Vizuālā antropoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• atpazīt un pārzināt vizuālās antropoloģijas instrumentāriju, terminus, metodes, reprezentācijas fotogrāfijā, kinematogrāfijā, mākslā, performances studijās; prast pielietot tādus terminus kā reprezentācija, identitāte, subjektivitāte, marginalizācija, citādais, refleksija, apropriācija u.c.; • aprakstīt, interpretēt, analizēt vizuālās antropoloģijas formas, tekstus, procesus un artefaktus (antropoloģisks saturs versus estētisks risinājums); • orientēties un nosaukt ievērojamākos vizuālās antropoloģijas teorētiķus, kā arī viņu darbos analizētos subjektus, procesus un artefaktus, nodrošinot prasmes izmantot šo instrumentāriju turpmākajā akadēmiskajā izpētē.
Prasmes
1.• kritiski un analītiski domāt, spriest, rakstīt par tēmām, kas saistītas ar vizuālo antropoloģiju; • piemērot nepieciešamās metodes vizuālās antropoloģijas artefaktu analīzē; • savākt, atlasīt, izprast teorētisko un vizuālo materiālu; • uzrakstīt kritiski analītisku pārsprieduma eseju par vizuālās antropoloģijas tēmu.
Kompetences
1.• izpratne par vizuālās antropoloģijas lomu, uzdevumiem, ētiskajiem apsvērumiem un izaicinājumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavošanās semināriem, literatūras un informācijas materiālu izpēte un apguve, patstāvīgie un grupu pētnieciskie un radošie projekti.
Kursa ietvaros ir jāizstrādā 3 radošie projekti:
1) Fotoprojekts “Pašportrets bez paša”
2) Fotoprojekts “Apropriācija”
3) Eksāmena projekts “Arhīvs un mūsdienas”.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Līdzdalība lekcijās.
Līdzdalība un aktivitātes semināros.
Gala pārbaudījums – eksāmens – sastāv no divām daļām:
1) Eseja, kurā tiek apskatīta viena no kursa ietvaros apskatītajām tēmām. Apjoms 3 lpp. (dubultā atstarpe, Times New Roman, 12pt fonts). Papildus esejas tekstam studenti var ietvert arī radošā darba materiālus (video, fotogrāfijas).
2) 5 – 10 min. prezentācija par izvēlēto esejas tēmu auditorijā. Studenti var būt radoši prezentācijas pasniegšanā (performance, video, foto-eseja, u.tml.).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālās kultūras dokumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālās kultūras dokumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas un performances antropoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās nodarbības vizuālajā antropoloģijā, radošo projektu izstrāde, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personīgo pētniecisko projektu prezentācijas un diskusijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personīgo pētniecisko projektu prezentācijas un diskusijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfija, nemateriālā kultūra, teātris, dzeja vizuālajā antropoloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālā etnogrāfija un tās izpausmes fotogrāfijā un kinematogrāfijā, atsevišķi apskatot arī autoetnogrāfijas koncepciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personīgo pētniecisko projektu prezentācijas un diskusijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālās kultūras dokumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas un performances antropoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās nodarbības vizuālajā antropoloģijā, radošo projektu izstrāde, izvērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personīgo pētniecisko projektu prezentācijas un diskusijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fotogrāfija, nemateriālā kultūra, teātris, dzeja vizuālajā antropoloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vizuālā etnogrāfija un tās izpausmes fotogrāfijā un kinematogrāfijā, atsevišķi apskatot arī autoetnogrāfijas koncepciju.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Collier, John. (1986) Visual Anthropology: Photography as a Research Method. University of New Mexico Press.
Pinney, Christopher. (2011) Photography and Anthropology. Reaktion Books
Pink, Sarah. (2006) The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses. London; New York: Routledge.
Parker, A. & Kosofsky Sedgwick, E. (eds.) (1995). Performativity and Performance. New York: Routledge.
Hockings, Paul.(ed) (2003). Principles of Visual Anthropology. Berlin: Ratzlow-Druck.
Banks Marcus, Morphy Howard (eds.) (1999) Rethinking Visual Anthropology. Yale University.
Banks Marcus, Ruby Jay. (2011) Made To Be Seen: Perspectives on the History of Visual Anthropology. University of Chicago Press
Hall, S. (1997) Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London; Thousand Oaks, Calif.: Sage in association with the Open University.
MacDougall, D. (2006) The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
Ruby, J. (2000) 'Towards an Anthropological Cinema: some conclusions and a possible future', ch. 8 in: Picturing Culture: Explorations of Film & Anthropology. Chicago: University of Chicago Press.
Russell, Catherine. (1999) Experimental Ethnography.The Work of Film in the Age of Video. London: Duke University Press.
Stoller, P. (1992) The Cinematic Griot: the Ethnography of Jean Rouch. Chicago: University of Chicago Press.
Svašek, Maruška. (2007) Anthropology, Art and Cultural Production. London, UK: Pluto Press. “Introduction” (pp. 3-14)
Papildu literatūra
Banks, Marcus. (1992) Which Films are Ethnographic Films? In Film as Ethnography, ed. Peter Ian Crawford and David Turton, 116-29. Manchester; New York: Manchester University Press in association with the Granada Centre for Visual Anthropology.
Barthes, R. (1981) Camera Lucida. New York: Hill and Wang
Bourdieu, P. (1990) Photography, a Middle-Brow Art. Stanford, Calif.: Stanford University Press.
Ginsburg, F. D., Abu-Lughod, L. and Larkin, B. (eds.) (2002) Media Worlds: Anthropology on New Terrain. Berkeley: University of California Press.
Grimshaw, Anna. (2001) The Ethnographer's Eye: Ways of Seeing in Anthropology. Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press.
Kristberga, Laine. Ķermenis kā politisks instruments un mākslas platforma Taņas Ostojičas darbos. (Studija Nr. 75, 48.–53. lpp.)
Kristberga, Laine. Neērtums un sociālās paradigmas etnogrāfiskajos novērojumos. Saruna ar videomāksliniecēm Jūliku Rudēliusu un Pilvi Takalu. (Studija Nr. 79, 58.–63. lpp.)
Kristberga, Laine (2011). The Aesthetics of Curiosity in Katrina Neiburga’s Works ‘Topology No 29’, ‘What’s in a Girl’s Handbag?’ and ‘The Teashroom’. Acta Academiae Artium Vilnensis, 203.–211.lpp.
Kristberga, Laine (2013). Fragmentārais ķermenis laikmetīgajā mākslā. Letonica Nr.23, 100.- 107.lpp.
Citi informācijas avoti: dokumentālās un mākslas filmas, YouTube un citi interneta resursi, fotogrāfijas un citi vizuālie materiāli.
Citi informācijas avoti
-