Pētniecības metodoloģija un loģika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem zināšanas par pētniecības metodoloģijas epistemoloģiskajām un loģiskajām paradigmām.
Priekšzināšanas
Elemetāras zināšanas loģikā un filozofijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students izprot un definē galveno pētniecības metodoloģisko paradigmu darbības principus, kā arī spēj izskaidrot loģisko jēdzienu, spriedumu un slēdzienu darbības specifiku.
Prasmes
1.Apgūtos metodoloģiskos un loģiskos aspektus students prot lietot, veicot un prezentējot reālus praktiskus pētījumus.
Kompetences
1.Diferencējot, analizējot un interpretējot iegūtos pētnieciskos datus, students spēj izvēlēties katrai konkrētai situācijai pašus atbilstošākos un loģiski efektīvākos metodoloģiskos aspektus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti veic dažadus metodoloģiskus un loģiskus uzdevumus, kurus prezentē kontroldarbu formā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
1. Nodarbību apmeklētība. 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē. Metodoloģijas jēdziens. Subjekta aktivitātes faktors pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījums kā izziņas process. Pasaules izziņas (pētniecības) procesa līmeņi (jutekliskais vērojums, domāšana priekšstatos, loģiskā domāšana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patiesības fenomens. Zinātniskās patiesības jēdziens. Zinātniskā indukcija un dedukcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās domāšanas pamatelementi un to nozīme pētniecībā (jēdziens, spriedums, slēdziens). Mācība par jēdzieniem (vārda, termina un jēdziena attiecības; jēdzienu vispārējs raksturojums; jēdzienu veidi; loģiskās operācijas ar jēdzieniem).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācība par spriedumiem (teikuma, izteikuma un sprieduma attiecības; sprieduma vispārējs raksturojums; vienkāršie spriedumi; loģiskais kvadrāts; saliktie spriedumi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršie un saliktie spriedumi pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācība par slēdzieniem. Slēdziens kā procesuālas domāšanas forma. Vienkāršais kategoriskais siloģisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskie slēdzieni pētniecības procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba uzbūves loģika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba teorētiskās daļas uzbūve.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē. Metodoloģijas jēdziens. Subjekta aktivitātes faktors pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījums kā izziņas process. Pasaules izziņas (pētniecības) procesa līmeņi (jutekliskais vērojums, domāšana priekšstatos, loģiskā domāšana).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās domāšanas pamatelementi un to nozīme pētniecībā (jēdziens, spriedums, slēdziens). Mācība par jēdzieniem (vārda, termina un jēdziena attiecības; jēdzienu vispārējs raksturojums; jēdzienu veidi; loģiskās operācijas ar jēdzieniem).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vienkāršie un saliktie spriedumi pētniecībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācība par slēdzieniem. Slēdziens kā procesuālas domāšanas forma. Vienkāršais kategoriskais siloģisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Loģiskie slēdzieni pētniecības procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba uzbūves loģika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētnieciskā darba prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
A.Vilks, L.Vilka. Socioloģisko pētījumu kontekstuālās problēmas. – Rīga: Drukātava, 2010.
J. L. Krysik, J. Finn. Research for effective social work practice. Routledge: New York and London, 2018.
A. Rubin, E. Babbie. Research methods for social work. PacificGrove, CA: Brooks/Cole-Thomson Learning, 2017.
Papildu literatūra
N. Blaikie. Designing social research: the logic of anticipation. Cambridge: Polity Press, 2010.
A. Vilks. Ievads loģikā. – Rīga: Raka, 2003.
B. A. Ядов. Стратегия социологического исследования: описание, объяснение, понимание социальной реальности. 2009
Citi informācijas avoti
Interneta materiāli.