Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosociālā palīdzība un psihoterapijas principi sociālajā darbā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_080
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Sociālā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sociālā labklājība un sociālais darbs
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt maģistrantu zināšanas par dažādu psihoterapijas virzienu pamatprincipiem un to piedāvātajām iespējām psihosociālajā palīdzībā. Noskaidrot kopējās un atšķirīgās iezīmes. Pilnveidot studentu zināšanas un praktiskās iemaņas terapeitisko intervenču īstenošanā. Veidot izpratni par konsultēšanas un terapijas atšķirīgajām iezīmēm aktualizējot to lietošanu psihosociālājā palīdzībā sociālā darba ietvaros. Veicināt ētisko pamatprincipu aktualizāciju psihosociālajā palīdzībā. Papildināt studentu aktīvās klausīšanās iemaņas.

Priekšzināšanas

Sociālā psiholoģija, saskarsmes psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studentiem ir izpratne par dažādu psihoterapijas pamatprincipu kopīgajām un atšķirīgajām iezīmēm un to iespējām psihosociālajā palīdzībā. Maģistranti spēj definēt dažādu psihoterapijas – psihodinamiskā, analītiskā, kognitīvi biheiviorālā un eksistenciāli humānistiskā virzienu nozīmīgākos jēdzienus un terminus, nosaukt un raksturot cilvēka psihes aizsardzības mehānismus.

Prasmes

1.Studenti prot izvēlēties darbam atbilstošu pieeju psihosociālajā palīdzībā sociālajā darbā un īstenot to praksē.

Kompetences

1.Studenti ir kompetenti dažādu psihoterapijas virzienu un principu izmantošanā psihosociālajā palīdzībā sociālajā darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Grupas sagatavots referāts un prezentācija par izvēlēto psihoterapijas virzienu un tā iespējām psihosociālajā palīdzībā 60% un grupas referāts 40%.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās (20%); grupas sagatavots referāts (20%) par izvēlēto psihoterapijas virzienu un tā iespējām psihosociālajā palīdzībā, grupas referāta prezentācija (60%). Katras grupas dalībnieki vērtē pārējos grupas dalībniekus ar atzīmi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par psihoterapijas pamatprincipiem un tās iespējām psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskā virziena koncepts un tā iespējas psihosociālajā palīdzībā. Psihiskās aizsardzības mehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvi biheiviorālās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par psihoterapijas pamatprincipiem un tās iespējām psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihodinamiskā virziena koncepts un tā iespējas psihosociālajā palīdzībā. Psihiskās aizsardzības mehānismi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslu terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kognitīvi biheiviorālās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksitenciāli humānistiskās terapijas nozīmīgākie koncepti un piemērotākās metodes psihosociālajā palīdzībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskais treniņš dažādu psihoterapijas virzienu pieejās. Piemērotākās mērķauditorijas, veidi, metodes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K. (Sast.) Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Raka. 2020.

2.

Allen, E. Ivey. Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development. Brooks/Cole, 2018.

3.

Payne, M. Modern Social Work Theory. 2014

Papildu literatūra

1.

Apine, E., Roga, V. Klienta identitātes transformācija sociālā darba procesā. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga, 2011.

2.

Keismenis, P. Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa, 2003.

3.

Rokasgrāmata. „Psihosociālais sociālais darbs sistēmiskajā pieejā”. Teorija un prakse. Nodibinājums „Cmodulis” Projekts „Cilvēks:izmaiņu veicinātājs!” 2015.

4.

Ursano, R. J., Sonnenberg, S .M., Lazar, S. G. Concise guide to psychodynamic psychotherapy. American Psychiatric Press, 2004.

5.

Инновационная психотерапия / под. ред. Д. Джоунса. СПб.: Питер, 2001.

6.

Кочюнас, Р. Основы психологического консультирования. М.: Академический проект, 1999.

7.

Тихонравов, Ю. В. Экзистенциальная психология. М.: ЗАО «Бизнес-школа. Интел-Синтез», 1998.

8.

Malans, D. H. Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa, 1997.

9.

Gilliland, B. E., James, R. K., Bowman, J. T. Theories and strategies in counseling and psychotherapy. Prentice Hall, 2003.

Citi informācijas avoti