Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu tiesību aizsardzība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
JF_379
Zinātnes nozare
Tiesību teorija un vēsture; Tiesību zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Personu un īpašuma aizsardzība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Pilnveidot zināšanas un attīstīt prasmes, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu sekmīgu bērnu tiesību aizsardzību policijas darbā. Veidot izpratni: - par bērnu tiesību aizsardzības pamatjautājumiem (bērnu tiesību aizsardzības sistēmu, galvenajiem starptautiskiem un nacionāliem tiesību aktiem bērnu tiesību aizsardzības jomā, starptautisko un nacionālo tiesību mijiedarbības modeļiem); - par sadarbības modeļiem valsts un pašvaldību iestādēs, sabiedriskajās un nevalstiskajās organizācijās bērnu tiesības aizsardzības jautājumos; - par saskarsmes veidošanas pamatprincipiem atbilstoši bērnu vecumposma īpatnībām, krīzes situācijās un ar bērniem ar atkarības problēmām; - par bērnu un vecāku tiesībām un pienākumiem, tiesību ierobežojumiem; - par vardarbības veidiem un pazīmēm, vardarbības novēršanas iespējām; - par nepilngadīgā statusu Krimināllikuma, Kriminālprocesa likuma un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa izpratnē.

Priekšzināšanas

Ir nepieciešams iepriekš iegūt zināšanas tiesību pamatos.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.- par bērnu tiesību aizsardzības pamatjautājumiem (bērnu tiesību aizsardzības sistēmu, galvenajiem starptautiskiem un nacionāliem tiesību aktiem bērnu tiesību aizsardzības jomā, starptautisko un nacionālo tiesību mijiedarbības modeļiem); - par sadarbības modeļiem valsts un pašvaldību iestādēs, sabiedriskajās un nevalstiskajās organizācijās bērnu tiesības aizsardzības jautājumos; - par saskarsmes veidošanas pamatprincipiem atbilstoši bērnu vecumposma īpatnībām, krīzes situācijās un ar bērniem ar atkarības problēmām; - par bērnu un vecāku tiesībām un pienākumiem, tiesību ierobežojumiem; - par vardarbības veidiem un pazīmēm, vardarbības novēršanas iespējām; - par nepilngadīgā statusu Krimināllikuma, Kriminālprocesa likuma un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa izpratnē.

Prasmes

1.- izprast bērnu tiesību aizsardzības sistēmu, piemērot praksē starptautisko tiesību aktu normas bērnu tiesību aizsardzības jomā; - izvērtēt iespējas sadarboties valsts un pašvaldību iestādēm, sabiedriskajām un nevalstiskajām organizācijām bērnu tiesības aizsardzības jautājumos; - izvērtēt saskarsmes veidošanas pamatprincipus atbilstoši bērnu vecumposma īpatnībām, krīzes situācijās un ar bērniem ar atkarības problēmām; - apgūt saskarsmes veidošanas pamatprincipus atbilstoši bērnu vecumposma īpatnībām un attīstīt praktiskās iemaņas saskarsmes veidošanā ar nepilngadīgajiem.

