Akūtu pacientu aprūpes nodrošināšana un vadīšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 2. stāvs, 236., 237. kabinets, gmk@rsu.lv, +371 67060826
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju moduļa mērķis ir attīstīt studējošo zināšanas, prasmes un kompetences akūtu pacientu aprūpē, nodrošinot spēju ātri un efektīvi novērtēt pacienta veselības stāvokli, pieņemt klīniskos lēmumus un veikt atbilstošas terapeitiskās intervences pacientiem ar akūtām vai no jauna radušām sūdzībām. Modulis sagatavo studējošos profesionālai rīcībai potenciāli augsta riska klīniskajās situācijās klīniskajā praksē, kur nepieciešams ātri un precīzi izvērtēt pacienta veselības stāvokli un pieņemt lēmumus par tālāko rīcību. Šis modulis nodrošinās studējošiem gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas akūtu pacientu aprūpes kontekstā, uzsverot kritisko domāšanu, ātru rīcību un komandas sadarbību, kā arī holistisku un uz cilvēku centrētu pieeju.
Priekšzināšanas
Slimību etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina un ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģija, prevencijas pasākumi, funkcionālā un laboratoriskā diagnostika.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Spēj veikt pacienta stāvokļa primāro un sekundāro novērtēšanu akūtās situācijās. 2. Prot ātri identificēt dzīvībai bīstamus stāvokļus un noteikt nepieciešamās neatliekamās darbības. 3. Ir kompetenti plānot un realizēt terapeitiskās intervences, ievērojot pierādījumos balstītas vadlīnijas. 4. Spēj pieņemt lēmumus par diagnostikas un ārstēšanas prioritātēm, balstoties uz pacienta objektīvo stāvokli. 5. Izprot multidisciplināras komandas darbības principus un nozīmi, zina kā nodrošinot efektīvu komunikāciju un pacientcentrētu aprūpi. 6. Ir kompetenti izmantot klīniskās vadlīnijas un rīcības algoritmus akūtu pacientu aprūpē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: 1. Prot novērtēt pacienta veselības stāvokli un izvērtēt to dinamikā. 2. Prot plānot un realizēt terapeitiskās intervences. 3. Spēj veikt novērtēšanu, analizēt, izveidot slēdzienu un pieņemt lēmumu par konkrēto diagnozi. 4. Spēj veikt diagnostiku akūtu slimību gadījumos. 5. Prot pieņemt lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu pacientiem ar hroniskām slimībām. 6. Izstrādā un lieto pierādījumos balstītus rīcības algoritmus, vadlīnijas māsu klīniskajā praksē. 7. Plāno un vada uz personu centrētu veselības aprūpi, veicinot pacienta, viņa ģimenes iesaisti un atbildību par savu veselību. 8. Organizē un vada sadarbību multidisciplināras komandas ietvaros.
Kompetences
1.Spēja pieņemt autonomi lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, izstrādājot un lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus. Spēja interpretēt un sniegt indivīdam, grupai un kopienai saprotamu informāciju par veikto izmeklējumu rezultātiem un nepieciešamajām tālākajām darbībām. Spēja pieņemt klīniskos lēmumus uz pierādījumiem balstītas māszinību prakses ietvaros, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. Spēja nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības. Spēja novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības. Spēja izvērtēt, izvēlēties un pielietot tehnoloģiskus risinājumus pacienta aprūpē. Spēja izvērtēt un apzināt medicīnisko tehnoloģiju un ierīču izmantošanas ieguvumus un riskus, to ietekmi uz cilvēka organismu. Spēja veikt dažādu brūču ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu, pielietojot atbilstošas terapeitiskās intervences un medicīniskās tehnoloģijas. Spēja veikt invazīvu un neinvazīvu šķidruma un uztura uzņemšanas atbalsta nodrošināšanu lietojot medicīnas tehnoloģijas. Spēja veikt uroģenitālās sistēmas aprūpi un stomu nomaiņu biežāk sastopamo uroģenitālo patoloģiju gadījumā. Spēja veikt biežāko endokrīnās sistēmas slimības gadījumu ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu. Spēja novērtēt aprūpes darbību efektivitāti. Spēja attīstīt profesionālo darbību, pārliecinoši un droši lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas darba uzdevuma izpildē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pacienta gadījuma analīze: Paaugstināta temperatūra un drudzis – diferenciāldiagnostika un aprūpe |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
2.
