un tā iespējas psihosociālajā palīdzībā. Psihiskās aizsardzības mehānismi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. (Sast.) Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Raka. 2020.
Allen, E. Ivey. Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development. Brooks/Cole, 2018.
Payne, M. Modern Social Work Theory. 2014
Papildu literatūra
Apine, E., Roga, V. Klienta identitātes transformācija sociālā darba procesā. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga, 2011.
Keismenis, P. Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa, 2003.
Rokasgrāmata. „Psihosociālais sociālais darbs sistēmiskajā pieejā”. Teorija un prakse. Nodibinājums „Cmodulis” Projekts „Cilvēks:izmaiņu veicinātājs!” 2015.
Ursano, R. J., Sonnenberg, S .M., Lazar, S. G. Concise guide to psychodynamic psychotherapy. American Psychiatric Press, 2004.
Инновационная психотерапия / под. ред. Д. Джоунса. СПб.: Питер, 2001.
Кочюнас, Р. Основы психологического консультирования. М.: Академический проект, 1999.
Тихонравов, Ю. В. Экзистенциальная психология. М.: ЗАО «Бизнес-школа. Интел-Синтез», 1998.
Malans, D. H. Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa, 1997.
Gilliland, B. E., James, R. K., Bowman, J. T. Theories and strategies in counseling and psychotherapy. Prentice Hall, 2003.