Aprūpes filosofija un procesa modelis
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas aprūpes filosofijā, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpes īpatnībām dažādu veselības traucējumu gadījumos, un starpkultūru komunikāciju multikulturālā vidē.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs identificēt un formulēt aprūpes problēmas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Attīstīs kritisku domāšanu autonomai lēmumu pieņemšanai multikulturālā vidē ar dažādiem pacientiem dažādās situācijās.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju un pielietot sistemātisku un holistisku pieeju pacientu aprūpē formulējot aprūpes problēmas, plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā studenti veic 4 situāciju uzdevumus par nodarbību tēmām, izvērtējot klīnisko situāciju uzdevumu, identificē un formulē aprūpes problēmas, noteic aprūpes mērķus un prioritātes, plāno aprūpi, apraksta aprūpes problēmu risinājumus un plāno pacienta izglītošanu –
1. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem un pacientiem ar imobilitāti.
2. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar uzņemšanas un ar izvadīšanas traucējumiem.
3. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar atpūtas un miega traucējumiem.
4. uzdevums - Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientu aprūpē multikulturālā vidē.
Katrs situācijas uzdevums veido 20% no kumulatīvā gala vērtējuma, kopā 80%.
Simulācijas par nodarbību tēmu – Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem - veido 15% no kumulatīvā gala vērtējuma.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Situācijas uzdevuma vērtēšanas kritēriji (no 1 līdz 3): 0 – 2 punkti: kur 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm.
Aprūpes problēmu izvirzīšana un sakārtošana prioritārā secībā: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, un nesakārto prioritārā secībā; 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji un daļēji kārto prioritārā secībā; 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās un kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā.
Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi; 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji; 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu.
Aprūpes pasākumu plānošana: 0 – neplāno aprūpes pasākumus; 1 – daļēji plāno aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem; 2 – plāno visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem.
Aprūpes problēmu risināšana: 0 – neatspoguļo saplānotos aprūpes pasākumus; 1 – daļēji atspoguļo saplānotos aprūpes pasākumus; 2 – atspoguļo visus saplānotos aprūpes pasākumus.
Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, neatbilst situācijas uzdevumam; 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji; 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi atbilstoši situācijas uzdevumam.
4 Situācijas uzdevuma - pacientu aprūpe multikulturālā vidē vērtēšanas kritēriji: 0 – 2 punkti: kur 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm.
Kultūras un dzīves aspekti I (komunikācijas aspekti -Acu kontakts, rokas spiediens, ķermeņa verbālā/neverbālā valoda; higiēnas un uztura paradumi; atbalsta sistēmas izpratne) : 0 - neatspoguļo visus aspektus, iztrūkst pamatojums; 1 - aspekti tiek aprakstīti un pamatoti daļēji; 2 - atspoguļo visus aspektus, kas raksturo esošo kultūras pārstāvi
Kultūras un dzīves aspekti II (dzīves un darba ritms, lēmumu pieņemšanas paradumi, reliģijas paradumi; uzskati par ārstniecības pasākumiem, medicīnu un ar ārstniecību saistītiem pasākumiem): 0 - neatspoguļo visus aspektus, iztrūkst pamatojums; 1 - aspekti tiek aprakstīti un pamatoti daļēji; 2 - atspoguļo visus aspektus, kas raksturo esošo kultūras pārstāvi
Esošo aprūpes problēmu identificēšana situācijā prioritārā secībā (iespējamās to realizācijas problēmas kultūras aspektu kontekstā; aprūpes mērķu noteikšana, rīcības plānošana, problēmu risinājumi, pacientu izglītošana): 0 - neatspoguļo visus aprūpes situācijas aspektus, iztrūkst pamatojums; 1 - aprūpes aspekti atspoguļoti un pamatoti daļēji; 2 - atspoguļo visus aprūpes aspektus, kas virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu
