Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Apziņa, uzvedība un komunikācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_026
Zinātnes nozare
Komunikāciju psiholoģija un ētika; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kapseļu iela 23, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt zināšanas par uzvedības zinātnēm, apziņu un komunikāciju. Apgūt kritiskās domāšanas iemaņas, izvērtējot dažādas teorijas par cilvēka uzvedību, psihi un saskarsmi.

Priekšzināšanas

Komunikācijas situāciju analīze.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie apgūst zināšanas par cilvēka apziņu, uzvedību un komunikāciju kā būtiskāko emociju lomu, motivācijas sistēmu, sociālo mijiedarbību, cilvēka rakstura, emociju, apzināšanās un domāšanas izmaiņas iespējām.

Prasmes

1.Studējošie iegūst prasmes orientēties mūsdienu sarežģītajos priekšstatos cilvēka uzvedības zinātnēs, psiholoģijā, psihoterapijā, psihiatrijā. Studējošie iegūst prasmes izvērtēt dažādu teoriju zinātniskumu saskaņā ar kritiskās domāšanas principiem.

Kompetences

1.Studējošie pārzina vispārējās teorijas par apziņu, uzvedību un komunikāciju. Studējošie spēj orientēties zinātņu un pseidozinātņu laukā. Studējošie orientējas zinātniskās un kritiskās domāšanas principos un atšķir šos domāšanas tipus no nezinātniskas informācijas ievākšanas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• video materiāla analīze un/vai • klīniskā gadījuma apraksts un/vai • atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai/ • daudz atbilžu tests un/vai • prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Medijos publicētas intervijas analīze.
2.

Pārbaudījums

-
-
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • video materiāla analīze un/vai • klīniskā gadījuma apraksts un/vai • atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai/ • daudz atbilžu tests un/vai • prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%)* - elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: - izcili nokārtots starppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārskats par cilvēka psihes un uzvedības teorijām. I
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku ticība pārdabiskajam un paranormālajma. Maģiskā domāšana. I
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārskats par cilvēka psihes un uzvedības teorijām. II
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektu teorijas. Emociju funkcijas. I
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka personības, komunikācijas un domāšanas izmaiņas. I
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku motivācija, sociālās komunikācijas sistēmas. Mimētika un komunikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku ticība pārdabiskajam un paranormālajma. Maģiskā domāšana. II
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka personības, komunikācijas un domāšanas izmaiņas. II
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Morāle. Kritiskā domāšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Afektu teorijas. Emociju funkcijas. II
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Alcock, J.E., Otis, L.P. Critical thinking and belief in the paranormal. Psychological Reports, 1980; 46(2): 479-482.

2.

Blackmore S. The Meme Machine. Oxford University Press, 1999.

3.

Bloom P. Just babies : the origins of good and evil. Crown Publishers, New York, 2013.

4.

Broom D.M. The Evolution of Morality and Religion. Cambridge University Press, 2003.

5.

Buss D.M. The handbook of evolutionary psychology. John Wiley & Sons, Inc., 2005.

6.

Facione P.A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction

7.

Franks D.D., Turner J.H. Handbook of Neurosociology. Springer, 2013.

8.

Schick Theodore. How to think about weird things: critical thinking for a new age. McGraw-Hill, 2005.

9.

Utināns A. DNS, matrice un cilvēka uzvedība. Nacionālais apgāds, 2008.

Papildu literatūra

1.

Armony J., Vuilleumier P. The Cambridge Handbook of Human Affective Neuroscience. Cambridge University Press, 2013.

2.

Brodie, R. Virus of the mind. Integral Press, 1996.

3.

Distin K. The Selfish Meme. Cambridge University Press, 2005.

4.

Goode E. Paranormal Beliefs: A Sociological Introduction. Waveland Press, Inc. 2000.

5.

Hamer D.H. The god gene: how faith is hardwired into our genes. New York: Doubleday, 2004.

6.

Irwin H. J. The Psychology of Paranormal Belief. A Researcherˮs Handbook. Hertfortshire: University of Hertforshire Press, 2009.

7.

Subbotsky E. Magic and the Mind: Mechanisms, Functions, and Development of Magical

8.

Thinking and Behavior. Oxford University Press, 2010.

9.

Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds, 2005.

10.

Носырев И. Мастера иллюзий. Как идеи превращают нас в рабов. Форум, Неолит, 2013: 542 c.