Profesionālā ētika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās zināšanas par personu datu aizsardzību izglītības vidē. Iegūst zināšanas par komunikāciju un informācijas apmaiņu ar vecākiem, kolēģiem (skolas, ārpus skolas vidē), par juridiska rakstura un ētikas jautājumiem pielāgoto fizisko aktivitāšu ietvaros. Pārzina profesionālās ētikas atslēgas vārdus, profesionālās ētikas veidus, morāles struktūru, ētiskos vadības stilus.
Prasmes
1.Plānot tādus pētnieciskos un metodiskos procesa principus, kas atbilst pedagoģiskai ētikai. Formulēt profesionālās ētikas būtību, pamatjēdzienus, funkcijas, sporta un veselības pedagoga ētika. Korporatīvās, biznesa un sporta ētikas pamatprasības, principi, normas un vērtības. Prot teorētiskās zināšanas pielietot praktiskajā darbībā, pamatojot un paredzot rīcību un sekas.
Kompetences
1.Pielietot pedagoģiskās metodes un darbības savas kompetences ietvaros, celt savas profesijas prestižu, cienīt jebkura audzēkņa, vecāka, kolēģa viedokli un tiesības. Apzinās atbildību par savas darbības sekām, demonstrē augstu skolotāja pašapziņu un cieņu pret audzēkni un to ģimeni. Spēj patstāvīgi un komandā risināt tikumiskās audzināšanas problēmas. Sporta speciālista ētikas problēmas, izmantojot mūsdienīgas metodes un komunicēšanas metodes. Pārzina ētiskos stilus. Spēj izvērtēt ētikas kodeksus. Izteikt personisko viedokli, veikt kritisku pašanalīzi, saistot teoriju ar praktiski ētisko aspektu izvēlētajā profesionālās darbības jomā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām.
1. Personu datu aizsardzība izglītības vidē.
2. Komunikācijas un informācijas apmaiņa ar vecākiem, kolēģiem (skolas, ārpus skolas vidē).
3. Komunikācijas un informācijas saturs audzēkņiem.
Literatūras studijas - Analītiska eseja par ētisko vērtību nozīmi sportā, prezentācija par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas ētiku.
Profesionālās ētikas kodeksu izvērtējums - Rakstiska analīze.
Prezentācijas izstrāde. Profesionālās ētikas aktualitātes – zinātniskā raksta recenzija un prezentācijas izveide - Rakstisks darbs versijā + publiska uzstāšanās.
Gatavoties gala pārbaudījumam - Rakstisks pārbaudījums.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas trīs kontroldarbos.
1. Personu datu aizsardzība izglītības vidē.
2. Komunikācijas un informācijas apmaiņa ar vecākiem, kolēģiem (skolas, ārpus skolas vidē).
3. Komunikācijas un informācijas saturs audzēkņiem.
Sagatavo praktiskā darba teorētisko pamatojumu komandas darbā, veikt teorētiskā pamatojuma sagatavošanu, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana izmērāmu mērķu izvirzīšanai audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā.
Studiju kursam noslēgumā tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm.
Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi.
Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem.
Praktiskos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda darba prasības, atbilstoši kritērijiem. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību literatūrai, jāveic to interpretēšana.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji:
1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30%
2.Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50%
3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās ētikas priekšmets un tā veidi. Profesionālās morāles struktūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta ētika kā normatīvās ētikas veids.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta ētika kā normatīvās ētikas veids.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās ētikas kodeksi. Sporta ētikas kodekss.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālās ētikas kodeksi. Sporta ētikas kodekss.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskās vērtības sportā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības un darba kultūras būtība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un veselības pedagoga ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un veselības pedagoga ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta un veselības pedagoga ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie vadības stili komunikācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie vadības stili komunikācijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York: McGraw Hill.
Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.
Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill.
Papildu literatūra
Lieberman, L. J. (2007). Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR).
Citi informācijas avoti
Scheuer, C., & Thill, J.L. (2015). Ethics and Values in Physical Education. Physical Education and Sport for Democracy and Human Rights (SPORT), EPAS, EC.