Ekskursijas vadība, gida darbība
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dot iespēju apgūt ekskursiju plānošanu, organizēšanu, vadīšanu un iepazīties ar ekskursiju plānošanas, organizēšanas saistītajiem LR likumiem un normatīvajiem aktiem. Dot iespēju iepazīties ar ekskursiju veidošanas un realizācijas pamatiem un gida darbu.
Priekšzināšanas
Profesionālā bakaura priekšzināšanas vispārteorētiskajos studiju kursos un nozares teorētiskajos pamatkursos.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Izprot ekskursiju veidus, plānošanas, organizēšanas un vadīšanas pamatprincipus, zina LR likumdošanu saistībā ar ekskursiju organizēšanu un vadīšanu. 2. Izprot dabas un kultūrvides savstarpējo mijiedarbību. 3. Izprot gida stāstījuma veidošanu, vietas pieredzējuma radīšanai.
Prasmes
1.4. Prot izvēlēties ekskursijas dalībnieku interesēm, vecumam, fiziskajai sagatavotībai atbilstošu ekskursijas maršrutu, apskates objektus un piemērotas akativitātes. 5. Prot plānot, organizēt un vadīt ekskursijas.
Kompetences
1.6. Prasmīgi izvērtē un analizē ekskursiju, kā rekreācijas pasākumu un ar to saistītas problēmas. 7. Izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes, risina profesionālus jautājumus saistībā ar ekskursiju kā rekreācijas pasākumu plānošanu, organizēšanu un realizāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Maršruta izpēte, izvēle, sastādīšana
2. Ekskursijas kompozīcijas izveide, aktivitāšu izvēle
3. Informācijas vākšana par maršrutā iekļautajiem objektiem, informatīvā materiāla gatavošana.
4. Stāsījuma gatavošana gida darba ietvaros.
5. Ekskursijas maršruta koordinēšana
6. Ekskursijas transporta, ekskursantu ēdināšanas jautajuma risināšana
7. Gatavošanās, pārbaudes darbam, literatūras izpēte.
8. Atgriezeniskās saites veidošana, analīze un preses relīzes gatavošana par ekskursijas norisi
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kopvērtējums ir summatīvs.
Pārbaudes darbs par ekskursiju veidošanas teoriju, vēsturi, maršruta plānošanu.
Pārbaudes darbs par gida darbības aspektiem, stāstījuma veidošanu, vietas pieredzējuma radīšanai.
Ekskursijas norise (praktiska).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ievads, studiju kursā Ekskursijas vadība mērķi un uzdevumi. Likumi, normatīvie akti ekskursiju vadībā. Tūrisma likums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ekskursijas kā rekreācijas pasākumi, vēsture. Psiholoģiskās dimensijas, personība, motivācija, vērtības un tūrisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie, kultūras aspekti un tūrisms. Vides aspekti „ Zaļais tūrisms”. Ekskursijas plānošana, paņēmieni, pienākumi un atbildība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ekskursiju veidi, ekskursijas kompozīcijas izveide. Ekskursijas maršura izveide, aktivitāšu plānošana un izvēle atbilstoši kontingenta vecumam, interesēm, fiziskajai sagatavotībai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Gids, grupas vadītājs. Gida personība un darba specifika. Interpretācijas pamati, stāstījuma veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Ekskursijas reklāmas mārketings, informatīvā materiāla izstrāde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskās ekskursijas maršruta izstrāde, apskates objektu izvēle
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā ekskursijas norise
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā ekskursijas norise
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā ekskursijas norise
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads, studiju kursā Ekskursijas vadība mērķi un uzdevumi. Likumi, normatīvie akti ekskursiju vadībā. Tūrisma likums.
|
|
Ekskursijas kā rekreācijas pasākumi, vēsture. Psiholoģiskās dimensijas, personība, motivācija, vērtības un tūrisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālie, kultūras aspekti un tūrisms. Vides aspekti „ Zaļais tūrisms”. Ekskursijas plānošana, paņēmieni, pienākumi un atbildība.
|
|
Ekskursiju veidi, ekskursijas kompozīcijas izveide. Ekskursijas maršura izveide, aktivitāšu plānošana un izvēle atbilstoši kontingenta vecumam, interesēm, fiziskajai sagatavotībai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Gids, grupas vadītājs. Gida personība un darba specifika. Interpretācijas pamati, stāstījuma veidošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ekskursijas reklāmas mārketings, informatīvā materiāla izstrāde.
|
|
Praktiskās ekskursijas maršruta izstrāde, apskates objektu izvēle
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā ekskursijas norise
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā ekskursijas norise
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Collins, Verite R. Becoming a Tour Guide : principles of guiding and site interpretation. London: Continuum, 2000. (akceptējams izdevums)
Fridgen J. Dimensions of Tourism. Michigan: Copyright 1996. (akceptējams izdevums)
Grīnfelde I., Klepers A. Tūrisma maršrutu veidošana. Valmiera. Vidzemes augstskola, 2010. (akceptējams izdevums)
Klepers A., Smaļinskis J. Tūristu gids. Vietas pieredzējuma radīšana.Valmiera. Vidzemes augstskola. 2014.
Liepiņa I., Smukā I „Metodiskie ieteikumi aktīvās atpūtas un fizisko aktivitāšu pasākumiem lokālās administratīvās teritorijās (pašvaldībās). SVA, LR Izglītības ministrija, 2008. (akceptējams izdevums)
Charles R. Goeldner, J.R. Brent Ritchie. Tourism: principles, practices, philosophies. 12th ed., 2012. (akceptējams izdevums)
Makkerčers B., Krosa H. Kultūras tūrisms. Apgāds „Neptuns”, 2007. (akceptējams izdevums)
Smith M., Richards G. The Routledge Handbook of Cultural Tourism. Great Britain. CPI Group (UK) Ltd, Croydon, 2013.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Collins, Verite R. Becoming a Tour Guide : principles of guiding and site interpretation. London: Continuum, 2000. (akceptējams izdevums)
Charles R. Goeldner, J.R. Brent Ritchie. Tourism : principles, practices, philosophies. 12th ed., 2012. (akceptējams izdevums)
Smith M., Richards G. The Routledge Handbook of Cultural Tourism. Great Britain. CPI Group (UK) Ltd, Croydon, 2013.
Papildu literatūra
Reņģe V. „Sociālā psiholoģija”. 3.nodaļa: Citas personas uztvere, atribūcija un sociālie spriedumi. Rīga, ZVAIGZNE ABC, 2002.
Luiss Dž. „Projektu vadīšanas pamati”, 7.Nodaļa: Attieksmes un to maiņa. Rīga, izdevniecība PUSE PLUS, 2001.
Ministru kabineta noteikumi Nr.1338, Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos. [tiešsaite]. [skatīts 2015.g. 20.augustā].
Par tūristu gidu pakalpojumu sniegšanu Rīgas pilsētā. MK noteikumi Nr.91. [tiešsaite]. [skatīts 2024.g. 17.februārī].