Kompetences

1.- piemērot praksē starptautisko tiesību aktu normas bērnu tiesību aizsardzības jomā; - attīstīt prasmes, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu sekmīgu bērnu tiesību aizsardzību policijas darbā; - attīstīt praktiskās iemaņas saskarsmes veidošanā ar nepilngadīgajiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Semināri.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Nokārtoti pārbaudes darbi, referāts.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna personas datu aizsardzība: komunicējot ar citām iestādēm un publiskajā telpā. Bērnu un vecāku tiesības un pienākumi.Tiesību avoti bērnu tiesību aizsardzībā: Bērnu tiesību aizsardzības principi. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna personas datu aizsardzība: komunicējot ar citām iestādēm un publiskajā telpā. Bērnu un vecāku tiesības un pienākumi.Tiesību avoti bērnu tiesību aizsardzībā: Bērnu tiesību aizsardzības principi. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna personas datu aizsardzība: komunicējot ar citām iestādēm un publiskajā telpā. Bērnu un vecāku tiesības un pienākumi.Tiesību avoti bērnu tiesību aizsardzībā: Bērnu tiesību aizsardzības principi. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības administratīvā pārkāpuma procesā. Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības kriminālprocesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības administratīvā pārkāpuma procesā. Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības kriminālprocesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības administratīvā pārkāpuma procesā. Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības kriminālprocesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes īpatnības ar bērniem krīzes situācijās. Nepilngadīgā, kurš veicis likumpārkāpumu, raksturojums.Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošana bērniem. Vardarbība pret bērnu. Efektīvas saskarsmes veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes īpatnības ar bērniem krīzes situācijās. Nepilngadīgā, kurš veicis likumpārkāpumu, raksturojums.Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošana bērniem. Vardarbība pret bērnu. Efektīvas saskarsmes veidi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes īpatnības ar bērniem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi, redzes, dzirdes vai kustību traucējumi.Saskarsme ar bērniem, kuriem ir psihiski un/vai uzvedības traucējumi. Saskarsme ar bērniem, kuri lieto atkarību izraisošās vielas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes īpatnības ar bērniem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi, redzes, dzirdes vai kustību traucējumi.Saskarsme ar bērniem, kuriem ir psihiski un/vai uzvedības traucējumi. Saskarsme ar bērniem, kuri lieto atkarību izraisošās vielas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadlīnijas nepilngadīgo pratināšanai. Nepilngadīgā liecību precizitāti ietekmējošie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadlīnijas nepilngadīgo pratināšanai. Nepilngadīgā liecību precizitāti ietekmējošie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadlīnijas nepilngadīgo pratināšanai. Nepilngadīgā liecību precizitāti ietekmējošie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadlīnijas nepilngadīgo pratināšanai. Nepilngadīgā liecību precizitāti ietekmējošie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesību avoti bērnu tiesību aizsardzībā: Bērnu tiesību aizsardzības principi. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesību avoti bērnu tiesību aizsardzībā: Bērnu tiesību aizsardzības principi. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma Latvijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna personas datu aizsardzība: komunicējot ar citām iestādēm un publiskajā telpā. Bērnu un vecāku tiesības un pienākumi.Tiesību avoti bērnu tiesību aizsardzībā: Bērnu tiesību aizsardzības principi. Bērnu tiesību aizsardzības sistēma Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības administratīvā pārkāpuma procesā. Nepilngadīgā tiesiskais statuss un juridiskās atbildības īpatnības kriminālprocesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes īpatnības ar bērniem krīzes situācijās. Nepilngadīgā, kurš veicis likumpārkāpumu, raksturojums.Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošana bērniem. Vardarbība pret bērnu. Efektīvas saskarsmes veidi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadlīnijas nepilngadīgo pratināšanai. Nepilngadīgā liecību precizitāti ietekmējošie faktori.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadlīnijas nepilngadīgo pratināšanai. Nepilngadīgā liecību precizitāti ietekmējošie faktori.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1948.gada 10.decembra Apvienoto Nāciju Organizācijas „Vispārējā Cilvēktiesību deklarācija.”;

2.

1959.gada 20.novembra Apvienoto Nāciju Organizācijas „Bērnu tiesību deklarācija”;

3.

1974.gada 14.decembra Apvienoto Nāciju Organizācijas „Deklarācija par sieviešu un bērnu aizsardzību ārkārtējā stāvokļa un bruņota konflikta gadījumā”;

4.

1989.gada 20.novembra Apvienoto Nāciju Organizācijas „Konvencija par bērna tiesībām”;

5.

1990.gada 14.decembra Apvienoto Nāciju Organizācijas „Noteikumi nepilngadīgo, kuriem atņemta viņu brīvība, aizsardzībai”;

6.

1950.gada 4.novembra „Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija”;

7.

1967.gada 24.aprīļa „Eiropas Konvencija par bērnu adopciju”;

8.

1996.gada 25.janvāra „Eiropas konvencija par bērnu tiesību ievērošanu”;

9.

1996.gada 19.oktobra Hāgas konvencija par jurisdikciju, piemērojamiem tiesību aktiem, atzīšanu, izpildi un sadarbību attiecībā uz vecāku atbildību un bērnu aizsardzības pasākumiem;

10.

Latvijas Republikas Satversme;

11.

Bāriņtiesu likums;

12.

Bērnu tiesību aizsardzības likums;

13.

Civillikums;

14.

likums „Hāgas konvencija par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem”;

15.

Jaunatnes likums;

16.

Krimināllikums;

17.

Kriminālprocesa likums;

18.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss;

19.

likums "Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem”;

20.

likums „Par Hāgas 1961.gada 5.oktobra konvencija par iestāžu pilnvarām un tiesību aktiem, kas piemērojami attiecībā uz bērnu aizsardzību”;

21.

likums „Par Konvencijas par bērna tiesībām papildu protokolu par tirdzniecību ar bērniem, bērna prostitūciju un bērna pornogrāfiju”;

22.

likums „Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem”;

23.

Informācijas atklātības likums;

24.

Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumi Nr.1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi";

25.

Ministru kabineta 2010.gada 3.augusta noteikumi Nr.721 "Kārtība, kādā bērni šķērso valsts robežu";

26.

Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumi Nr.48 „Noteikumi par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistru”;

27.

Ministru kabineta 2010.gada 3.augusta noteikumi Nr.711 „Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – sabiedriskais darbs – izpildi”;

28.

Ministru kabineta 2006.gada 6.novembra noteikumi Nr.914 "Kārtība, kādā no psihoaktīvām vielām atkarīgās personas saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus";

29.

