Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihofizioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_375
Zinātnes nozare
Citas psiholoģijas apakšnozares; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt priekšstatus par psihisko funkciju neirofizioloģiskiem mehānismiem cilvēka smadzenēs. Kā arī apgūt refleksu, motivācijas, emociju, atmiņas, uzmanības un apziņas fizioloģisko izcelsmi, ļaujot izprast šīs parādības cilvēka psiholoģijā. Veicināt studentu prasmes strādāt gan patstāvīgi, gan grupā, lai meklētu informāciju, to analizētu un prezentētu rakstiskā formā.

Priekšzināšanas

Bioloģija un ģenētika, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie pamati, Vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti definē psihofizioloģiju kā zinātnes nozari, skaidro tās galvenos pētījumu objektus un mērķus.

2.Raksturo centrālās un perifērās nervu sistēmas uzbūvi, darbību un nozīmi psihisko procesu nodrošināšanā un apraksta smadzeņu funkcionālo organizāciju, neironu darbības principus un sinaptisko pārvadi.

3.Studenti analizē tādu psihisko procesu kā motivācija, apziņa, atmiņa un stresa neirofizioloģiskos pamatus, apraksta tos, balstoties mūsdienu psihofizioloģijas zinātnes avotos.

Prasmes

1.Studenti spēj pielietot psihofizioloģijas jēdzienus un principus, skaidrojot cilvēka uzvedību un psihiskos procesus.

2.Spēj analizēt psihofizioloģisko datu nozīmi cilvēka psiholoģisko parādību izpētē, kā arī interpretēt fizioloģisko rādītāju datus saistībā ar psihiskajiem procesiem un stāvokļiem.

3.Spēj sasaistīt teorētiskās zināšanas ar reāliem piemēriem no psiholoģijas vai neirozinātnes prakses.

Kompetences

1.Students ir spējīgs integrēt psihofizioloģijas zināšanas psihisko procesu un uzvedības skaidrošanā.

2.Kritiski izvērtēt psihofizioloģiskos pētījumu datus un to interpretācijas iespējas.

3.Pielietot psihofizioloģijas zināšanas profesionālajā darbībā, analizējot indivīda un grupas uzvedību fizioloģisko procesu kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentam individuāli jāuzraksta 1500 vārdu gara eseja par vienu no piedāvātajām tēmām, kas saistīta ar lekcijās pasniegto materiālu. Esejā studenti izvirza esejas jautājumu, balstoties izvēlētajā tēmā, veic zinātniskās literatūras sintēzi un teoriju, empīrisko pētījumu kritisku analīzi, lai sniegtu atbildi uz esejas jautājumu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Semestra beigās eksāmens - 90 jautājumu tests ar atbilžu variantiem. Uzdotie jautājumi testā pārklās visu lekciju un nodarbību studiju materiāli. Studenti testu pilda universitātes telpās iepriekš noteiktā datumā, neizmantojot nekādus papildmateriālus un nezinot jautājumus iepriekš.

2.

Aktīva dalība nodarbībās

-
Ieskaite

Aktīva dalība nodarbībās - katrs students uzdod jautājumu par nodarbībā izrunāto materiālu, par ko saņem "ieskaitīts". Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes un tehnoloģijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Miega un nomoda regulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sensorās un motorās sistēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sāpju fizioloģija; sāpju reakcijas objektīvie un subjektīvie komponenti. Stresa fizioloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: apziņa, bezapziņa un uztvere.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un uzmanība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: Emocijas un motivācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akadēmiskās rakstīšanas principi psihofizioloģijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Esejas temati - dopamīns un motivācija.
Apraksts

Nodarbības laikā tiks diskutēts par esejas tēmām. Šīs nodarbības ietvaros tiks izskatīta tēma par neiromediātora dopamīna lomu cilvēka motivācijā. Studenti tiks sagatavoti rakstīt eseju par šo tēmu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eseju temati - kortizols un stresa fizioloģija un psiholoģija.
Apraksts

Nodarbības laikā tiks diskutēts par esejas tēmām. Šīs nodarbības ietvaros tiks izskatīta tēma par hormona kortizola lomu stresa fizioloģijā un psiholoģijā. Studenti tiks sagatavoti rakstīt eseju par šo tēmu.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eseju temati - atmiņas un apziņas fizioloģija.
Apraksts

Nodarbības laikā tiks diskutēts par esejas tēmām. Šīs nodarbības ietvaros tiks izskatīta tēma par atmiņas un apziņas fizioloģiju. Studenti tiks sagatavoti rakstīt eseju par šo tēmu.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihofizioloģijas priekšmets, zinātne, tās vēsture, pētniecības metodes un tehnoloģijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka nervu sistēmas funkcionālā uzbūve. Nervu sistēmas funkcijas. Refleksi. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Nervu sistēmas veidojumi audos un orgānos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Nervu sistēmas specifisko šūnu pamattipi. Neiroendokrīnās sistēmas pamatfunkcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Neirālā komunikācija: Signāls, elektriskās un ķīmiskās informācijas pārraide nervu sistēmā. Neiroplasticitāte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Galvas smadzeņu lielo pusložu garozas funkcijas; funkcionālā asimetrija. Stresa fizioloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihisko pamatprocesu fizioloģiskā būtība: atmiņa, atmiņas veidi un motivācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akadēmiskās rakstīšanas principi psihofizioloģijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akadēmiskās rakstīšanas principi psihofizioloģijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kalat, J. W. (2023). Biological psychology (14.ed). Cengage learning.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kandel, E. R., Koester, J., Mack, S. & Siegelbaum, S. (Eds.). (2021) Principles of neural science (Sixth edition). McGraw Hill.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Ambron, R. (2022). The Brain and Pain: Breakthroughs in Neuroscience. Columbia University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Lundy-Ekman, L. (2023). Neuroscience: fundamentals for rehabilitation. 6th ed. St.Louis: ElsevierPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Yuste, R. (2021). Lectures in Neuroscience. Columbia University Press.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Blake, M. L., & Hoepner, J. K. (2021). Clinical Neuroscience for Communication Disorders: Neuroanatomy and Neurophysiology (Vol. 1). Plural Publishing.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Bear, M., Connors, B., & Paradiso, M. A. (2020). Neuroscience: exploring the brain, enhanced edition: exploring the brain. Jones & Bartlett Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Hamm AO. (2020). Fear, anxiety, and their disorders from the perspective of psychophysiology. Psychophysiology [Psychophysiology]. Feb; Vol. 57 (2), pp. e13474; Publisher: Blackwell; PMID: 31529522, Database: MEDLINE Complete

2.

Li, Lu; Gow, Andrew Douglas Isherwood; Zhou, Jiaxian. (2020). The Role of Positive Emotions in Education: A Neuroscience Perspective. Mind, Brain, and Education, v14 n3 p220-234 Aug. (EJ1263608), Database: ERICPiemērots angļu valodas plūsmai

3.

Rockstroh BS; McTeague LM. (2020). Psychophysiological approaches to understanding the impact of trauma exposure. Psychophysiology [Psychophysiology]. Jan; Vol. 57 (1), pp. e13497; Publisher: Blackwell; PMID: 31833088, Database: MEDLINE Complete

4.

Gendolla, GHE, (2017). The psychophysiology of motivation: Body and brain in action. International Journal Of Psychophysiology: Official Journal Of The International Organization Of Psychophysiology. Vol. 119, pp.1-3; Publisher: Elsevier; PMID: 2855479