Darba noformējums un izmantotie literatūras avoti: 0 - darba noformējums neatbilst definētām prasībām; darbs nav pamatots ar literatūras avotiem atbilstoši RSU metodiskiem materiāliem; nav pievienoti papildus video, infografikas, izglītojoši materiāli; 1 - darba noformējums daļēji atbilst definētām prasībām; darbs daļēji pamatots ar literatūras avotiem atbilstoši RSU metodiskiem materiāliem; pievienoti papildus video, infografikas, izglītojoši materiāli bez atsaucēm tekstā; 2 - darba noformējums atbilst definētām prasībām; darbs pamatots ar daudzpusīgiem, aktuāliem literatūras avotiem atbilstoši RSU metodiskiem materiāliem; pievienoti papildus video, infografikas, izglītojoši materiāli ar atsaucēm tekstā
Darba iesniegšana: 0 - darbs iesniegts vairāk kā vienu dienu vēlāk kā paredzēts; 1 - darbs iesniegts vienu dienu vēlāk kā paredzēts; 2 - darbs iesniegts laicīgi
Tiek vērtēta arī studentu līdzdalība nodarbībās, kas veido 5% no gala vērtējuma un situācijas uzdevumu un simulācijas nodarbības izpilde, kas veido 95%.
Ja students nav iesniedzis kādu no situācijas uzdevumiem, nevar iegūt kopējo eksāmena vērtējumu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes procesa modelis un tā nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma. Komunikācija un māsas - pacienta sadarbība aprūpes procesā. Pacienta izglītošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu savākšana (metodes, iegūto datu izvērtēšana) un pacienta novērtēšana. Aprūpes skalas un līmeņi, to iedalījums un pielietojums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu formulēšana pec NANDA. Aprūpes problēmu identifikācijas un formulēšanas pamatprincipi. Multidisciplināra pieeja.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sabalansēta uztura pamatprincipi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Transkulturālas aprūpes koncepcija un teorija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu novērtēšana, aprūpes problēmu identificēšana (NANDA) aprūpes procesā. Aprūpes darbību plānošana un izpilde aprūpes procesā. Pacientu aprūpes nepārtrauktības ievērošana aprūpes procesā un aprūpes plāna sagatavošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar imobilitāti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpe cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pielietojot nepieciešamos līdzekļus, nodrošinot drošu darba vidi un veicot pacienta pārvietošanu atbilstoši ergonomijas principiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana vardarbībā cietušiem pacientiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūru dažādība aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Transkulturālas aprūpes praktiskie aspekti. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 11. izdevums, Latvijas Māsu asociācija.
Nurse's Pocket Guide: Diagnoses, Prioritized Interventions, and Rationales. 16th ed. F. A. Davis. Izdošanas datums: 2022; Izdevniecība: F. A. Davis Company Krisostomus
Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. 10th ed. Meg Gulanick, Judith L. Myers. Izdošanas datums: 2021; Krisostomus
Swearingen's All-in-One Nursing Care Planning Resource: Medical-Surgical, Pediatric, Maternity, and Psychiatric-Mental Health. 6th ed. Julie S. Snyder, Christine Sump. Izdošanas datums: 2023; Izdevniecība: Elsevier - Health Sciences Division. Krisostomus
Papildu literatūra
Howatson-Jones, Lioba. Reflective practice in nursing. 3rd ed. Los Angeles, Calif.: SAGE; Learning Matters, 2016.
Kolčanovs, B., Zankovska-Odiņa, S., Zālītis, K. Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā. Latvijas Cilvēktiesību centrs, 2010.
Purēns, V. Ētika: mācību grāmata. Rīga: RaKa, 2016. 165 lpp. Šifrs: 17(075.3)/ P 54
Johansson, Charity. Mobility in context: principles of patient care skills / Charity Johansson, Crystal Ramsey, Susan A. Chinworth. 3rd ed. Philadelphia, PA : F.A. Davis Company, 2022, xxxiv, 571 lpp.