Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā farmācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
FFK_018
Zinātnes nozare
Klīniskā farmācija; Medicīnas bāzes zinātnes, tai skaitā farmācija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Klīniskā farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Farmakoloģijas un farmakoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Konsula iela 21, farmkk@rsu.lv, +371 67061544

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanu par klīnisko farmāciju un klīniskā farmaceita lomu veselības aprūpē.

Priekšzināšanas

Farmakoloģija, farmakoterapija, praktiskā farmācija un farmaceitiskā likumdošana, sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe, angļu valoda.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. atpazīt klīniskā farmaceita darbības jomas un uzdevumus; 2. definēt un izklāstīt pierādījumos balstītas zāļu izvēles pamatprincipus; 3. izprast klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības veicināšanā; 4. formulēt un aprakstīt slimnīcas farmācijas lomu un uzdevumus veselības aprūpes sistēmā.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. identificēt klīniskā farmaceita darbības jomas; 2. novērtēt un izskaidrot klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības (drošas zāļu lietošanas) sistēmas veidošanā; 3. piedalīties zāļu iegādei atvēlēto līdzekļu racionālas izlietošanas plānošanā, organizēšanā un uzraudzībā; 4. piedalīties racionālas zāļu lietošanas informācijas sistēmas izveidē, uzturēšanā, lietošanā; 5. piedalīties medikamentozās terapijas kļūdu atklāšanas, analīzes un novēršanas sistēmas izstrādē, ieviešanā un pilnveidē.

Kompetences

1.1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi pielietot iegūtās zināšanas klīniskā farmaceita darbā. 2. Sniegt konsultācijas veselības aprūpes speciālistiem, pamatojoties uz vadlīnijām, pieņemtiem standartiem, uz pierādījumiem balstītas medicīnas atziņām. 3. Spēs piedalīties uz racionālu farmakoterapiju vērstas veselības politikas veidošanā, attīstības virzienu un mērķu noteikšanā, atsevišķu tās posmu prognozēšanā un plānošanā. 4. Varēs aizpildīt studiju kursa aptaujas anketu ar priekšlikumiem kursa aktualizēšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Prezentāciju sagatavošana, atbilstoši kursa tēmām, darbs ar medicīnas datu bāzēm, uzdevumu rēķināšana, atbilstoši attiecīgo lekciju tēmām. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Studiju kursa gala vērtējumu veido prezentāciju vērtējums (50%) un eksāmena atzīme (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Informācijas meklēšanas prasmes klīniskā farmaceita praksē. Klīniskā farmaceita loma slimnīcas Zāļu komitejā. Zāļu informācijas centrs. Mākslīgais intelekts klīnisko lēmumu pieņemšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
3

Tēmas

Zāļu mijiedarbības un kontrindikācijas. Datubāžu izmantošanas pieredze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Zāļu blakusparādības un atcelšanas sindromi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Klīniskā farmaceita loma intensīvas aprūpes vienību praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Zāļu lietošanas īpatnības īpašām pacientu grupām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Zāļu efektivitātes un drošības uzraudzības iespējas. Terapeitiskais zāļu monitorings.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
Tiešsaiste
3

Tēmas

Farmakoterapeitiskas problēmas, zāļu ordināciju gadījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Zāļu ordinācijas gadījumu analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Zāļu drošības aspekts veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Zāļu drošības aspekts veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Laboratorisko datu interpretācija un analīze zāļu lietošanas ietvaros.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Laboratorisko datu interpretācija un analīze zāļu lietošanas ietvaros.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Aktīvās vielas un palīgvielas – ietekmes zonas medikamentu darbībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
3

Tēmas

Zāļu blakusreakciju attīstība – iemesli, riski, sekas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Klīnisko gadījumu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
3

Tēmas

Klīnisko gadījumu prezentācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Clinical Pharmacy and Therapeutics / edited by Cate Whittlesea and Karen Hodson. 6th edition. [Oxford]: Elsevier, 2019. xiv, 1094 lpp.

2.

Haughey, Sharon. Pharmacy OSCES and competency-based assessments / Queen's University, Belfast, Northern Ireland, UK, Roisin O'Hare, BSc, MSc, DPharm, MPSNI(IP), FFRPS, Lead, 2018.

3.

Oxford handbook of clinical pharmacy / edited by Philip Wiffen, Marc Mitchell, Melanie Snelling, Nicola Stoner. 3rd edition. Oxford; New York: Oxford University Press, 2017. xvi, 728 lpp. Oxford medical publications. Oxford handbooks. (brošēts).

Papildu literatūra

1.

Crombie I.K., Davies H.T. What is meta-analysis? Bandolier, 2009 April [online].

2.

Deeks J.J., Altman D.G. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ, 2003; 327: 557–560.

3.

Ebell M., Siwek J., Weiss B.D., et al. Strength of Recommendation Taxonomy (SORT): A Patient-Centered Approach to Grading Evidence in the Medical Literature. Am Fam Physician, 2004; 69:548-556.

4.

Guyatt G., Cairns J., Churchill D, et al. Evidence-Based Medicine Working Group. Evidence-based medicine. A new approach to teaching the practice of medicine. JAMA, 1992; 268:2420-2425

5.

Hemingway P. What is a systematic review? Bandolier, 2009 April [online].

6.

Ioannidis J.P., N.A. Patsopoulos, E.Evangelou. Uncertainty in heterogeneity estimates in meta-analyses. BMJ, 2007; 335: 914–916.

7.

Pediatric Medication Errors: Using the National Patient Safety Goals to Protect Patients. The Joint Commission Perspectives on Patient Safety, 2008 June;8(6)

8.

Seven steps to patient safety: A guide for NHS staff. National Patient Safety Agency, 2004.

Citi informācijas avoti

1.

Cochrane library

2.

Pubmed

3.

DynaMed

4.

ClinicalKey First Consult

5.

Micromedex