Latviešu valoda medicīnā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie: • spēs izprast pazīstamu vārdu, atsevišķu frāžu un biežāk lietoto vārdu lietojumu izteikumos, kontekstā lietot sarunu tēmu leksikas minimumu; • zinās vienkāršākās valodas pamatlikumības un pratīs tās izmantot saziņā; • zinās, kā veidot jautājumus; • spēs nosaukt cilvēka ķermeņa daļas.
Prasmes
1.Sekmīgi pabeidzot studiju kursu, studējošie pratīs: • uztvert vienkāršu nepieciešamo informāciju; • lietos latviešu valodu viegli uztveramā ikdienas saziņas procesā par sev zināmiem tematiem; • ievākt pacienta personas datus un īsu anamnēzi.
Kompetences
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • spēs lietot latviešu valodu saziņai vienkāršās ikdienas situācijās, kā arī saziņai ar pacientiem (A1 līmenī); • būs attīstījuši caurviju prasmes - komunikatīvās, t.sk. starpkultūru komunikācijas prasmi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais un pāru darbs – konkrētās tēmas leksikas un gramatikas apguve, rakstiski mājas uzdevumi uz katru nodarbību, tiešsaistes pašpārbaudes testi, dialogu veidošana, darbs ar e-studijās norādītajiem interneta resursiem; kursa nobeigumā prezentācija par sevi, savu ikdienu, brīvo laiku (4-5 min).
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā MyRSU.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Regulārs nodarbību apmeklējums - 1. semestrī jābūt apmeklētām vismaz 11 nodarbībām no 14, bet 2. semestrī -vismaz 12 nodarbībām no 16; aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, izpildīti mājas/patstāvīgie darbi uz katru nodarbību.
Semestra laikā pēc mācību līdzekļa 1. un 2. nodaļas pabeigšanas obligāts patstāvīgais darbs - datorizēts pašpārbaudes tests e-studijās par katru nodaļu. Pirms semestra testa obligāti jābūt izpildītiem abiem pašpārbaudes testiem, katrā no tiem iegūstot vismaz 55 %. 1. semestrī semestra ieskaite - semestra beigās sekmīgi nokārtots kolokvijs par mācību līdzekļa 1. - 3. nodaļas tēmām.
2. semestrī sekmīgi nokārtoti 2 kolokviji par mācība līdzekļa 4.- 6.tēmu un prezentācija par sevi. Kursa gala vērtējums ir kumulatīvs, ko veido 2. semestra kolokviju vērtējums (1. kolokvijs - 30%, 2. kolokvijs - 30%), prezentācija - 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1.semestris.
Latviešu valoda, īss raksturojums. Alfabēts, izruna. Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi. Lietvārda dzimte un skaitlis. Norādāmais vietniekvārds "tas", "tā". Piederības vietniekvārdi "mans", "tavs", "jūsu". Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai", "kas?". Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 1. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1.semestris.
Latviešu valoda, īss raksturojums. Alfabēts, izruna. Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi. Lietvārda dzimte un skaitlis. Norādāmais vietniekvārds "tas", "tā". Piederības vietniekvārdi "mans", "tavs", "jūsu". Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai", "kas?". Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 1. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1.semestris.
Latviešu valoda, īss raksturojums. Alfabēts, izruna. Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi. Lietvārda dzimte un skaitlis. Norādāmais vietniekvārds "tas", "tā". Piederības vietniekvārdi "mans", "tavs", "jūsu". Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai", "kas?". Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 1. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
1.semestris.
Latviešu valoda, īss raksturojums. Alfabēts, izruna. Iepazīšanās. Sasveicināšanās. Darbības vārdu "būt/nebūt" locīšana tagadnē. Personu vietniekvārdi. Lietvārda dzimte un skaitlis. Norādāmais vietniekvārds "tas", "tā". Piederības vietniekvārdi "mans", "tavs", "jūsu". Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "vai", "kas?". Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 1. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Lokatīva lietojums. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "kur", "kad". Valstis, valodas. Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot, runāt" tagadnē. Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs. Skaitļa vārda saskaņošana ar lietvārdu. Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 2. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Lokatīva lietojums. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "kur", "kad". Valstis, valodas. Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot, runāt" tagadnē. Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs. Skaitļa vārda saskaņošana ar lietvārdu. Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 2. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Lokatīva lietojums. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "kur", "kad". Valstis, valodas. Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot, runāt" tagadnē. Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs. Skaitļa vārda saskaņošana ar lietvārdu. Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 2. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesvieta. Lokatīva lietojums. Jautājumu veidošana ar jautājamiem vārdiem "kur", "kad". Valstis, valodas. Darbības vārdi "studēt, strādāt, dzīvot, runāt" tagadnē. Pamata skaitļa vārdi. Adrese, telefona numurs. Skaitļa vārda saskaņošana ar lietvārdu. Patstāvīgais darbs - pašpārbaudes tests e-studijās par mācību līdzekļa 2. nodaļu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi. Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp." Cilvēka ķermenis. Īpašības vārds. Jautājamie vārdi "kāds, kāda". Semestra nobeiguma tests. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi. Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp." Cilvēka ķermenis. Īpašības vārds. Jautājamie vārdi "kāds, kāda". Semestra nobeiguma tests. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi. Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp." Cilvēka ķermenis. Īpašības vārds. Jautājamie vārdi "kāds, kāda". Semestra nobeiguma tests. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi. Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp." Cilvēka ķermenis. Īpašības vārds. Jautājamie vārdi "kāds, kāda". Semestra nobeiguma tests. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi. Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp." Cilvēka ķermenis. Īpašības vārds. Jautājamie vārdi "kāds, kāda". Semestra nobeiguma tests. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mana ģimene. Piederības vietniekvārdi. Konstrukcijas "man, jums... ir/nav/patīk/nepatīk/garšo/negaršo/sāp/nesāp." Cilvēka ķermenis. Īpašības vārds. Jautājamie vārdi "kāds, kāda". Semestra nobeiguma tests. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris.
