Deju un kustību terapija I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.DKT vēstures daļā – apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Izvērtēšanas daļā – maģistranti nosauc un apraksta izvērtēšanas un novērtējuma mērķus un veidus deju un kustību terapijā un uz mākslu balstītos instrumentus un to kategorijas. Izskaidro mākslā balstīto instrumentu pielietojumu saistībā ar pacientu/klientu grupu.
Prasmes
1.Improvizācijas daļā – novēro, apraksta un raksturo ķermeņa īpašības un kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – demonstrē prasmi plānot un veikt mākslā balstīto iz(no)vērtēšanu, pielietot atbilstošu izvērtēšanas instrumentu izvēli un lietojumu prakses situācijās atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām. Magistranti daļēji spēj integrēt un analizēt izvērtēšanā iegūto informāciju un izdarīt secinājumus. Spēj argumentēti diskutēt par deju un kustību terapijas pieejām un to piemērotību darbam ar dažādām pacientu grupām.
Kompetences
1.Improvizācijas daļā – pašrefleksijas prasme, vērtē savus un grupas biedra kustību paradumus. Izvērtēšanas daļā – analizē un integrē praksē mākslā balstīto instrumentu rezultātus, ievērojot ētikas principus (pārbaude – sākotnējās izvērtēšanas protokola noformēšana un izveidota iz(no)vērtēšanas programma vienam klientam/pacientam), daļēji spēj uzrakstīt hipotēzi un izvirzīt iespējamos deju un kustību terapijas mērķus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Improvizācijas daļā: 1) personiskās pieredzes dienasgrāmatas uzsākšana un ierakstu veikšana - savu ķermeņa īpašību un kustību paradumu novērošana un analīze; 2) eseja par kustību daudzveidības izvērtējumu pēc videomateriāla analīzes, iekļaujot kustību improvizācijās iegūto pieredzi.
DKT vēstures daļā: 1) trīs pētījumu rakstiska analīze; 2) gatavošanās kontroldarbam.
Izvērtēšanas daļā: 1) gatavošanās kontroldarbam; 2) divu klientu/pacientu kustību profila izvērtēšana; divu uz mākslu balstīta izvērtēšanas instrumenta protokola noformēšana un rezultātu analīze.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sākotnējās izvērtēšanas protokola noformēšana diviem klientiem/ pacientiem; izveidota iz(no)vērtēšanas programma vienam klientam/pacientam
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Esejas formā atspoguļot novērojumus un analīzi (izmantojot nodarbībās filmēto videomateriālu) par saviem un viena grupas dalībnieka ķermeņa īpašībām, kustību paradumiem un stilu pēc noteiktiem kritērijiem:
Ķermeņa sasprindzinājums – plastiskums (kuras ķermeņa daļas ir sasprindzinātas, vai novērojams kāds hronisks sasprindzinājums?)
Kustību daudzveidība – kustību stereotipi (Lābana analīzes struktūra)
Kustību paradumi – kustības, kam jūs dodat priekšroku, kas jums ir pazīstamas, zināmas, ērtas
Emocionālie paradumi (kas ir vadošās emocionālās noskaņas jūsu kustību stilā)
Kontakts ar savām jūtām (klātbūtne) – spontanitāte attiecībā uz sevi
Kontakts ar citiem dalībniekiem grupā (klātbūtne) – spontanitāte attiecībā pret citiem.
Sava ķermeņa īpašību un kustību paradumu novērtējumā un analīzē iekļaut arī kustību improvizācijās iegūtās pieredzes analīzi.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Atrast un pēc noteiktiem kritērijiem analizēt 3 pētījumus specializācijā.
Kritēriji : pētījumiem jābūt publicētiem pēdējo 15 gadu laikā, tie var būt gan kvantitatīvi, gan kvalitatīvi, t.sk. arī gadījuma analīze. Pētījumiem jābūt dažādiem attiecībā uz klientu/pacientu diagnozēm, vecumiem, darba vidi un teorētisko pieeju.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kontroldarbs - rakstiski atbildēt uz 7 jautājumiem par lekcijās / nodarbībās apgūto, uzzināto. Par katru atbildētu jautājumu var iegūt 2 punktus.
|
||
|
5.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība lekcijās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem.
Improvizācijas daļā: 1) uzsākta un pilnveidota profesionālās attīstības dienasgrāmata, atbilstoša sava un kursabiedra kustību daudzveidības izvērtēšana pēc dotajiem kritērijiem, iekļaujot pieredzi deju un kustību improvizācijas nodarbībās (20%).
DKT vēstures un teoriju daļā: 1) 3 pētījumu analīze pēc noteiktiem kritērijiem (Par katra pētījuma analīzi var iegūt 10 punktus); 2) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs par DKT teorijām (30%).
Izvērtēšanas daļā: 1) veiksmīgi uzrakstīts kontroldarbs, veikta izvērtēšana un atbilstoši aizpildīti sākotnējās izvērtēšanas protokoli diviem klientiem/ pacientiem, integrējot mākslā balstīto izvērtēšanu, iegūto izpētes rezultātu analīze. Viena gadījuma dziļāka izstrāde – hipotēzes un mērķu uzstādīšana (50%). Pārbaudes darbos, kuros tiek pārbaudītas zināšanas (kontroldarbā, piemēram), nedrīkst izmantot mākslīgā intelekta (MI) palīdzību. MI var izmantot radošā veidā, lai papildinātu paša radītu tekstu, piemēram, ilustratīvu attēlu ģenerēšanā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.
