Fiziskās aktivitātes darbaspējas saglabāšanai profesionālajā darbībā
Studiju kursa īstenotājs
Kristiana.Jansone@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Vērst uzmanību uz veselības problēmām, kuras skar mūsdienu profesionāļus sēdoša darba un fiziskās, kā arī psihoemocionālās pārslodzes rezultātā. Skaidrot fizisko aktivitāšu nepieciešamību veselības profilaksē. Informēt par “Pasaules veselības organizācijas” un “Slimību profilakses un kontroles centra” fizisko aktivitāšu ieteikumiem. Mācīt, kā plānojamas fiziskās aktivitātes nedēļas un mēneša ietvaros, atbilstoši iespējām, vajadzībām un veselības, kā arī fiziskās sagatavotības stāvoklim. Informētpar video nodarbību pielietošanas iespējām; sniegt ieskatu mākslīgā intelekta izmantošanā fizisko aktivitāšu rekomendāciju iegūšanai. Sniegt ieteikumus, kā uzsākt fiziskas aktivitātes un tās turpināt ilgtermiņā. Iepazīstināt ar dažādu vingrošanas veselībai (fitnesa) nodarbību veidiem un to būtiskākajām ietekmēm uz cilvēka organismu.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas priekšzināšanas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zina faktorus, kuri mazina un veicina darbaspējas.
Pašpārbaudes tests • Tests
2.Pārzina aktuālās “Pasaules veselības organizācijas” un “Slimību profilakses un kontroles centra” rekomendācijas fiziskām aktivitātēm.
Tests • Pašpārbaudes tests
Prasmes
1.Studējošais veido individuāli piemērotu fizisko aktivitāšu plānu īstermiņā, atbilstoši dažādu institūciju rekomendācijām, atšķirīgu fizisko aktivitāšu veidiem, studējošā individuālām vajadzībām un mērķiem.
Fizisko aktivitāšu programmas izveidošana.
Kompetences
1.Diferencē dažādus fitnesa nodarbību veidus un izvērtē tos, atbilstoši individualām vajadzībām un mērķiem.
Tests • Fizisko aktivitāšu programmas izveidošana.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pašpārbaudes tests |
-
|
Ieskaite
|
|
Studējošais izpilda pašpārbaudes testu par studiju kursa lekciju tēmām. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Tests |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Teorijas tests par studiju kursā aplūkotām tēmām. |
||
|
2.
Fizisko aktivitāšu programmas izveidošana. |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izveido sev piemērotu vingrošanas programmu mēnesim atbilstoši prasībām, ievieto e-studijās. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības problēmas, kuras skar mūsdienu profesionāļus un rekomendācijas to mazināšanai ar fiziskām aktivitātēm.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatītas izplatītākās veselības problēmas, kuras skar mūsdienu profesionāļus fizisku un psiohoemocionālu faktoru ietekmē. Dažādas iespējas nodrošināt fiziskās aktivitātes un to ieguvumi/negatīvie aspekti – klātienes treniņi trenera vadībā, digitālo platformu izmantošana jeb tiešsaistes treniņi, videotreniņi, aplikācijas, mākslīgais intelekts. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ieteikumi, kā uzsākt fiziskas aktivitātes un tās turpināt situācijās, kad nav motivācijas vai tā mazinās. Motivējošie faktori.
Apraksts
Lekcijā tiek skaidroti motivējošie faktori fizisko aktivitāšu uzsākšanai un turpināšanai ilgtermiņā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu ieteikumi un plānošana mēneša un nedēļas ietvaros.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatīti “Pasaules veselības organizācijas” un “Slimību profilakses un kontroles centra” fizisko aktivitāšu ieteikumi. Fizisko aktivitāšu plānošana nedēļas un mēneša ietvaros, atbilstoši personas iespējām, vajadzībām un veselības, kā arī fiziskās sagatavotības stāvoklim. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu ietekme uz kognitīvajām spējām un psihoemocionālo noskaņojumu.
