Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģenētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RBR_002
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

1. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu atbilstoši Latvijā pieņemtajām Bērnu reimatologa specialitātes nolikuma prasībām un Eiropas Savienības prasībām šai specialitātei (programma atbilst prasībām Eiropas izglītībai bērnu reimatoloģijas nozarē, kuras izstrādājusi Eiropas pediatru reimatologu asociācija (PRES) un apstiprinājusi Eiropas Savienības medicīnas speciālistu (UEMS) pediatrijas sekcija), lai ārstu sagatavotu sertifikācijai pediatra reimatologa specialitātē, atbilstīgi Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem. 2. Nodrošināt teorētiskās zināšanas ģenētikas un metabolo slimību jomā, molekulārām diagnostikas metodēm un diferenciālai diagnostikai ar reimatoloģiskām slimībām. Jaundzimušo skrīnings.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Demonstrē padziļinātas un paplašinātas zināšanas par bērnu balsta un kustību (saistaudu) sistēmas un autoimūno saistaudu sistēmas slimību etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiku, ārstēšanu un rehabilitāciju, kas nodrošina pamatu radošai domāšanai klīniskajā praksē un arī pētniecībā, kā arī spēju darboties starpdisciplinārā saskarē. 2. Molekulāras diagnostikas metodes, iedzimtu metabolu slimību diagnostika. Saistītie ar endokrīnām slimībām iedzimti sindromi.

Prasmes

1.1. Ārsts izprot konkrētās problēmas būtību, diagnostikas algoritmus un spēj sniegt profesionālu specializētu neatliekamu palīdzību, kā arī praktiski realizē diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus, spēj veikt tālāku darbu, mācīšanos vai pētniecību sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas. Ārstam ir spējas patstāvīgai attīstībai, prot labi komunicēt ar dažādiem pacientiem, viņu vecākiem, kolēģiem, ir prasmes pedagoģiskā un pētniecības darbā, ir darba organizācijas iemaņas. 2. Praktiska ģenētisko un metabolo izmeklējumu pielietošana bērnu reimatoloģisko un metabolo slimību diagnostikā.

Kompetences

1.Ārsts strādā atbilstoši savam pilnvaru lokam augstākajā zināšanu, prasmju, attieksmju apguves un lietošanas līmenī, veicot bērnu balsta un kustību (saistaudu) sistēmas un autoimūno saistaudu sistēmas slimību diagnostiku, ārstēšanu, rehabilitāciju un profilaksi, patstāvīgi plāno un organizē savu ārsta speciālista profesionālās kompetences pilnveidi un attīstību, uzņemas atbildību par personāla grupu darbu un spēj veikt inovācijas un uzņēmējdarbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Rezidents sagatavo semināru prezentācijas, padziļināti iepazīstoties un izmantojot pēdējo 5- 10 gadu literatūru. 2. Sagatvo 2 klīnisko gadījumu prezentācijas. 3. Patstāvīgi iemācās veikt klīniski praktiskos izmeklējumus un manipulācijas. 4. Rotācijas disciplīnas rezidenta teorētiskās un praktiskās zināšanas 10 ballu sistēmā novērtē attiecīgā rotācijas disciplīnas rezidenta vadītājs, par to izdarot ierakstu rezidentu grāmatā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rotācijas cikla gala novērtējums ietver: 1. 50 %- teorētiskais novērtējums semināru prezentāciju sagatavošana 2. 25% - klīnisko gadījumu prezentāciju sagatavošana 3. 25% - manipulāciju apguve

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Iedzimti faktori, gēnu bojājumi asociēti ar reimatoloģiskām slimībām. Ģenētiskas izmaiņas un viņu pieradīšanas metodes. Ģenētiskas diagnostikas metodes pie reimatoloģiskām patoloģijām.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Hromosomālie un fenotipiskie sindromi ar reimatoloģisku simptomātiku. Pacientu diagnosticēšanas un novērošanas taktika.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Metabolo izmeklējumu skrīnings bērniem reimatoloģisku patoloģiju diferenciāldiagnostikā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Semināru skaits:
3
Ilgums (nedēļās):
4
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Textbook of Pediatric Rheumatology. 7th Edition. Ross E..Petty, Ronald M. Laxer, Carol B. Lindsley, Lucy R. Wedderburn. 2016.

2.

The Textbook of Arthritis in Children and Adolescents, edited by I. Szer. 2006. by Oxford University.

3.

Rheumatology. Nelson Textbook of Pediatrics. 20th Edition. Published January 1, 2016.

4.

Current pediatric diagnosis and treatment. William W., et al, 2006

5.

Rudolfs Pediatrics. 22th Edition. Colin D. Rudolf, Abraham M. Rudolf, George E. Lister, Lewis R. First, Anne A. Gershon. 2011.

Papildu literatūra

1.

Žurnāli:

2.

Pediatric Rheumatology, ACR

3.

The EULAR Journal: Annals of Rheumatis diseases

4.

Oxford Jounals of Rheumatology

Citi informācijas avoti

1.

Interneta informācijas avoti:

2.

PEDINFO, Medscape, E medicine, PubMed, EndoText u.c.