Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Deju un kustību terapija I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_009
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju maģistrantiem attīstīt savu kustību daudzveidību un radošumu, attieksmi un pieredzi deju un kustību terapijas procesā, iegūt zināšanas par deju un kustību terapijas vēsturi, mūsdienu situāciju Latvijā un pasaulē un vadošajām teorijām; attīstīt prasmes veikt kustību novērojumos balstītu izvērtēšanu.

Priekšzināšanas

Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.DKT vēstures daļā – apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Izvērtēšanas daļā – maģistranti nosauc un apraksta izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus deju un kustību terapijā un uz mākslu balstītos instrumentus un to kategorijas. Izskaidro mākslā balstīto instrumentu pielietojumu saistībā ar pacientu/klientu grupu.

Prasmes

1.Improvizācijas daļā – novēro, apraksta un raksturo ķermeņa īpašības un kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – demonstrē prasmi plānot un veikt mākslā balstīto iz(no)vērtēšanu, pielietot atbilstošu izvērtēšanas instrumentu izvēli un lietojumu prakses situācijās atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām. Magistranti daļēji spēj integrēt un analizēt izvērtēšanā iegūto informāciju un izdarīt secinājumus. Spēj argumentēti diskutēt par deju un kustību terapijas pieejām un to piemērotību darbam ar dažādām pacientu grupām.

Kompetences

1.Improvizācijas daļā – pašrefleksijas prasme, vērtē savus un grupas biedra kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – analizē un integrē praksē mākslā balstīto instrumentu rezultātus, ievērojot ētikas principus (pārbaude – sākotnējās izvērtēšanas protokola noformēšana un izveidota iz(no)vērtēšanas programma vienam klientam/pacientam), daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos deju un kustību terapijas mērķus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Improvizācijas daļā: 1) personiskās pieredzes dienasgrāmatas uzsākšana un ierakstu veikšana - savu ķermeņa īpašību un kustību paradumu novērošana un analīze; 2) eseja par kustību daudzveidības izvērtējumu pēc videomateriāla analīzes, iekļaujot kustību improvizācijās iegūto pieredzi. DKT vēstures daļā: 1) trīs pētījumu rakstiska analīze; 2) gatavošanās kontroldarbam. Izvērtēšanas daļā: 1) gatavošanās kontroldarbam; 2) divu klientu/pacientu kustību profila izvērtēšana; divu uz mākslu balstīta izvērtēšanas instrumenta protokola noformēšana un rezultātu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sākotnējās izvērtēšanas protokola noformēšana diviem klientiem/ pacientiem; izveidota iz(no)vērtēšanas programma vienam klientam/pacientam
2.

Pārbaudījums

-
-
Esejas formā atspoguļot novērojumus un analīzi (izmantojot nodarbībās filmēto videomateriālu) par saviem un viena grupas dalībnieka ķermeņa īpašībām, kustību paradumiem un stilu pēc noteiktiem kritērijiem: Ķermeņa sasprindzinājums – plastiskums (kuras ķermeņa daļas ir sasprindzinātas, vai novērojams kāds hronisks sasprindzinājums?) Kustību daudzveidība – kustību stereotipi (Lābana analīzes struktūra) Kustību paradumi – kustības, kam jūs dodat priekšroku, kas jums ir pazīstamas, zināmas, ērtas Emocionālie paradumi (kas ir vadošās emocionālās noskaņas jūsu kustību stilā) Kontakts ar savām jūtām (klātbūtne) – spontanitāte attiecībā uz sevi Kontakts ar citiem dalībniekiem grupā (klātbūtne) – spontanitāte attiecībā pret citiem. Sava ķermeņa īpašību un kustību paradumu novērtējumā un analīzē iekļaut arī kustību improvizācijās iegūtās pieredzes analīzi.
3.

Pārbaudījums

-
-
Atrast un pēc noteiktiem kritērijiem analizēt 3 pētījumus specializācijā. Kritēriji : pētījumiem jābūt publicētiem pēdējo 15 gadu laikā, tie var būt gan kvantitatīvi, gan kvalitatīvi, t.sk. arī gadījuma analīze. Pētījumiem jābūt dažādiem attiecībā uz klientu/pacientu diagnozēm, vecumiem, darba vidi un teorētisko pieeju.
4.

