Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosociālie aspekti hematoloģisko slimību gadījumos

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RHE_040
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,15
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu par psihosociālajiem aspektiem hematoloģisko slimību gadījumos atbilstoši hematoloģijas specialitātes prasībām, lai ārstu sagatavotu sertifikācijai hematoloģijas specialitātē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.- Zinās pacienta tiesības atbilstoši likumdošanai; - Zinās ētikas un profesionalitātes principus; - Zinās ārsta-pacienta terapeitisko attiecību nianses hematoloģijas klīnikā; - Zinās atbalsta psihoterapijas elementus.

Prasmes

1.- Pratīs izvērtēt personības, emocionālos un psihosociālos faktorus; - Pratīs komunicēt ar pacientu par viņa veselības stāvokli, tajā skaitā informēt par prognosis pessima; - Pratīs komunicēt ar pacienta tuviniekiem, tajā skaitā dot informāciju, kas izraisa smagas emocijas; - Pratīs iesaistīties multidisciplināros konsīlijos.

Kompetences

1.Izmeklēt un konsultēt onkoloģiskus slimniekus, tajā skaitā pacientus ar prognosis pessima, rekomendēt ārstēšanu. Informēt pacientu un pacienta tuviniekus par diagnozi, tajā skaitā par veselības stāvokli, kas var izraisīt smagas emocijas. Nodrošināt atbalsta psihoterapiju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Patstāvīgi studē ar kursa tēmām saistīto literatūru; 2. Patstāvīgi gatavojas semināriem; 3. Iepazīstas un analizē medicīnisko dokumentāciju; 4. Aizpilda medicīnisko dokumentāciju; 5. Patstāvīgi izpilda sertificētā speciālista norādījumus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Obligāts semināru (100%) apmeklējums un praktiskā darba (100%) veikums katrā studiju kursā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Ārsta-pacienta terapeitiskās attiecības. Ētikas un profesionalitātes principu mijiedarbība.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Ārsta-pacienta terapeitisko attiecību nianses hematoloģijas klīnikā. Kā strādāt ar pacientu emocionālā krīzē. Atbalsta psihoterapijas elementi. Klīnisko piemēru analīze.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Sarunas ar pacienta tuviniekiem veidošanas principi. Kā informēt par prognosis pessima, kā dot informāciju, kas izraisa smagas emocijas.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Pacienta personības, emocionālo, psihosociālo faktoru izvērtējums, paplašinātas anamnesis vitae un anamnesis phamiliae noderīgums izveidojot dziļu terapeitisko aliansi ilgtermiņā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,15
Semināru skaits:
4
Ilgums (nedēļās):
4
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Alan Bleakley. Patient-Centred Medicine in Transition. The Heart of the Matter. Springer, 2014.

2.

Esquibel AY, Borkan J. Doctors and patients in pain: conflict and collaboration in opioid prescription in primary care. Pain. 2014;155:2575–2582.

3.

Matthias MS, Krebs EE, Collins LA, et al. “I’m Not Abusing or Anything”: patient-physician communication about opioid treatment in chronic pain. Patient Educ Couns. 2013;93: 197–202.

4.

Hinchey SA, Jackson JL. A cohort study assessing difficult patient encounters in a walk-in primary care clinic, predictors and outcomes. J Gen Intern Med. 2011;26:588–594.

5.

Staiger T, Jarvik J, Deyo R, et al. Patient-physician agreement as a predictor of outcomes in patients with back pain. J Gen Intern Med. 2005;20:935–937.

Papildu literatūra

1.

Michael Balint. The Doctor, his Patient and the Illness. International Universities Press, 1957.

2.

Hahn SR, Kroenke K, Spitzer RL, et al. The difficult patient: prevalence, psychopathology, and functional impairment. J Gen Intern Med. 1996;11:1–8.

3.

Patricia Hughes & Ian Kerr. Transference and countertransference in communication between doctor and patient. Advances in Psychiatric Treatment (2000), vol. 6, pp. 57–64.

4.

Gordon, T. Making the patient your partner: communication skills for doctors and other caregivers / Thomas Gordon and W. Sterling Edwards, Auburn House, 1997.

5.

Roter, D. Doctors talking with patients/patients talking with doctors : improving communication in medical visits. Debra L. Roter and Judith A. Hall. — 2nd ed., 2006.