Apraksts
Lekcija apskata kognitīvās darbaspējas un dažādi psihoemocionāli stāvokļi kā darbaspēju komponente un apskatīta fizisko aktivitāšu ietekme uz kognitīvajiem un psihoemocionāliem procesiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Aerobi treniņi. Intervāla treniņš.
Apraksts
Nodarbībā tiek sniegts ieskats dažādās aerobo treniņu metodēs, skaidroti cikliski un acikliski aerobi treniņi, šo treniņu veidu pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Studējošie izpilda intervāla treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Aerobi treniņi. Aerobikas virziena treniņš.
Apraksts
Nodarbībā studenti izpilda aerobikas virziena nepārtrauktas pārmaiņus metodes treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Spēka treniņi. Ar individuālo svaru.
Apraksts
Nodarbībā tiek sniegts ieskats par spēka treniņu metodēm un šo treniņu veidu pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Nodarbībā studējošie veic spēka treniņa ar individuālo svaru (Pilates), pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Spēka treniņi. Ar pretestību.
Apraksts
Nodarbībā studējošie veic spēka treniņu ar pretestību, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Lokanības un līdzsvara treniņi.
Apraksts
Nodarbībā tiek apskatītas dažādas metodes lokanības un līdzsvara attīstīšanai un šo treniņu veidu pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Studējošie veic īsu vingrošanas nodarbību līdzsvaram, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Body & Mind treniņi.
Apraksts
Nodarbībā tiek apskatīti Body & Mind virziena treniņi un to pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Studējošie veic Fitnesa jogas nodarbību, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Video, tiešsaistes treniņu izmantošana.
Apraksts
Nodarbībā tiek pārrunātas video un tiešsaistes treniņu izmantošanas iespējas. Studējošie veic video treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršas vingrošanas nodarbības programmas veidošana.
Apraksts
Nodarbībā tiek aplūkoti principi vienkārša treniņa veidošanai no plaši izplatītiem vingrinājumiem. Studējošie veic izveidoto treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršas vingrošanas nodarbības programmas veidošana.
Apraksts
Nodarbībā tiek aplūkoti principi vienkārša treniņa veidošanai no plaši izplatītiem vingrinājumiem. Studējošie veic izveidoto treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta izmantošana fizisko aktivitāšu rekomendācijām.
Apraksts
Nodarbībā studējošie veic praktisku uzdevumu grupās: iegūst mākslīgā intelekta veidotas rekomendācijas docētāja izsniegtiem personu aprakstiem. Kopā ar docētāju veic rekokmendāciju izvērtējumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Individuāli pielāgota fizisko aktivitāšu plāna veidošana.
Apraksts
Nodarbībā studējošie mācās plānot individuāli pielāgotas fiziskās aktivitātes mēneša ietvaros. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Individuāli pielāgota fizisko aktivitāšu plāna veidošana.
Apraksts
Nodarbībā studējošie mācās plānot individuāli pielāgotas fiziskās aktivitātes mēneša ietvaros. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības problēmas, kuras skar mūsdienu profesionāļus un rekomendācijas to mazināšanai ar fiziskām aktivitātēm.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatītas izplatītākās veselības problēmas, kuras skar mūsdienu profesionāļus fizisku un psiohoemocionālu faktoru ietekmē. Dažādas iespējas nodrošināt fiziskās aktivitātes un to ieguvumi/negatīvie aspekti – klātienes treniņi trenera vadībā, digitālo platformu izmantošana jeb tiešsaistes treniņi, videotreniņi, aplikācijas, mākslīgais intelekts. |
|
Ieteikumi, kā uzsākt fiziskas aktivitātes un tās turpināt situācijās, kad nav motivācijas vai tā mazinās. Motivējošie faktori.
Apraksts
Lekcijā tiek skaidroti motivējošie faktori fizisko aktivitāšu uzsākšanai un turpināšanai ilgtermiņā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu ieteikumi un plānošana mēneša un nedēļas ietvaros.
