Klīniskā farmācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Konsula iela 21, farmkk@rsu.lv, +371 67061544
Par studiju kursu
Mērķis
Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanu par klīnisko farmāciju un klīniskā farmaceita lomu veselības aprūpē.
Priekšzināšanas
Farmakoloģija, farmakoterapija, praktiskā farmācija un farmaceitiskā likumdošana, sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe, angļu valoda.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. atpazīt klīniskā farmaceita darbības jomas un uzdevumus; 2. definēt un izklāstīt pierādījumos balstītas zāļu izvēles pamatprincipus; 3. izprast klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības veicināšanā; 4. formulēt un aprakstīt slimnīcas farmācijas lomu un uzdevumus veselības aprūpes sistēmā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. identificēt klīniskā farmaceita darbības jomas; 2. novērtēt un izskaidrot klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības (drošas zāļu lietošanas) sistēmas veidošanā; 3. piedalīties zāļu iegādei atvēlēto līdzekļu racionālas izlietošanas plānošanā, organizēšanā un uzraudzībā; 4. piedalīties racionālas zāļu lietošanas informācijas sistēmas izveidē, uzturēšanā, lietošanā; 5. piedalīties medikamentozās terapijas kļūdu atklāšanas, analīzes un novēršanas sistēmas izstrādē, ieviešanā un pilnveidē.
Kompetences
1.1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi pielietot iegūtās zināšanas klīniskā farmaceita darbā. 2. Sniegt konsultācijas veselības aprūpes speciālistiem, pamatojoties uz vadlīnijām, pieņemtiem standartiem, uz pierādījumiem balstītas medicīnas atziņām. 3. Spēs piedalīties uz racionālu farmakoterapiju vērstas veselības politikas veidošanā, attīstības virzienu un mērķu noteikšanā, atsevišķu tās posmu prognozēšanā un plānošanā. 4. Varēs aizpildīt studiju kursa aptaujas anketu ar priekšlikumiem kursa aktualizēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prezentāciju sagatavošana, atbilstoši kursa tēmām, darbs ar medicīnas datu bāzēm, uzdevumu rēķināšana, atbilstoši attiecīgo lekciju tēmām. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Studiju kursa gala vērtējumu veido prezentāciju vērtējums (50%) un eksāmena atzīme (50%). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Informācijas meklēšanas prasmes klīniskā farmaceita praksē. Klīniskā farmaceita loma slimnīcas Zāļu komitejā. Zāļu informācijas centrs. Mākslīgais intelekts klīnisko lēmumu pieņemšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu mijiedarbības un kontrindikācijas. Datubāžu izmantošanas pieredze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu blakusparādības un atcelšanas sindromi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīniskā farmaceita loma intensīvas aprūpes vienību praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu lietošanas īpatnības īpašām pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu efektivitātes un drošības uzraudzības iespējas. Terapeitiskais zāļu monitorings.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Tiešsaiste
|
3
|
Tēmas
|
Farmakoterapeitiskas problēmas, zāļu ordināciju gadījuma analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu ordinācijas gadījumu analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu drošības aspekts veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu drošības aspekts veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Laboratorisko datu interpretācija un analīze zāļu lietošanas ietvaros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Laboratorisko datu interpretācija un analīze zāļu lietošanas ietvaros.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Aktīvās vielas un palīgvielas – ietekmes zonas medikamentu darbībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zāļu blakusreakciju attīstība – iemesli, riski, sekas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Klīnisko gadījumu prezentācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Clinical Pharmacy and Therapeutics / edited by Cate Whittlesea and Karen Hodson. 6th edition. [Oxford]: Elsevier, 2019. xiv, 1094 lpp.
Haughey, Sharon. Pharmacy OSCES and competency-based assessments / Queen's University, Belfast, Northern Ireland, UK, Roisin O'Hare, BSc, MSc, DPharm, MPSNI(IP), FFRPS, Lead, 2018.
Oxford handbook of clinical pharmacy / edited by Philip Wiffen, Marc Mitchell, Melanie Snelling, Nicola Stoner. 3rd edition. Oxford; New York: Oxford University Press, 2017. xvi, 728 lpp. Oxford medical publications. Oxford handbooks. (brošēts).
Papildu literatūra
Deeks J.J., Altman D.G. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ, 2003; 327: 557–560.
Ebell M., Siwek J., Weiss B.D., et al. Strength of Recommendation Taxonomy (SORT): A Patient-Centered Approach to Grading Evidence in the Medical Literature. Am Fam Physician, 2004; 69:548-556.
Guyatt G., Cairns J., Churchill D, et al. Evidence-Based Medicine Working Group. Evidence-based medicine. A new approach to teaching the practice of medicine. JAMA, 1992; 268:2420-2425
Ioannidis J.P., N.A. Patsopoulos, E.Evangelou. Uncertainty in heterogeneity estimates in meta-analyses. BMJ, 2007; 335: 914–916.
Pediatric Medication Errors: Using the National Patient Safety Goals to Protect Patients. The Joint Commission Perspectives on Patient Safety, 2008 June;8(6)
Citi informācijas avoti
Cochrane library
Pubmed
DynaMed
ClinicalKey First Consult
Micromedex