Psihofizioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskiem mehānismiem cilvēka smadzenēs. Kā arī apgūt refleksu, motivācijas, emociju, atmiņas, uzmanības un apziņas fizioloģisko izcelsmi, ļaujot izprast šīs parādības cilvēka psiholoģijā. Veicināt studentu prasmes strādāt gan patstāvīgi, gan grupā, lai meklētu informāciju, to analizētu un prezentētu rakstiskā formā.
Priekšzināšanas
Bioloģija un ģenētika, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie pamati, Vispārīgā psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti definē psihofizioloģiju kā zinātnes nozari, skaidro tās galvenos pētījumu objektus un mērķus.
2.Raksturo centrālās un perifērās nervu sistēmas uzbūvi, darbību un nozīmi psihisko procesu nodrošināšanā un apraksta smadzeņu funkcionālo organizāciju, neironu darbības principus un sinaptisko pārvadi.
3.Studenti analizē tādu psihisko procesu kā motivācija, apziņa, atmiņa un stresa neirofizioloģiskos pamatus, apraksta tos, balstoties mūsdienu psihofizioloģijas zinātnes avotos.
Prasmes
1.Studenti spēj pielietot psihofizioloģijas jēdzienus un principus, skaidrojot cilvēka uzvedību un psihiskos procesus.
2.Spēj analizēt psihofizioloģisko datu nozīmi cilvēka psiholoģisko parādību izpētē, kā arī interpretēt fizioloģisko rādītāju datus saistībā ar psihiskajiem procesiem un stāvokļiem.
3.Spēj sasaistīt teorētiskās zināšanas ar reāliem piemēriem no psiholoģijas vai neirozinātnes prakses.
Kompetences
1.Students ir spējīgs integrēt psihofizioloģijas zināšanas psihisko procesu un uzvedības skaidrošanā.
2.Kritiski izvērtēt psihofizioloģiskos pētījumu datus un to interpretācijas iespējas.
3.Pielietot psihofizioloģijas zināšanas profesionālajā darbībā, analizējot indivīda un grupas uzvedību fizioloģisko procesu kontekstā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studentam individuāli jāuzraksta 1500 vārdu gara eseja par vienu no piedāvātajām tēmām, kas saistīta ar lekcijās pasniegto materiālu. Esejā studenti izvirza esejas jautājumu, balstoties izvēlētajā tēmā, veic zinātniskās literatūras sintēzi un teoriju, empīrisko pētījumu kritisku analīzi, lai sniegtu atbildi uz esejas jautājumu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Semestra beigās eksāmens - 90 jautājumu tests ar atbilžu variantiem. Uzdotie jautājumi testā pārklās visu lekciju un nodarbību studiju materiāli. Studenti testu pilda universitātes telpās iepriekš noteiktā datumā, neizmantojot nekādus papildmateriālus un nezinot jautājumus iepriekš. |
||
|
2.
Aktīva dalība nodarbībās |
-
|
Ieskaite
|
|
Aktīva dalība nodarbībās - katrs students uzdod jautājumu par nodarbībā izrunāto materiālu, par ko saņem "ieskaitīts". Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes un tehnoloģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sensorās un motorās sistēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Akadēmiskās rakstīšanas principi psihofizioloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Esejas temati - dopamīns un motivācija.
Apraksts
Nodarbības laikā tiks diskutēts par esejas tēmām. Šīs nodarbības ietvaros tiks izskatīta tēma par neiromediātora dopamīna lomu cilvēka motivācijā. Studenti tiks sagatavoti rakstīt eseju par šo tēmu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eseju temati - kortizols un stresa fizioloģija un psiholoģija.
Apraksts
Nodarbības laikā tiks diskutēts par esejas tēmām. Šīs nodarbības ietvaros tiks izskatīta tēma par hormona kortizola lomu stresa fizioloģijā un psiholoģijā. Studenti tiks sagatavoti rakstīt eseju par šo tēmu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Eseju temati - atmiņas un apziņas fizioloģija.
Apraksts
Nodarbības laikā tiks diskutēts par esejas tēmām. Šīs nodarbības ietvaros tiks izskatīta tēma par atmiņas un apziņas fizioloģiju. Studenti tiks sagatavoti rakstīt eseju par šo tēmu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes un tehnoloģijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Stresa fizioloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un motivācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Akadēmiskās rakstīšanas principi psihofizioloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Akadēmiskās rakstīšanas principi psihofizioloģijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kalat, J. W. (2023). Biological psychology (14.ed). Cengage learning.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kandel, E. R., Koester, J., Mack, S. & Siegelbaum, S. (Eds.). (2021) Principles of neural science (Sixth edition). McGraw Hill.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ambron, R. (2022). The Brain and Pain: Breakthroughs in Neuroscience. Columbia University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Lundy-Ekman, L. (2023). Neuroscience: fundamentals for rehabilitation. 6th ed. St.Louis: ElsevierPiemērots angļu valodas plūsmai
Yuste, R. (2021). Lectures in Neuroscience. Columbia University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai
Blake, M. L., & Hoepner, J. K. (2021). Clinical Neuroscience for Communication Disorders: Neuroanatomy and Neurophysiology (Vol. 1). Plural Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai
Bear, M., Connors, B., & Paradiso, M. A. (2020). Neuroscience: exploring the brain, enhanced edition: exploring the brain. Jones & Bartlett Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Hamm AO. (2020). Fear, anxiety, and their disorders from the perspective of psychophysiology. Psychophysiology [Psychophysiology]. Feb; Vol. 57 (2), pp. e13474; Publisher: Blackwell; PMID: 31529522, Database: MEDLINE Complete
Li, Lu; Gow, Andrew Douglas Isherwood; Zhou, Jiaxian. (2020). The Role of Positive Emotions in Education: A Neuroscience Perspective. Mind, Brain, and Education, v14 n3 p220-234 Aug. (EJ1263608), Database: ERICPiemērots angļu valodas plūsmai
Rockstroh BS; McTeague LM. (2020). Psychophysiological approaches to understanding the impact of trauma exposure. Psychophysiology [Psychophysiology]. Jan; Vol. 57 (1), pp. e13497; Publisher: Blackwell; PMID: 31833088, Database: MEDLINE Complete
Gendolla, GHE, (2017). The psychophysiology of motivation: Body and brain in action. International Journal Of Psychophysiology: Official Journal Of The International Organization Of Psychophysiology. Vol. 119, pp.1-3; Publisher: Elsevier; PMID: 2855479