Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības aprūpes nozares diskursa analīze

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_227
Zinātnes nozare
Bibliotēkzinātne; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt maģistrantus ar diskursa jēdzienu, tā attīstību, tā veidiem, analīzes metodēm; saistību ar dažādiem komunikācijas veidiem veselības aprūpē un to mijiedarbību; medicīna – diskursīvā prakse; medicīnas diskurss – starpdisciplīnu diskurss; veicināt izpratni par šiem procesiem mūsdienu publiskajā telpā. Kāpēc šeit? Kāpēc tagad? Kāpēc tā? Medicīniskā diskursa vēsturiskais un sociālais konteksts, tā nozīme; iepazīstināt maģistrantus ar naratīvu (arī storry telling) veidošanas pamatprincipiem vispār un veselības aprūpes nozarē diskursā jo īpaši; ārsta un pacienta komunikācijas modeļiem, komunikācijas aksiomām; iepazīstināt maģistrantus ar šāda diskursa veidošanas elementiem, tostarp strukturālajiem; iepazīstināt maģistrantus ar medicīniskā diskursa kopienas izpausmēm; iepazīstināt ar diskursa dramaturģijas elementiem un argumentēšanas paņēmieniem un retoriku.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.­Zināšanas par atšķirīgu diskursa autoru pieejām un metodēm, izpratne par diskursa jēdzienu un tā attīstību. ­Zināšanas par veselības aprūpes diskursa kopienu un tā raksturojumu, komunikācijas barjerām. ­Izpratne par dažādiem argumentācijas un retorikas veidiem, spēja tos identificēt un atšķirt.

Prasmes

1.­Pielietot veselības diskursu veselības nozares komunikācijā – komunikācijas barjeru pārvarēšanā. ­Analizēt diskursa veidus un kontekstus, identificēt nosacījumus, kuri ietekmē to veidošanu un interpretēt publiskajā telpā pieejamos diskursus. ­Pielietot diskursa analīzi izstrādājot pētnieciskos darbus.

Kompetences

1.Izmantot veselības diskursu veselības komunikācijas jautājumu pētniecībā un analīzē, pielietojot atbilstošas argumentācijas, retorikas un komunikāciju barjeru pārvarēšanas metodes, analizēt un novērtēt, kā arī kritiski argumentēt un diskutēt par publiskajā telpā eošajiem diskursiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgajā darbā jāparāda prasmes apkopot teorētiskās zināšanas un tās pielāgot konkrētu gadījumu analīzei. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju apmeklējums – 20%, līdzdalība seminārā – 30%, patstāvīgais darbs – 50%. Semināra kopsavilkumi par kursā apskatītajām tēmām, kursa gala darbs, eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskursa jēdziens mūsdienu komunikācijas teorijās. Vai un kā veselības aprūpes komunikācijā darbojas klasiskie modeļi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskursa jēdziens mūsdienu komunikācijas teorijās. Vai un kā veselības aprūpes komunikācijā darbojas klasiskie modeļi?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīniskā diskursa/komunikācijas jēdziens. Tā multidisciplinārais aspekts.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sinerģijas elementi medicīniskajā diskursā. To ietekmējošie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nozīmes un metaforu loma medicīnas diskursā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības aprūpes diskursa nākotne.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrētu gadījumu analīze, pielietojot iegūtās teorētiskās zināšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrētu gadījumu analīze, pielietojot iegūtās teorētiskās zināšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrētu gadījumu analīze, pielietojot iegūtās teorētiskās zināšanas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrētu gadījumu analīze, pielietojot iegūtās teorētiskās zināšanas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Wilce, J. M. (2009). Medical discourse. Annual Review of Anthropology, 38, 199-215.Fairclough, N. "Analysing discourse", Textual analysis for social research, Routledge, 2008.

2.

Buckman, R. (2010). Practical plans for difficult conversations in medicine. Strategies that work in breaking bad news. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

3.

Gee, J.P. (2008). "An introduction to discourse analysis, theory and method. 2nd ed. Routledge.

4.

Habermas, J. (1984). "Theory of communicative action". Vol.1, Heinemann.

5.

Gee, J.P. (2011). "An introduction to discourse analysis". 3rd ed., Routledge.

6.

Waitzkin H. (1989). A Critical Theory of Medical Discourse; Ideology, Social Control and Processing of Social Control in Medical Encounters. In: Journal of Health and Social Behavior, vo. 30 pp. 220.-239.

7.

Singleton, K., Krause, E. (Sept. 30, 2009). "Understanding Cultural and Linguistic Barriers to Health Literacy". OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing. Vol. 14, No. 3, Manuscript 4.

Papildu literatūra

1.

Teun A.van Dijk. (2003). "Critical Discourse analysis". In: "The Handbook of Discourse analysis". Ed. By D. Schiffrin, D. Tannen and H.E. Hamilton. Blackwell publishing, pp.352-371.

2.

Jahn, M. (2005). Narratology: a guide to the theory of narrative. English Department, University of Cologne.

3.

Cotter, C. (2003). "Discourse and Media". In:"The Handbook of Discourse analysis". Ed. By D. Schiffrin, D. Tannen and H.E. Hamilton. Blackwell publishing, pp. 416 – 436.

4.

Scollon & S.W. Scollon. (2003). "Discourse an Intercultural communication". In: The Handbook of Discourse analysis. Ed. By D.Schiffrin, D. Tannen and H.E. Hamilton. Blackwell publishing, pp.538 -547.

5.

Buckman, R. (2010). Practical plans for difficult conversations in medicine. Strategies that work in breaking bad news. Baltimore: Johns Hopkins University Press.