Komunikācijas teorētiskie modeļi
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti pārzina un prot nosaukt un raksturot galvenos teorētiskos virzienus un skolas, kā arī modeļus komunikācijas procesu skaidrošanai, kā arī pārzina galvenos mainīgos dažādos komunikācijas konceptuālajos modeļos.
Prasmes
1.Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studenti būs gatavi: • sistēmiski un abstrakti raksturot komunikācijas procesus un galvenos iesaistītos aktorus; • kritiski un analītiski izvērtēt komunikācijas prakses problēmu noteiktas teorētiskās paradigmas ietvaros; • veidot teorētisko pamatu savam maģistra darbam.
Kompetences
1.Studenti spēj izvēlēties un lietot releventāko teorētisko pieeju un modeli pētniskajos projektos un mediju komunikācijas analīzē
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Izlasīt zinātniskos rakstus, kas atklāj dažādu autoru komunikācijas traktējumu Izprast katras pieejas specifiku. Sagatavot sekojošus jautājumus:
-Par kādām tēmām runāts rakstā?
-Kādai teorētiskajai paradigmai šāds skatījums pieder?
-Ko no tā var iemācīties?
-Kā / vai rakstā paustās teorētiskās atziņas var palīdzēt man izprast mana maģistra darba jautājumu?
-Kādas metodes izmatotas datu iegūšanai teorijas atziņu pamatošanai?
Izprast sava maģistra darba tēmu teorētiski un modelēt komunikācijas procesus un problēmas tam izvēlētajā situācijā.
Sarakstīt eseju un to prezentēt studiju biedru priekšā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa noslēgumā studentiem jāraksta eseja par teorētiskā modeļa izmantojumu viņu izvēlētās maģistra tēmas izpētē. Eksāmens notiek kā šī modeļa prezentācija auditorijā un diskusija par to
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un semināru apmeklējums un aktivitāte, semināru uzdevumi, eseja, eksāmens.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas izpratne un komunikācijas zinātne. Modelēšana kā zinātnes metode. Komunikācijas teorētiskās domas attīstība un komunikācijas modeļu daudzveidība. Komunikācijas līmeņi un komunikācijas modeļi. Daudzlīmeņu modeļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Retorika (Aristotelis). Valodas psiholoģija un filozofija (K.Bīlers vs. L. Vitgenšteins). Semiostrukturālisms (F. De Sosīrs, Jākobsons, Greims, Barts). Runas aktu teorija (Ostins, Serls).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas lingvistiskie modeļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikatīvās darbības modeļi un uztveres modeļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas teorija un matemātiskie komunikācijas modeļi. K. Šēnons. V. Vīvers, V.Meijers - Eplers. Lineārā pamatmodeļa attīstība (Berlo, Osguds-Šramms).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas socioloģiskie modeļi I. Sabiedrība, mijiedarbība, uzvedība un komunikatīvā darbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Publiskās komunikācijas situācijas modelēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas teorētiskie modeļi jauno mediju laikmetā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maģistra darba teorētiskā modeļa izstrāde un prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Maģistra darba teorētiskā modeļa izstrāde un prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Castells, M. The Network Theory of Power. //International Journal of Communication 5 , 2011, pp. 773–787
Habermas, J. Communicative Ethics. (1998)
Luhman, N. The reality of the mass media. – Cambridge; Polity Press, 2000.
Liotārs, Ž.F. Postmodernais stāvoklis. Pārskats par zināšanām. - Rīga, LMC, 2008.
McQuail, D. Windahl, S. Communication Models for Study of Mass Communication. - London: Longman, 1993.
Ostins, Dž.L. Kā darīt lietas ar vārdiem. – Rīga: Liepnieks un Rītups, 2011.
Scheufele, D., Tewksbury, D. Framing, Agenda Setting, and Priming: The
Scolari, C.Mapping conversations about new media: the theoretical field of digitalcommunication// New Media Society, 2009, 11, pp. 943 – 963
Bennett, W. L., & Pfetsch, B. (2018). Rethinking political communication in a time of disrupted public spheres. Journal of communication, 68(2), 243-253.
Deuze, M. (2020). The role of media and mass communication theory in the global pandemic. Communication today, 11(2), 4-16.
Lull, J. (2019). Evolutionary communication: An introduction. Routledge.
Guzman, A. L., & Lewis, S. C. (2020). Artificial intelligence and communication: A human–machine communication research agenda. New media & society, 22(1), 70-86.
Moffett, J. W., Folse, J. A. G., & Palmatier, R. W. (2021). A theory of multiformat communication: mechanisms, dynamics, and strategies. Journal of the Academy of Marketing Science, 49, 441-461.
Van Dijck, J., Nieborg, D., & Poell, T. (2019). Reframing platform power. Internet Policy Review, 8(2), 1-18.
Papildu literatūra
Borch, C. Systemic Power : Luhmann, Foucault, and Analytics of Power // Acta Sociologica 48 / 2005, pp. 155 – 167
Habermas, J. Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research // Communication Theory 16 (2006) 411–42
Mulligan, K. The Essence of Language: Wittgenstein’s Builders and Buhler’s Bricks. In: Revue de Métaphysique Et de Morale, 1997
Williams. D. Virtual Cultivation: Online Worlds, Offline Perceptions.// Journal of Communication, 56, 2006, pp. 69–87