Ministru kabineta 2009.gada 22.decembra noteikumi Nr.1613 "Kārtība, kādā nepieciešamo palīdzību sniedz bērnam, kurš cietis no prettiesiskām darbībām";

30.

Ministru kabineta 2003.gada 16.decembra noteikumi Nr.726 "Kārtība, kādā veicama obligātā ārstēšana bērniem, kuriem radušies psihiski vai uzvedības traucējumi alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu lietošanas dēļ, un kārtība, kādā sociālās korekcijas izglītības iestādēs bērniem nodrošināma obligātā ārstēšana no alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības";

31.

Ministru kabineta 2014.gada 25.marta noteikumi Nr.157„Nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmas noteikumi”;

32.

Autoru kolektīvs. Kā palīdzēt vardarbībā cietušam bērnam. - Rīga: AS „Balodis printing”, 2000.;

33.

Autoru kolektīvs. Rokasgrāmata darbam ar vardarbībā cietušiem bērniem. - Rīga: SIA ”White Cat”, 2010.;

34.

Autoru kolektīvs. Bērns kriminālprocesā. - Rīga: Adverts, 2012.;

35.

Ceplis D. u.c. Bērns un kriminalitāte (metodiski informatīvo materiālu krājums). - Rīga: RaKa, 2001.;

36.

Ministru kabineta 2005.gada 15.novembra noteikumi Nr.857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās";

37.

Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumi Nr.252 „Kārtība, kādā policija noskaidro, vai bērnam ir īpašas vajadzības, pieaicina kompetentu speciālistu un nodrošina apstākļus bērna īpašo vajadzību apmierināšanai.”;

38.

Dzelme K. u.c. Vardarbība ģimenē.- Rīga: Sorosa fonds - Latvija: COLPI, 2000.;

39.

Eljota M.Aizstāvēt sevi.- Rīga: Zvaigzne ABC, 1998.;

40.

Fābere A., Mezliša E. Kā sarunāties ar tīņiem.- Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. -196 lpp.;

41.

Gulāne V. Vardarbība ekrānos un agresija. – Rīga: RaKa, 2002. – 178 lpp.;

42.

Kolmens P. Vecāki un bērni. Kā runāt ar bērnu problēmu situācijās. - Rīga: Avots, 2004.-532 lpp.;

43.

Ķipēns V., Ivančiks J. Narkokriminalitāte un tās aktivitātes.- Rīga: Petrovskis&K, 1997.;

44.

Ķipēns V. Uzmanību - narkotikas. A un KJ 3/99, 6-13.lpp.;

45.

Liholaja V. Atbildība par nedzimuša un jaundzimuša bērna dzīvības apdraudējumu. - Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2003.;

46.

Lukašinska I. Ielas bērni Latvijā: problēmas un risinājumi.- Rīga: Nordik, Sorosa fonds - Latvija, 2002.;

47.

Nepilngadīgo drošība un tiesību aizsardzība, Starptautiskās zinātniski praktiskās konferences materiāli, Rīga: LPA, 2008. - 368 lpp.;

48.

Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija.- Rīga: Zvaigzne ABC, 2000.;

49.

Reņģe V. Sociālā psiholoģija, Rīga: Zvaigzne ABC, 2002.;

50.

Strautmane A. Rokasgrāmata lietišķajā etiķetē.- Rīga: Jumava, 2007.;

51.

Svence G. Attīstības psiholoģija.- Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.;

52.

Vaišļa A. Cilvēku tirdzniecības gadījumu izmeklēšana. Informācija tiesībsargājušo iestāžu darbiniekiem.- Rīga: Starptautiskās Migrācijas organizācijas Rīgas birojs, 2005.;

53.

Veitnere I. Vardarbība pret bērnu. Rīga : Valsts Cilvēktiesību birojs, 1997.;

54.

Veitnere I. Bērnu seksuālā izmantošana. Psiholoģiskie aspekti un izmeklēšanas īpatnības.- Rīga : Latvijas Policijas akadēmija, 1997.;

55.

Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm). - Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2001.;

56.

Vorobjovs A.Sociālā psiholoģija.- Rīga: Izglītības soļi, 2002.;

57.

Children at Risk in Central and Eastern Europe: Perils and Promises, UNICEF, 1997.;

58.

Satversmes tiesas 2004.gada 11.oktobra spriedums "Par Civillikuma 155. panta sestās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 110. panta pirmajam teikumam un Eiropas Konvencijas par to bērnu tiesisko statusu, kuri nav dzimuši laulībā, 4. pantam".

Citi informācijas avoti

1.

www.likumi.lv

2.

www.jaunatneslietas.lv

3.

www.narcomania.lv – Rīgas Domes Labklājības departaments (atkarību jomā)

4.

http://www.bti.gov.lv/ - Bērnu tiesību aizsardzības inspekcija