Apraksts
Lekcijā tiek apskatīti “Pasaules veselības organizācijas” un “Slimību profilakses un kontroles centra” fizisko aktivitāšu ieteikumi. Fizisko aktivitāšu plānošana nedēļas un mēneša ietvaros, atbilstoši personas iespējām, vajadzībām un veselības, kā arī fiziskās sagatavotības stāvoklim. |
|
Fizisko aktivitāšu ietekme uz kognitīvajām spējām un psihoemocionālo noskaņojumu.
Apraksts
Lekcija apskata kognitīvās darbaspējas un dažādi psihoemocionāli stāvokļi kā darbaspēju komponente un apskatīta fizisko aktivitāšu ietekme uz kognitīvajiem un psihoemocionāliem procesiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Aerobi treniņi. Intervāla treniņš.
Apraksts
Nodarbībā tiek sniegts ieskats dažādās aerobo treniņu metodēs, skaidroti cikliski un acikliski aerobi treniņi, šo treniņu veidu pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Studējošie izpilda intervāla treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
|
Aerobi treniņi. Aerobikas virziena treniņš.
Apraksts
Nodarbībā studenti izpilda aerobikas virziena nepārtrauktas pārmaiņus metodes treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Spēka treniņi. Ar individuālo svaru.
Apraksts
Nodarbībā tiek sniegts ieskats par spēka treniņu metodēm un šo treniņu veidu pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Nodarbībā studējošie veic spēka treniņa ar individuālo svaru (Pilates), pārrunā to ar docētāju. |
|
Spēka treniņi. Ar pretestību.
Apraksts
Nodarbībā studējošie veic spēka treniņu ar pretestību, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Lokanības un līdzsvara treniņi.
Apraksts
Nodarbībā tiek apskatītas dažādas metodes lokanības un līdzsvara attīstīšanai un šo treniņu veidu pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Studējošie veic īsu vingrošanas nodarbību līdzsvaram, pārrunā to ar docētāju. |
|
Body & Mind treniņi.
Apraksts
Nodarbībā tiek apskatīti Body & Mind virziena treniņi un to pielietošana atšķirīgu treniņu mērķu sasniegšanai. Studējošie veic Fitnesa jogas nodarbību, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršas vingrošanas nodarbības programmas veidošana.
Apraksts
Nodarbībā tiek aplūkoti principi vienkārša treniņa veidošanai no plaši izplatītiem vingrinājumiem. Studējošie veic izveidoto treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Video, tiešsaistes treniņu izmantošana.
Apraksts
Nodarbībā tiek pārrunātas video un tiešsaistes treniņu izmantošanas iespējas. Studējošie veic video treniņu, pārrunā to ar docētāju. |
|
Mākslīgā intelekta izmantošana fizisko aktivitāšu rekomendācijām.
Apraksts
Nodarbībā studējošie veic praktisku uzdevumu grupās: iegūst mākslīgā intelekta veidotas rekomendācijas docētāja izsniegtiem personu aprakstiem. Kopā ar docētāju veic rekokmendāciju izvērtējumu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta zāle
|
2
|
Tēmas
|
Individuāli pielāgota fizisko aktivitāšu plāna veidošana.
Apraksts
Nodarbībā studējošie mācās plānot individuāli pielāgotas fiziskās aktivitātes mēneša ietvaros. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bushman B., editor. 2025. Fitness professional's handbook. Champaign, IL: Human Kinetics. Eighth edition.
Ivtzan I. 2020. Handbook of Mindfulness-Based Programmes: Mindfulness Interventions from Education to Health and Therapy. Oxford : Routledge
Papildu literatūra
Bender L. 2024. Vital Core Training: improve strength and reduce pain with functional movement. Champaign, IL: Human Kinetics.
Hogan S. 2021. Built From Broken: a science-based guide to healing painful joints, preventing injuries, and rebuilding your body. Palm City, Florida : Salt Wrap.
Malek L. 2023. Science of Stretch.New York, NY : DK Publishing.
Ward T. 2022. Science of Pilates. London : Dorling Kindersley.