Sociālais darbs ar gadījumu
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūst zināšanas par sociālo darbu ar gadījumu, par sociālā darbinieka lomām darbā ar sociālo gadījumu, par darbā nepieciešamo dokumentāciju, par piesaistāmajiem resursiem utt.
Prasmes
1.Apgūst prasmes uz sociālo gadījumu bāzes sagatavot nepieciešamo dokumentāciju un strādāt ar nepieciešamo dokumentāciju sociālā gadījuma intervences/ intervences vadīšanas procesā; identificēt sociālās problēmas; plānot intervences procesu; noteikt resursus/ palīdzības formas/ sociālo pakalpojumu tīkla iespējas.
Kompetences
1.Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar gadījumu, risinot gadījumu, un problēmas mazināšanai vai novēršanai piedāvāt atbilstošus resursus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi studēt literatūru, iepazīties ar e-studijās ievietoto teorētisko materiālu, veikt uzdotos darbus, līdzdarboties lekcijās/nodarbībās, mācību vizītēs. Piedalīties grupu darbos un simulācijās. Patstāvīgi gatavoties eksāmenam, izstrādāt gadījuma analīzes shēmu, balstoties uz metodiku un sagatavoties prezentācijai. Rezultātu prezentēt seminārā. Studiju kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketu!
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Seminārā tiek prezentēta sociālā gadījuma analīze, atspoguļojot precīzu sociālā gadījuma risinājuma algoritmu.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Eksāmens: tests par studiju kursu - 50%; sociālā gadījuma analīze - 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sociālais darbs ar gadījumu. Prakse teorijā. 2021., Rīga: Drukātava, iegūts: https://www.lm.gov.lv
Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. 2021., Rīga: Drukātava, iegūts: https://www.lm.gov.lv
Sociālā darbinieka profesijas standarts. 2020. iegūts: http://www.lm.gov.lv
Supervīzija sociālajā darbā: supervizora rokasgrāmata. 2007. Rīga: „N.I.M.S.”
Papildu literatūra
Psihosociālais darbs ar ģimeni vardarbības pret bērnu novēršanā. Metodiskais materiāls. 2015. Rīga: Latvijas Bērnu fonds, iegūts: https://www.lm.gov.lv
Ratniece G., Majore-Dūšele I., Mārtinsone K., Sudraba V. 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Social Work Case analysis global perspective. 2018. Editorial board, Riga: RSU, iegūts: https://www.rsu.lv/labklajibas-un-sociala-darba-katedra
Richmond M.E. What is social case work? iegūts: http://www.books.google.com.