Balss traucējumu terapija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• spēs orientēties balss aparāta uzbūvē un izklāstīt balss funkcijas veidošanos un īpatnības; • pārzinās balss akustiskos parametrus, to nozīmi balss veidošanās procesā; • spēs atpazīt un novērtēt balss traucējumu etioloģiju un patoģenēzi; • varēs nosaukt balss traucējumu klasifikācijas veidus; • spēs formulēt un piemērot balss traucējumu terapijas iespējas un paņēmienus, kas īstenojami ar pacientu klātiienē, vai attālināti (telemedicīna); • pārzinās profilaktiskus pasākumus, balss traucējumu mazināšanai.
Prasmes
1.• pratīs auditīvi novērtēt balss funkcijas kritērijus, audiologopēda kompetences ietvaros; • pratīs izmantot pareizu, uz pierādījumiem balstītu balss terapijas metodi, lietojot atbilstošus papildlīdzekļus; • spēs izskaidrot balss profilakses, higiēnas nozīmi un pamatus; • spēs analizēt, plānot un integrēt balss attīstīšanas, pilnveidošanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā, studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes balss funkcijas traucējumu, kā primāras saslimšanas novērtēšanā, tā arī balss traucējumu kā citu veidu saslimšanu sekundāru parādību terapijas plānošanā. Pamatojoties uz anamnēzes un auditīviu datu iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionēšanas līmeni, plānos savas darbības mērķus un to realizāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – dažādu balss terapijas metožu praktiska apguve un demonstrēšana. Eseja - kā zinātniskās literatūras izpētes darbs. Klīnisko gadījumu prezentāciju gatavošana, audioierakstu analīze. Zinātnisko rakstu analīze un izpēte: kāda balss traucējuma vai terapijas metodes izpēte, apraksts, prezentācija - kā multidisciplināra sadarbības metode, ar darbu apakšgrupās. Darbs pāros - simultāns, auditīvs balss novērtējums - balss protokola aizpildīšana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Zinātniskās literatūras analīzes un izpētes darbs par kādu no balss traucējumu vai terapijas veidiem. Multidisciplinārs sadarbības modelis. Darbs apakšgrupās.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās;
2. divu klīnisku gadījumu analīze, izvērtēšana un prezentācija;
3. balss terapijas metožu demonstrēšana;
4. referāti, esejas par apgūstamo tēmu, grupu darba prezentācija;
5. kursa beigās rakstisks eksāmens - tests.
Studiju kursa novērtējumu sastāda sekojošas komponentes: pašnovērtējuma tests 40%, eseja 20%, klīnisko gadījumu analīze 20%, balss terapijas metožu demonstrēšana 20%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ievads fonopēdijā – balsenes uzbūves īpatnības, raksturīgie lielumi un parametri. Balss attīstība ontoģenēzē. Balss veidošanās mehānisms, akustiskie parametri. Fonopēdijas jēdziens un vēsture. Fonācijas elpošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Elpošana kā runas un dziedāšanas pamats. Elpošanas veidi. Skaņas iniciācija un veidi. K.Buteiko elpošanas metode. Balss f-jas izmeklēšana un auditīvs novērtējums. Balss traucējumu klasifikācija. Terminoloģija un tās pielietojums. Fonopēdiskā balss terapija, korekcijas posmi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Funkcionāli un organiski balss traucējumi - veidi, etioloģija, patoģenēze. Fonopēdiskā terapija. Bērnu un pusaudžu balss anatomfizioloģiskās īpatnības. Balss traucējumi un to biežākās izpausmes balss profesiju pārstāvjiem. Balss higiēna un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisku gadījumu risināšana: Funkcionāli balss traucējumi. Fonopēdiskas diagnozes noteikšana. Terapijas demonstrēšana. Ievads Svena Smita (Sven Smidt) Akcentu metodē - teorētiskais pamatojums, uzskates materiāla - mācību filmas demonstrācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisku gadījumu analīze: Organiski balss traucējumi. Fonopēdiskas diagnozes noteikšana. Auditīvs balss novērtējums. Akcentu metode (Accent Method by Sven Smidt). Ritma, elpošanas un fonācijas veicināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisku gadījumu analīze: Organiski balss traucējumi. Fonopēdiskas diagnozes noteikšana. Auditīvs balss novērtējums. Akcentu metode (Accent Method by Sven Smidt). Ritma, elpošanas un fonācijas veicināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Akcentu Metodes apguve. Mūzikas instrumenta džambas (djembe) pielietošana balss funkcijas atjaunošanas terapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Akcentu Metodes apguve. Mūzikas instrumenta džambas (djembe) pielietošana balss funkcijas atjaunošanas terapijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
John S. Rubin, Robert T. Sataloff. 2014. Diagnosis and Treatment of Voice Disorders. Gwen S. Korovin. Plural Publishing, Inc.
Trinīte, B. Balss un tās traucējumi. LPA: LiePa, 2006. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
Silverio, K. C., Goncalves, C. G., Penteado, R. Z., Vieira, T. P., Libardi, A. Actions in Vocal Health: a Proposal for Improving the Vocal Profile of Teachers. Pro fono. 2008; 20: 177-182.
Indirect vs Direct Voice Therapy for Children With Vocal Nodules: A Randomized Clinical. Hartnick, Christopher; Ballif, Catherine; De Guzman, Vanessa; et.al. JAMA otolaryngology - head & neck surgery, 2017, Vol.144 (2), p.156-163
Swallowing Outcomes Following Voice Therapy in Multiple System Atrophy with Dysphagia: Comparison of Treatment Efficacy with Parkinson’s Disease Park, Alyssa; Jang, Su-Jeong; et.al. Dysphagia, 2021, Vol.37 (1), p.198-206
ABCLOVE: Voice therapy outcomes for patients with head and neck cancer: ABCLOVE Voice Therapy. Ouyoung, Laishyang Melody; Swanson, Mark S.; Villegas, Brenda Capobres; et.al. Head & neck, 2016, Vol.38 (S1), p.E1810-E1813
Voice Therapy in the Context of the COVID-19 Pandemic: Guidelines for Clinical Practice. Author links open overlay panel AdriánCastillo-Allendes, FranciscoContreras-Ruston, Lady CatherineCantor-Cutiva, et.al.
Citi informācijas avoti
4th Congress of Baltic Speech and Language Therapists. Riga, Latvia. 24-25 February 2017: book of abstracts. Eat Safe, Speak Brave! Edited by Egija Laganovska, Sarmīte Tūbele. Cits nosaukums: Book of Abstracts of the Congress of Baltic Speech and Language Therapists. Fourth Congress of Baltic Speech and Language Therapists "Eat Safe, Speak Brave!". book of abstracts. Autors: Baltijas Logopēdu kongress (4 : 2017 : Rīga, Latvija)