Fizisko aktivitāšu psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt fizisko aktivitāšu (turpmāk – FA) un veselīgā dzīvesveida psiholoģijas teorētisko un praktisko jautājumu apguvi sporta skolotāja profesionālo kompetenču veicināšanai, attīstīt prasmi analizēt un novērtēt mūsdienu izglītības tehnoloģijas; spēja analizēt un izvērtēt izglītības zinātniski praktisku fizisko aktivitāšu psiholoģijas problemātiku.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Kvalitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Badmintona un frīsbija pamati un metodika, Slēpošanas pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vieglatlētikas pamati un metodika; Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Veselības izglītība un veselības veicināšana, Skolas sporta pedagoģija, Klases darba vadīšana, Kustību rotaļas un fizisko aktivitāšu vienspēles, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Bērnu, pusaudžu, jauniešu FA rādītāji un dzīves kvalitātes rādītāji. FA un veselīgā dzīves veida pedagoģiski psiholoģisko teoriju saistība ar FA, analizējot jaunākos pētījumus FA psiholoģijas jomā. FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģijas, kā izglītības jomas aktuāls jautājums. FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija, kā izglītības jomas aktuāls jautājums. Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti, kā izglītības jomas aktuālie jautājumi. Kategorizē motivāciju un motīvus FA iesaistei ilgtermiņā un to pastiprināšanas metodes multikulturālās vides kontekstā, FA un uzvedības modeļi. Refleksīvi un kritiski novērtē savas zināšanas, prasmes un motivāciju par FA motivāciju un motīviem, to pastiprināšanas metodēm multikulturālās vides kontekstā un uzvedības modeļiem.
Prasmes
1.Izprot grupvadības psiholoģiskos paņēmienus kolektīva veidošanai, rekreatīvo FA psiholoģisko pamatojumu (grupas un klases saliedētība; rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais pamatojums). Spēj attīstīt izglītojamā un savas sociālās un emocionālās kompetences, izprotot to rādītāju saturu FA psiholoģijas kontekstāPlāno, izvēlas FA psiholoģijas mācību metodes atbilstoši izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. FA psiholoģijas mācību saturu un līdzekļus izglītojamā individuālajām mācīšanās vajadzībām un mērķiem. Spēs pielietot prasmes (spēja lietot zināšanas) laika plānošanas uzdevumu lietošanā un stresa menedžmentā. Salīdzina un kritiski izvērtē stresa menedžmenta pamatatziņas mūsdienu multikulturālajā vidē. Demonstrē prasmi analizēt FA izpratni par FA kopveseluma jēdzienu un faktorus, kas ietekmē veselību (psiholoģiskā triāde: pašizjūta; ķermeņa uztvere; ēšanas traucējumi un to pārvarēšana). Prot analizēt atsevišķus riska faktorus un ergonomikas pamatus (atkarības no FA). Prot lietot klases vai grupas mijiedarbību diagnosticējošo instrumentāriju. Prot prognozēt un preventīvi atpazīt un piedāvāt risinājumus konfliktsituāciju vai nelabvēlīgo grupējumus.
Kompetences
1.Spēj atbilstoši risināt konfliktsituācijas, identificējot izglītojamo uzvedības, saskarsmes un vardarbības riskus. Novērtē un prot identificēt profesionālās izdegšanas sindroma pamatus (identificē, klasificē, interpretē profesionālās izdegšanas skalu saturu) skolotāju profesionālajā darbā. Nosaka skolotāja darba psihiskās spriedzes, kā profesionālās darba vides apstākļu kaitīgo ietekmi uz psihisko veselību. Novērtē bērnu iekļaušanos FA grūtības biheiviorālo, kognitīvo un sociāli kognitīvo aspektu kontekstā un sniedz priekšlikumus to risināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Studentu uzstāšanās ar grāmatu apskatiem (6 stundas).
2. Studentu uzstāšanās ar izvēlētās pedagoģiskās psiholoģijas tēmas prezentācijām (6 stundas).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentāciju sagatavošana.
Fiziskās aktivitātes un veselīgā dzīves veida saturs (satura apkopojums).
Pārbaudījums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm.
Ievads fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm.
Ievads fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē.
Fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē.
Fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un skolēnu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un skolēnu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA un motivācija.
Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA un motivācija.
Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere.
Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere.
Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA vecums un dzimums.
FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA vecums un dzimums.
FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija.
Grupas un klases saliedētības modeļi.
Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija.
Grupas un klases saliedētības modeļi.
Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm.
Ievads fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm.
Ievads fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē.
Fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē.
Fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un skolēnu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un skolēnu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA un motivācija.
Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA un motivācija.
Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere.
Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere.
Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA vecums un dzimums.
FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
FA vecums un dzimums.
FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija.
Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija.
Grupas un klases saliedētības modeļi.
Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija.
Grupas un klases saliedētības modeļi.
Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Razon, S., & Sach, M., L. (2017). Applied Exercise Psychology. Routlege, 458p.
2. Pargman, D., Weinberg, R., & Berger, B. (2006). Foundation of Exercise Psychology, 2nd Edition, 391p.