Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Volejbola pamati un metodika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_219
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Individuālo un komandu sporta veidu katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību volejbola mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes volejbola spēlēšanā un izglītojamo sacensību organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Volejbola spēles izcelšanās, vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. 2. Volejbola tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums volejbola vingrinājumu apguvē.

Prasmes

1.4. Praktiski plānot, vadīt volejbola vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 5. Pielietot volejbola spēlētāju darbības noteikumus, veikt tiesnešu un mācību spēles sekretāra pienākumus. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas volejbolā modificētās mācību spēļu sacensībās.

Kompetences

1.7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās volejbola vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un volejbola līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās volejbola vingrinājumu aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar volejbola vingrinājumiem un volejbola pasākuma drošumu skolā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus volejbola apguvē. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus volejbola apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā volejbola mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus volejbola apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās volejbolā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums volejbola tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Volejbola tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritiska izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Volejbola spēles noteikumu un tiesnešu žestu apguve, ieteikumu izstrāde skolas volejbola pasākumu nodrošināšanai 4. Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija volejbola vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas skolēnu snieguma līmeņu apraksta un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi volejbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar volejbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar volejbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolas volejbola sacensību organizēšana un vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolas volejbola sacensību organizēšana un vadīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi volejbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Volejbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar volejbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar volejbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolas volejbola sacensību organizēšana un vadīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolas volejbola sacensību organizēšana un vadīšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Lapiņš, V. (2002). Volejbols. Rīga, SIA “Izglītības soļi”, 133lpp.

2.

2. Lapiņš, V. (2008). Volejbola tehnikas mācīšana un pilnveidošana. Rīga, SIA Izglītības soļi, 208lpp.

3.

3. Lapiņš, V. (2008). Pirmie soļi volejbolā. Rīga, 122lpp.

4.

4. Krepša, D. (2003). Volejbola taktika I un II daļa. LSPA, Rīga, 1.d., 51lpp., 2.d. 40lpp.

5.

5. Krepša, D. (2005). Volejbola rotaļas. Metodisks materiāls. LSPA, Rīga, 64lpp.

6.

6. Starptautiskie Volejbola noteikumi

7.

7. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp.

8.

8. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Izglītības satura un eksaminācijas centrs. 59lpp.

9.

9. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone.

10.

10. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.

11.

11. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416

12.

12. Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 2019, 179 lpp.

Papildu literatūra

1.

1. Trenera rokasgrāmata. I daļa. (2003). Rīga, LTTC, 300lpp.

2.

2. Trenera rokasgrāmata. II daļa. (2006). Rīga, LTTC, 306lpp.

3.

3. Bērnu un pusaudžu treneru rokasgrāmata. (2008). Rīga, LTTC, 215lpp.

4.

4. Jansone R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 334 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

1. Latvijas volejbola federācijaPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

2. SCIENCE DIRECT – World's largest electronic collection of science, technology and medicine Volleyball and PE