Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas, valodas un runas attīstība, agrīna attīstības novērtēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_264
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas un praktiskas iemaņas par komunikācijas un valodas attīstību un agrīnu attīstības novērtēšanu.

Priekšzināšanas

Pedagoģija, didaktika, latviešu valodas fonētika un fonoloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūs zināšanas par valodas attīstību ontoģenēzē, ekspresīvās un impresīvās valodas attīstību, Minhenes funkcionālās diagnostikas testu, Beilija testu, korekcijas darbu ar priekšlaikus dzimušiem bērniem.

Prasmes

1.Spēs novērtēt 0-4 gadus vecu bērnu komunikācijas, runas un valodas attīstību, pratīs apkopot būtisko informāciju par bērnu funkcionālajām spējām un faktoriem, kuri tās ietekmē, spēs pielietot terapijā rotaļdarbības paņēmienus komunikācijas, runas un valodas attīstīšanai.

Kompetences

1.Spēs savākt anamnēzi, identificēt komunikācijas, runas un valodas traucējumus, sniegt rekomendācijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar literatūru, zinātnisko rakstu, klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši kursa tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rotaļas komunikācijas, valodas un runas veicināšanai 0-12 mēneši: aprakstīt vienu rotaļnodarbību, atbilstošu katram bērna attīstības mēnesim.
2.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgais darbs 30%; Grupu darbs 20%; Eksāmens 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Valodas attīstība ontoģenēzē. Ekspresīvās valodas attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Komunikācijas, runas un valodas attīstība, novērtēšanas iespējas bērniem no 0-1 gadam.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Komunikācijas, runas un valodas attīstība, novērtēšanas iespējas bērniem no 2-4 gadiem. CPLOL. Integrētās attīstības skalas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
4

Tēmas

Ievads MFAD, novērtēšanas metodoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Valodas attīstība ontoģenēzē. Receptīvās valodas attīstība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

MFAD no 0-1 gadam. Rotaļdarbība komunikācijas, runas un valodas attīstīšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

MFAD no 2-3 gadiem. Rotaļdarbība komunikācijas, runas un valodas attīstīšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Beilija bērna attīstības skala.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Zīdaiņa attīstības veicināšana, korekcijas darbs ar priekšlaikus dzimušiem bērniem (handlings, sensorā stimulācija, Castillo Morales metode).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai

2.

Iepazīsti savu bērnu: vecāku ceļvedis bērna agrīnajā attīstībā / Kīra Karmilova, Anete Karmilova-Smita; [no angļu valodas tulkojusi Arita Piķe]. 2013

3.

Runā ar mani, māmiņ!: vingrinājumi un rotaļas bērna runas attīstības veicināšanai / Astra Bāra; [redaktore Indra Putre; mākslinieks Edgars Švanks; Vitas Lēnertes vāka dizains]. 1934-2016

Papildu literatūra

1.

Agrīna funkcionēšanas traucējumu atpazīšana iespējamās invaliditātes mazināšanai vai novēršanai jaundzimušajiem un bērniem, kam konstatēti funkcionēšanas ierobežojumi ar augstu invaliditātes risku

2.

Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā / [Ilze Blūmentāle... [u.c]; vāka un fotogrāfiju autore Līva Homčenko]. 2014

3.

Pirkstiņu rotaļas / Baiba Brice; [dizains: Baiba Lazdiņa, Arta Muceniece]. 1958-2016

4.

Mazais runā: BabyTalk programma: kā attīstīt un stiprināt bērna prasmi klausīties, saprast un sazināties no 0 līdz 4 gadiem / Dr. Sallija Vorda; [redaktore Ilze Vācere; tulkojums: Zelma Buile; Guntas Plotkas vāka dizains]. 2017

5.

Bērns runāt mācās ģimenē / Anastasija Irbe, Sarma Lindenberga; zīmējumi, vāka foto un dizains: Rudīte Kravale. 2017

6.

Zīdaiņu masāža: patīkama, veselīga, nomierinoša / Birgita Brauburgere; no vācu valodas tulkojusi Sinda Krastiņa. 2010

7.

Mazuļa masāža / Pīters Volkers; [no angļu valodas tulkojusi Aija Čerņevska]. 1942-2012

8.

Vislaimīgākā mazuļa rokasgrāmata lieliskam miegam: vienkārši risinājumi bērniem no dzimšanas līdz 5 gadu vecumam / Hārvijs Karps; [no angļu valodas tulkojusi Mārīte Lapiņa]. 2013

9.

Kustības un rotaļas bērna attīstībai / Birgita Brauburgere; no vācu valodas tulkojusi Irīda Miska. 2010

10.

Jūsu bērns mēnesi pēc mēneša: no dzimšanas līdz 2 gadiem / Sjū Lorenta, Pīters Rīders; [no angļu valodas tulkojis Māris Baltiņš]. 2010

11.

Aktīvs mazulis - gudrs mazulis!: no dzimšanas līdz 6 gadu vecumam / Glens Domens, Duglass Domens, Brūss Heigijs; [Ilzes Isakas vāka dizains; no angļu valodas tulkojusi Vija Stabulniece; redaktore Dace Markota]. 1919-2013. 2015