Apraksts
Anotācija: Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.
Nodarbības jautājumi: Pieredze ar ķermeņa apzinātību, iezemētību, līdzsvaru, centru, koordināciju.
Literatūra: Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.
Apraksts
Anotācija: Ķermeņa apzinātība, iezemētība, līdzsvars, centrs, koordinācija.
Nodarbības jautājumi: Pieredze ar ķermeņa apzinātību, iezemētību, līdzsvaru, centru, koordināciju.
Literatūra: Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustības kategorijas.
Apraksts
Nodarbības jautājumi: Pieredze ar kustību kvalitātēm un piepūles kategorijām - telpa, laiks, plūsma, svars.
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustība telpā, plaknēs, piepūles kvalitātes.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dejas un kustības funkcijas.
Apraksts
Literatūra: Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Deja kā saskarsme, ekspresija, rituāls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dejas valodas daudzveidība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību un ritmu daudzveidība, kustību vārdnīcas attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kontaktimprovizācijas pamati.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija – individuāls darbs, darbs pārī, grupā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustība kā komunikācija DKT.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieskaņošanās, atspoguļošana, papildināšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
DKT vēstures pirmsākumi – Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mariana Čeisa, interpersonālā pieeja – četri pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – Mērija Vaithausa, Trudija Šūpa, Liliana Espenaka.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Analītiskā un psihodinamiskā pieeja DKT – autentiskā kustība, dzīļu kustība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslā balstītās pieejas DKT – Rūdolfs Lābans, Judīte Kestenberga.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslā balstītās pieejas DKT – LKA, KKP.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības pieejas principi – justies labi savā ķermenī un attiecībās ar citiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības pieejas DKT – Veronika Šerborna, Judīte Kestenberga.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Integratīvi eklektiskā pieeja.
Apraksts
Literatūra: Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga.
Ļevina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Integratīvi eklektiskā pieeja – radošā procesa cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas DKT attīstība Eiropas DKT attīstības kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācijas par DKT pieeju salīdzinājumu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšana deju un kustību terapijā: tradīcijas, pieredze, definīcijas. Izvērtēšanas un novērtējuma mērķi DKT biopsihosociālā kontekstā. Novērtējuma veidi.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lābana kustību analīze: piepūle, ķermenis, telpa, forma.
Apraksts
Literatūra: Mihailova, S., Majore-Dūšele, I., Vende, K. Deju un kustību terapija. Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga (300.-336. lpp.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
LKA izpēte – pamatkategorijas: ķermenis, telpa, forma, piepūle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
LKA – piepūles pamatkategorijas, stāvokļi un virzības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bartenjefas attīstības pamati – pamata kategorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bartenjefas attīstības pamati – stadijas un to izpausmes kustībās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kestenbergas kustību profils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kestenbergas kustību profils – spriedzes plūsma; izpēte kustībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi – kustību un metožu izpēte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvērtēšanas protokolu noformēšana. Ētiskie apsvērumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kustību novērošanas sistēmu pielietošana klienta/pacienta vajadzību kontekstā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press.
Mihailova, S. (2014). Dance movement therapy in Latvia. Rīga: Drukātava.
Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
Ciane, F. (2015). The moving researcher : Laban/Bartenieff movement analysis in performing arts education and creative arts therapies. Jessica Kingsley Publishers
Cruz, R. F. (2006). Assessment in dance/movement therapy. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 14, 133-143. (akceptējams izdevums)
Bloom, K. (2006). The embodied self: Movement and psychoanalysis. Karnac Books. (akceptējams izdevums)
Davies, E. (2006). Beyond dance: Laban's legacy of movement analysis. Routledge. (akceptējams izdevums)
Hastie, S. C. (2006). The Kestenberg movement profile. In: Creative arts therapies manual: A guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies, Charles C Thomas Publisher, Chapter 13. 121-132. (akceptējams izdevums)
Loman, S., & Sossin, K. M. (2009). Applying the Kestenberg Movement Profile in dance/movement therapy. In: The Art and Science of Dance/Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge, 237-265. (akceptējams izdevums)
White, E. (2009). Laban’s Movement Theories. A Dance/Movement Therapist’s Perspective.’. In: The Art and Science of Dance Movement Therapy. Life is Dance. New York: Routledge. 217-236. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Vende, K., Orinska, S., Majore-Dūšele, I., & Upmale, A. (2016). DANCE AND MOVEMENT THERAPY FOR PATIENTS WITH EATING DISORDERS: MODEL OF EXPRESSIVE THERAPIES CONTINUUM. In: Creative Arts Therapies and Clients with Eating Disorders, London: Jessica Kingsley Publishers, 241-262.
Deja, kustība, ķermenis = Dance, movement, body (2013). Red. Mihailova, S. & Mihailovs, I.J. Mārupe: Drukātava.
Ļevina, J., Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija, Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Hackney, P (2015). Making Connections: Total Body Integration Through Bartenieff Fundamentals. London: Routledge
Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier.
Mārtinsone, K., Mihailova, S., Mihailovs, I.J., Majore-Dūšele, I., Paipare M. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU.
Meekums, B. (2008). Pioneering dance movement therapy in Britain: Results of narrative research. The Arts in Psychotherapy, 35(2), 99-106.
Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed.
Citi informācijas avoti
The Arts in psychotherapy
Body, Movement and Dance in Psychotherapy