Laiks. Cik ir pulkstenis? Cikos? Darbības vārdu "sākties", "beigties" lietošana 3. personā tagadnē. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne. Nedēļas dienas, datums, gadalaiki. Kārtas skaitļa vārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris.
Laiks. Cik ir pulkstenis? Cikos? Darbības vārdu "sākties", "beigties" lietošana 3. personā tagadnē. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne. Nedēļas dienas, datums, gadalaiki. Kārtas skaitļa vārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris.
Laiks. Cik ir pulkstenis? Cikos? Darbības vārdu "sākties", "beigties" lietošana 3. personā tagadnē. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne. Nedēļas dienas, datums, gadalaiki. Kārtas skaitļa vārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris.
Laiks. Cik ir pulkstenis? Cikos? Darbības vārdu "sākties", "beigties" lietošana 3. personā tagadnē. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne. Nedēļas dienas, datums, gadalaiki. Kārtas skaitļa vārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
2. semestris.
Laiks. Cik ir pulkstenis? Cikos? Darbības vārdu "sākties", "beigties" lietošana 3. personā tagadnē. Laika apstākļa vārdi "šodien, tagad, vakar, rīt" u.c. Darbības vārda "būt" pagātne un nākotne. Nedēļas dienas, datums, gadalaiki. Kārtas skaitļa vārdi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produkti. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietojums. Jautājamais vārds "ko". 1. konjugācijas darbības vārdi '"ēst", "dzert" tagadnē, pagātnē un nākotnē. Prievārds "ar". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Kafejnīcā, restorānā. Kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produkti. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietojums. Jautājamais vārds "ko". 1. konjugācijas darbības vārdi '"ēst", "dzert" tagadnē, pagātnē un nākotnē. Prievārds "ar". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Kafejnīcā, restorānā. Kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produkti. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietojums. Jautājamais vārds "ko". 1. konjugācijas darbības vārdi '"ēst", "dzert" tagadnē, pagātnē un nākotnē. Prievārds "ar". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Kafejnīcā, restorānā. Kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārtikas produkti. Veselīgs uzturs. Akuzatīva lietojums. Jautājamais vārds "ko". 1. konjugācijas darbības vārdi '"ēst", "dzert" tagadnē, pagātnē un nākotnē. Prievārds "ar". Apstākļa vārdi "vienmēr, regulāri, parasti, bieži, dažreiz, reti, nekad". Kafejnīcā, restorānā. Kolokvijs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un brīvais laiks. 1.konjug. darbības vārdi '"iet", "braukt" tagadnē, pagātnē un nākotnē. 2. un 3. konjugācijas darbības vārdi tagadnē. Jautājumi "Cik ilgi?", "Cik bieži?", ilguma un biežuma izteikšana. Pārskats par prievārda (ar, par, uz) lietošanu ar akuzatīvu. Kolokvijs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpilde.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Čeirane, S., Tetere, D. un Žibala, D. 2022. Latviešu valoda medicīnā. Text book. Available on e-studies.
Papildu literatūra
Kaija I., Laizāne I. 2023. Latviešu valodas gramatika. Pamatlīmenis A1. Rīga: Latviešu valodas aģentūra.
Kaija, I., Laizāne, I. 2021. Latviešu valoda zobārstniecības studentiem. Mācību līdzeklis zobārstniecības studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitātes izdevniecība
Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A. un Šalme, A. 2014. Laipa (A1). Latviešu valoda. Mācību grāmata. Rīga: LVA.
Svilane -Bartholomew, T. 2010. Complete Latvian. Teach Yourself.
Citi informācijas avoti
Interaktīvs materiāls/Interactive material. Vineta Vaivade, Ērika Pičukāne. Sāksim runāt latviski! Sagatavošanas kurss latviešu valodas apguvei. Latviešu valodas aģentūra.Piemērots angļu valodas plūsmai