Pacienta gadījuma analīze: Klepus un elpas trūkums – diferenciāldiagnostika un ārstēšana |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
3.
Pacienta gadījuma analīze: Sāpes krūtīs – diferenciāldiagnostika un aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
4.
Pacienta gadījuma analīze: Sāpes vēderā – diferenciāldiagnostika un aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
5.
Pacienta gadījuma analīze: Galvassāpes – diferenciāldiagnostika un aprūpes vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
6.
Pacienta gadījuma analīze: Akūtas infekcijas vai alerģiskas reakcijas atpazīšana un vadība |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
7.
Pacienta gadījuma analīze: Nogurums, nespēks un reibonis – diagnostikas pieeja |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
8.
Pacienta gadījuma analīze: Bērna ar akūtām sūdzībām izvērtēšana un ārstēšana |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
9.
Pacienta gadījuma analīze: Akūti psihiatriski stāvokļi – depresija, trauksme, delīrijs |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
10.
Pacienta gadījuma analīze: Komandas darbs un pacientu drošība veselības aprūpē |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Akūtu pacientu sākotnējā izvērtēšana un vadība
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Farmakoloģija I
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar paaugstinātu temperatūru, drudzi
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par klepu vai elpas trūkumu
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par sāpēm krūtīs
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par sāpēm vēderā
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par galvassāpēm
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar akūtas infekcijas pazīmēm vai alerģiju
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par nogurumu, nespēku, reiboni
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Bērna ar akūtām sūdzībām izvērtēšana
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Komandas darbs, pacientu un viņu datu drošība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Akūtu pacientu sākotnējā izvērtēšana un vadība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Farmakoloģija I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar paaugstinātu temperatūru, drudzi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par klepu vai elpas trūkumu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par sāpēm krūtīs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par sāpēm vēderā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par galvassāpēm
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar akūtas infekcijas pazīmēm vai alerģiju
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Pacients ar sūdzībām par nogurumu, nespēku, reiboni
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Bērna ar akūtām sūdzībām izvērtēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Akūti psihiatriski stāvokļi (depresija, trauksme, delīrijs)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Komandas darbs, pacientu un viņu datu drošība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Komandas darbs, pacientu un viņu datu drošība
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aprūpes diagnozes : definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 2020. / T. Hīteras Herdmanes un Šigemi Kamitsuras redakcijā; zinātniskās redaktores: Rita Konstante, Agita Melbārde-Kelmere; no angļu valodas tulkojusi Maija Treilona; literārā redaktore Agnese Biteniece.
Katzung, Bertram G., Vanderah, Todd W. 2021. Basic & Clinical Pharmacology. New York: McGraw-Hill Education LLC. 1 online resource, McGraw-Hill's AccessMedicine
Murtagh, J., & Rossenblatt, Jill. (2015). John Murtagh’s General Practice / John Murtagh, Jill Rosenblatt. (Sixth edition.).
South-Paul, J. E., Matheny, S. C., & Lewis, E. L. (2020). CURRENT Diagnosis & Treatment: Family Medicine (5th edition.). New York, N.Y: McGraw-Hill Education LLC.
Herold, Feders, Sproģe, Delvers, Feders, Roberts, Sproģe, Ligita, … Jāņa Rozes apgāds. (2017). Iekšķīgās slimības. Kardioloģija / Gerds Herolds un līdzautori ; tulkojums latviešu valodā, [ievads]: Roberts Feders ; literārā konsultante Ligita Sproģe ; mākslinieciskais noformējums: Rihards Delvers.