Ievads pasaules kino vēsturē un teorijā II
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Atpazīs un izpratīs kinomākslas attīstības galvenos posmus un stilistiskos virzienus (līdz XX gs. 40.-50. gadiem). • Analizēs kinomākslas un sabiedrības attīstības mijiedarbību. • Nosauks un raksturos kinomākslas būtiskākos virzienus, kā arī teorētiskās analīzes pieejas. • Izpratīs kino valodas uzbūves principus un to izmantojumu dažādos laika posmos un dažādu nacionālo skolu tradīcijās.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie būs ieguvuši: • Prasmi atpazīt dažādas kinomākslas skolas. • Prasmi novērtēt kinomākslas ietekmi uz mūsdienu masu medijiem. • Iemaņas analizēt kino autorus un kinomākslas paraugus. • Iemaņas interpretēt kinomākslas ietekmi uz sabiedrības komunikāciju. • Iemaņas izmantot kinomākslas vēstījumu pieejas multimediju komunikācijā.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie: • Izvērtēs audiovizuālos darbus filmās, kas tapušas no XX gs. 40. gadiem. • Atpazīs atšķirīgu kinovalodas izmantojumu. • Orientēsies klasiskos kinovalodas principos, kā arī tiem alternatīvajā modernisma principu izmantojumā. • Izpratīs galvenos kinomākslas attīstības posmus un dominējošos stilistiskos principus. • Saskatīs mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar būtiskiem kinomākslas attīstības posmiem, un dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijās un semināros apgūtās zināšanas aprobēt patstāvīgi veicamā filmas analīzē (četras A4) lapas un prezentācijā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Līdzdalība lekcijās.
• Līdzdalība un aktivitātes semināros.
• Noslēguma semināra darbs – filmas prezentācija un analīze (četras A4) lapas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alfreds Hičkoks – starp Holivudas klasisko stilu un autorību. Autorstils studiju sistēmas ietvaros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Žanri: trillera žanra īpatnības un spriedzes mehānisms Alfreda Hičkoka filmās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neoreālisma attīstība Itālijā XX gs. 40.–50. gados.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Itālijas kino autori – Federiko Fellīni, Mikelandželo Antonioni u.c. Itālijas autorkino kulminācija XX gs. 50.–70. gados.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modernisma tendences Eiropas kino. Autorteorijas un Francijas jaunā viļņa dzimšana XX gs. 50.–60. gados – Fransuā Trifo, Žana Lika Godāra u.c. darbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunā viļņa atskaņas (modernisma tendences) Eiropā, kā arī Latvijā (Rolanda Kalniņa filmu piemēri).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorteorijas ietekmes ASV un Jaunā Holivuda XX gs. 60.–70. gadu mija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Blokbāsteru ēras sākums Holivudā XX gs. 70.–80.gadi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino attīstība Eiropā un ASV XX–XXI gs. mijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino attīstība Eiropā un ASV XX–XXI gs. mijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Alfreds Hičkoks – starp Holivudas klasisko stilu un autorību. Autorstils studiju sistēmas ietvaros.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Itālijas kino autori – Federiko Fellīni, Mikelandželo Antonioni u.c. Itālijas autorkino kulminācija XX gs. 50.–70. gados.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Modernisma tendences Eiropas kino. Autorteorijas un Francijas jaunā viļņa dzimšana XX gs. 50.–60. gados – Fransuā Trifo, Žana Lika Godāra u.c. darbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunā viļņa atskaņas (modernisma tendences) Eiropā, kā arī Latvijā (Rolanda Kalniņa filmu piemēri).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Autorteorijas ietekmes ASV un Jaunā Holivuda XX gs. 60.–70. gadu mija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Blokbāsteru ēras sākums Holivudā XX gs. 70.–80.gadi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino attīstība Eiropā un ASV XX–XXI gs. mijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kino attīstība Eiropā un ASV XX–XXI gs. mijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sklar, Robert. Film. An International History of the Medium. Themes and Hudson: London, 1993
Neimes, Jil (edited by). An Introduction to Film Studies. Routledge: New York, 1996
Bordwell, David, Thompson, Kristin. Film Art. An Introduction. McGraw-Hill, Inc. 1993
Abrams, Nathan, Ian Bell, Udris, Jan. Studying Film. Oxford University Press: New York., 2001
Villarejo, Amy. Film Studies. The Basic. Routledge, 2007
Citi informācijas avoti
Filmas:
Dubultā apdrošināšana/Double Indemnity (1944)., rež. Billijs Vailders/Billy Wilder.
Sanseta bulvāris/Sunset Boulvard (1950), rež. Billijs Vailders/Billy Wilder.
Vertigo (1958), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock.
Psycho/Psiho (1960), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock.
Putni/The Birds (1963), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock.
Logs uz sētu/Rear Window (1954), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock.
Ceļš/La Strada (1954), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini.
Kabīrijas naktis/Nights of Cabiria (1957), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini.
La Dolce Vita (1960), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini.
8 ½ (1963), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini.
Amarcord (1973, ) rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini.
Nakts/La notte (1961), rež. Mikelandželo Antonioni/Mikelangelo Antonioni.
Blow-up (1966), rež. Mikelandželo Antonioni/Mikelangelo Antonioni.
Līdz pēdējam elpas vilcienam/Breathless (1960), rež. Jean Luc Godard/Žans Liks Godārs.
Weekend (1967), rež. Jean Luc Godard/Žans Liks Godārs.
Trakais Pjēro/Pierrot le Fou (1965), rež. Jean Luc Godard/Žans Liks Godārs.
400 sitieni/The 400 Blows (1959), rež. François Truffaut/Fransuā Trifo.
Pērn Marienbādē/Last Year at Marienbad (1961), rež. Alain Resnais/Alēns Renē.
Zemeņu lauks/Wild Strawberries (1957), rež. Ingmars Bergmans/Ingmar Bergman.
Persona/Persona (1966), rež. Ingmars Bergmans/Ingmar Bergman.
Rozmarijas bērns/Rosemary's Baby (1968), rež. Romans Polaņskis/Roman Polanski.
Panika Adatu parkā/The Panic in Needle Parks (1971), rež. Džerijs Šacbergs/Jerry Schatzberg.
Duelis/Duel (1971), rež. Stīvens Spīlbergs/Steven Spielberg.
Žokļi/The Jaws (1975), rež. Stīvens Spīlbergs/Steven Spielberg.
Interneta avoti:
Жорж Садуль. Всеобщая история кино http://zmier.livejournal.com/108763.html
2001: Kosmiskā odiseja/2001: A Space Odyssey (1968), rež. Stenlijs Kubriks/Stanley Kubrick.
Citplanētietis/E.T. (1982), rež. Stīvens Spīlbergs/Steven Spielberg.
Pa asmeni skrejošais/Blade Runner (1982), rež. Ridlijs Skots/Ridley Scott.
Parīze, Teksasa/Paris, Texas (1984), rež. Vims Venderss/Wim Wenders.
Lubene/Pulp Fiction (1994), rež. Kventins Trantīno/Quentin Tarantino.
Cīņas klubs/Fight Club (1999), rež. Deivids Finčers/David Fincher.
Telma un Luīze/Thelma and Louise (1991), rež. Ridlijs Skots/Ridley Scott.
Svinības/Festen/The Celebration (1998), rež. Tomass Vinterbergs/Thomas Winterberg.