Pārbaudījums

-
-
Kontroldarbs - rakstiski atbildēt uz 7 jautājumiem par lekcijās / nodarbībās apgūto, uzzināto. Par katru atbildētu jautājumu var iegūt 2 punktus.
5.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība lekcijās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem. Improvizācijas daļā: 1) uzsākta un pilnveidota profesionālās attīstības dienasgrāmata, atbilstoša sava un kursabiedra kustību daudzveidības izvērtēšana pēc dotajiem kritērijiem, iekļaujot pieredzi deju un kustību improvizācijas nodarbībās (20%). DKT vēstures un teoriju daļā: 1) 3 pētījumu analīze pēc noteiktiem kritērijiem (Par katra pētījuma analīzi var iegūt 10 punktus); 2) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par DKT teorijām (30%). Izvērtēšanas daļā: 1) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs, veikta izvērtēšana un atbilstoši aizpildīti sākotnējās izvērtēšanas protokoli diviem klientiem/ pacientiem, integrējot mākslā balstīto izvērtēšanu, iegūto izpētes rezultātu analīze. Viena gadījuma dziļāka izstrāde – hipotēzes un mērķu uzstādīšana (50%). Pārbaudes darbos, kuros tiek pārbaudītas zināšanas (kontroldarbā, piemēram), nedrīkst izmantot mākslīgā intelekta (MI) palīdzību. MI var izmantot radošā veidā, lai papildinātu paša radītu tekstu, piemēram, ilustratīvu attēlu ģenerēšanā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.
Apraksts
Anotācija: Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija. Nodarbības jautājumi: Pieredze ar ķermeņa apzinātību, iezemētību, līdzsvaru, centru, koordināciju. Literatūra: Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.
Apraksts
Anotācija: Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija. Nodarbības jautājumi: Pieredze ar ķermeņa apzinātību, iezemētību, līdzsvaru, centru, koordināciju. Literatūra: Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustības kategorijas.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Pieredze ar kustību kvalitātēm un piepūles kategorijām - telpa, laiks, plūsma, svars. Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustība telpā, plaknēs, piepūles kvalitātes.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dejas un kustības funkcijas.
Apraksts
Literatūra: Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Deja kā saskarsme, ekspresija, rituāls.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dejas valodas daudzveidība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību un ritmu daudzveidība, kustību vārdnīcas attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kontaktimprovizācijas pamati.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Improvizācija – individuāls darbs, darbs pārī, grupā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustība kā komunikācija DKT.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieskaņošanās, atspoguļošana, papildināšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

DKT vēstures pirmsākumi – Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja – četri pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – Mērija Vaithausa, Trudija Šūpa, Liliana Espenaka.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – autentiskā kustība, dzīļu kustība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslā balstītās pieejas DKT – Rūdolfs Lābans, Judīte Kestenberga.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslā balstītās pieejas DKT – LKA, KKP.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības pieejas principi – justies labi savā ķermenī un attiecībās ar citiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības pieejas DKT – Veronika Šerborna, Judīte Kestenberga.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Integratīvi eklektiskā pieeja.
Apraksts
Literatūra: Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. Ļevina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Integratīvi eklektiskā pieeja – radošā procesa cikls.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas DKT attīstība Eiropas DKT attīstības kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentācijas par DKT pieeju salīdzinājumu.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iz(no)vērtēšana deju un kustību terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi DKT biopsihosociālā kontekstā. Novērtējuma veidi.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lābana kustību analīze: piepūle, ķermenis, telpa, forma.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

LKA izpēte – pamatkategorijas: ķermenis, telpa, forma, piepūle.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

LKA – piepūles pamatkategorijas, stāvokļi un virzības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bartenjefas attīstības pamati – pamata kategorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bartenjefas attīstības pamati – stadijas un to izpausmes kustībās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kestenbergas kustību profils.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kestenbergas kustību profils – spriedzes plūsma; izpēte kustībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi – kustību un metožu izpēte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izvērtēšanas protokolu noformēšana. Ētiskie apsvērumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kustību novērošanas sistēmu pielietošana klienta/pacienta vajadzību kontekstā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press.

2.

Mihailova, S. (2014). Dance movement therapy in Latvia. Rīga: Drukātava.

3.

Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)

4.

Ciane, F. (2015). The moving researcher : Laban/Bartenieff movement analysis in performing arts education and creative arts therapies. Jessica Kingsley Publishers

5.

Cruz, R. F. (2006). Assessment in dance/movement therapy. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 14, 133-143. (akceptējams izdevums)

6.

Bloom, K. (2006). The embodied self: Movement and psychoanalysis. Karnac Books. (akceptējams izdevums)

7.

Davies, E. (2006). Beyond dance: Laban's legacy of movement analysis. Routledge. (akceptējams izdevums)

8.

Hastie, S. C. (2006). The Kestenberg movement profile. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 13. 121-132. (akceptējams izdevums)

9.

Loman, S., & Sossin, K. M. (2009). Applying the Kestenberg Movement Profile in dance/movement therapy. In: The Art and Science of Dance/Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge, 237-265. (akceptējams izdevums)

10.

White, E. (2009). Laban’s Movement Theories. A Dance/Movement Therapist’s Perspective.’. In: The Art and Science of Dance Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge. 217-236. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Vende, K., Orinska, S., Majore-Dūšele, I., & Upmale, A. (2016). DANCE AND MOVEMENT THERAPY FOR PATIENTS WITH EATING DISORDERS: MODEL OF EXPRESSIVE THERAPIES CONTINUUM. In: Creative Arts Therapies and Clients with Eating Disorders, London: Jessica Kingsley Publishers, 241-262.

2.

Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.

3.

Ļevina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.

4.

Hackney, P (2015). Making Connections: Total Body Integration Through Bartenieff Fundamentals. London: Routledge

5.

Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier.

6.

Mārtinsone, K., Mihailova, S., Mihailovs, I.J., Majore-Dūšele, I., Paipare M. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU.

7.

Meekums, B. (2008). Pioneering dance movement therapy in Britain: Results of narrative research. The Arts in Psychotherapy, 35(2), 99-106.

8.

Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed.

Citi informācijas avoti

1.

The Arts in psychotherapy

2.

Body, Movement and Dance in Psychotherapy