Apziņa, uzvedība un komunikācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kapseļu iela 23, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie apgūst zināšanas par cilvēka apziņu, uzvedību un komunikāciju kā būtiskāko emociju lomu, motivācijas sistēmu, sociālo mijiedarbību, cilvēka rakstura, emociju, apzināšanās un domāšanas izmaiņas iespējām.
Prasmes
1.Studējošie iegūst prasmes orientēties mūsdienu sarežģītajos priekšstatos cilvēka uzvedības zinātnēs, psiholoģijā, psihoterapijā, psihiatrijā. Studējošie iegūst prasmes izvērtēt dažādu teoriju zinātniskumu saskaņā ar kritiskās domāšanas principiem.
Kompetences
1.Studējošie pārzina vispārējās teorijas par apziņu, uzvedību un komunikāciju. Studējošie spēj orientēties zinātņu un pseidozinātņu laukā. Studējošie orientējas zinātniskās un kritiskās domāšanas principos un atšķir šos domāšanas tipus no nezinātniskas informācijas ievākšanas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• video materiāla analīze un/vai
• klīniskā gadījuma apraksts un/vai
• atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai/
• daudz atbilžu tests un/vai
• prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Medijos publicētas intervijas analīze.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs.
To veido:
1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles:
• video materiāla analīze un/vai
• klīniskā gadījuma apraksts un/vai
• atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai/
• daudz atbilžu tests un/vai
• prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.
2. Gala pārbaudījums (50%)* - elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.
Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
- izcili nokārtots starppārbaudījums;
-100% nodarbību un lekciju apmeklējums;
-aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs.
VAI
Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par cilvēka psihes un uzvedības teorijām. I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ticība pārdabiskajam un paranormālajma. Maģiskā domāšana. I
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārskats par cilvēka psihes un uzvedības teorijām. II
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Afektu teorijas. Emociju funkcijas. I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka personības, komunikācijas un domāšanas izmaiņas. I
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku motivācija, sociālās komunikācijas sistēmas. Mimētika un komunikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ticība pārdabiskajam un paranormālajma. Maģiskā domāšana. II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka personības, komunikācijas un domāšanas izmaiņas. II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Morāle. Kritiskā domāšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Afektu teorijas. Emociju funkcijas. II
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Alcock, J.E., Otis, L.P. Critical thinking and belief in the paranormal. Psychological Reports, 1980; 46(2): 479-482.
Blackmore S. The Meme Machine. Oxford University Press, 1999.
Bloom P. Just babies : the origins of good and evil. Crown Publishers, New York, 2013.
Broom D.M. The Evolution of Morality and Religion. Cambridge University Press, 2003.
Buss D.M. The handbook of evolutionary psychology. John Wiley & Sons, Inc., 2005.
Facione P.A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction
Franks D.D., Turner J.H. Handbook of Neurosociology. Springer, 2013.
Schick Theodore. How to think about weird things: critical thinking for a new age. McGraw-Hill, 2005.
Utināns A. DNS, matrice un cilvēka uzvedība. Nacionālais apgāds, 2008.
Papildu literatūra
Armony J., Vuilleumier P. The Cambridge Handbook of Human Affective Neuroscience. Cambridge University Press, 2013.
Brodie, R. Virus of the mind. Integral Press, 1996.
Distin K. The Selfish Meme. Cambridge University Press, 2005.
Goode E. Paranormal Beliefs: A Sociological Introduction. Waveland Press, Inc. 2000.
Hamer D.H. The god gene: how faith is hardwired into our genes. New York: Doubleday, 2004.
Irwin H. J. The Psychology of Paranormal Belief. A Researcherˮs Handbook. Hertfortshire: University of Hertforshire Press, 2009.
Subbotsky E. Magic and the Mind: Mechanisms, Functions, and Development of Magical
Thinking and Behavior. Oxford University Press, 2010.
Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds, 2005.
Носырев И. Мастера иллюзий. Как идеи превращают нас в рабов. Форум, Неолит, 2013: 542 c.