Rehabilitācijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Dina Berloviene
Par studiju kursu
Mērķis
Veicināt zināšanu apguvi par rehabilitācijas pamatjēdzieniem un rehabilitācijas tehnoloģiju pielietošanu, veidot izpratni rehabilitācijas procesa norisē.
Priekšzināšanas
Normālajā anatomijā, fizioloģijā, klīniskajā medicīnā, patoloģiskā fizioloģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj aprakstīt rehabilitācijas aprūpes organizāciju, rehabilitācijas etapus un rehabilitācijas komandu; definēt masiera lomu rehabilitācijas aprūpē; atpazīt Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju; aprakstīt funkcionālo spēju novērtēšanu; fizikālās terapijas metodes; aukstuma un siltuma terapijas pielietošanas indikācijas un kontrindikācijas; atpazīt stāju raksturojošās pazīmes; izklāstīt rehabilitācijas pamatprincipus un iespējamās problēmas dažāda profila pacientiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti prot veikt vienkāršus testus klienta fiziskā funkcionālā spēju un ikdienā nepieciešamo aktivitāšu novērtēšanai; demonstrēt vienkāršus vingrinājumus dažāda profila klientiem; pielietot aukstuma un siltuma terapijas metodes pamatprincipus; ilustrēt stāju raksturojošās pazīmes; atpazīt stājas traucējumus un veikt to korekciju, pielietojot masāžas procedūras.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj novērtēt iespējamās problēmas rehabilitācijas aprūpē; veikt stājas novērtēšanu; pielietot vienkāršus vingrinājumus un rehabilitācijas pamatus masiera darbā rehabilitācijas aprūpē; izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas profesionālā darbībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Funkcionālo spēju novērtēšana |
-
|
-
|
|
Darbs ar studiju materiāliem, speciālo literatūru, interneta resursiem, izvērtējot novitātes rehabilitācijas aprūpē un funkcionālās veselības novērtēšanu. Patstāvīgo darbu izstrāde (shēma/prezentācija) par klienta funkcionālo spēju novērtēšanu, stājas novērtēšanu un iespējamām problēmām rehabilitācijas pacientu aprūpē. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Patstāvīgais darbs un gala pārbaudījums. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas aprūpes organizācija; rehabilitācijas komanda, funkcionālie speciālisti, profesionālā kompetence; masiera loma rehabilitācijas aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Klienta funkcionālo spēju novērtēšana. Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) pielietojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pamatprincipi, metodes un vingrinājumi dažāda profila pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pamatprincipi, metodes un vingrinājumi dažāda profila pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pamatprincipi, metodes un vingrinājumi dažāda profila pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pamatprincipi, metodes un vingrinājumi dažāda profila pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pamatprincipi, metodes un vingrinājumi dažāda profila pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pamatprincipi, metodes un vingrinājumi dažāda profila pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas metodika pie stājas traucējumiem un muguras problemātikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas metodika pie stājas traucējumiem un muguras problemātikas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aberberga-Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga: Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2008. (akceptējams izdevums
Gūtenbrūners K., Glēzeners Ž. Ž. Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība. Rīga: 2. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2008. (akceptējams izdevums
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga: Pasaules Veselības organizācija, 2003. 299 lpp. (e-versija ievietota spkc.gov.lv mājaslapā 2020)
Papildu literatūra
Braddom's Physical Medicine and Rehabilitation. Edited by Randall L. Braddom. Elsevier/Saunders 2020. 1506 p.
International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)