Klīniskā mikrobioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, bmk@rsu.lv, +371 67061584
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc studiju kursa apgūšanas studenti iegūs zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu patogenitāti un nozīmi infekciju slimību patoģenēzē, kā arī informāciju par bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas principiem, specifiskās un nespecifiskās profilakses metodēm.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • savākt pacientu materiālu, izvērtējot parauga ņemšanas laika ietekmi uz rezultātu, izvērtēt parauga tilpuma nozīmi; • transportēt un izmeklēt pacientu materiālu; • izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām; • praktiski pielietot baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu diagnostikas metodes (t.sk. bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes), veikt testu interpretāciju; • risināt situācijas uzdevumus, kas iekļauj gadījumus par dažādu baktēriju, vīrusu, sēņu, parazītu izsauktajām slimībām; • pielietot mikroorganismu diagnostikas metodes un algoritmus, risinot situāciju uzdevumus.
Kompetences
1.Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studenti izpratīs vīrusu, baktēriju, sēņu un parazītu nozīmi infekcijas slimības izcelsmē, varēs izprast ierosinātāja lomu slimības patoģenēzē, zinās nozīmīgāko infekcijas slimību patoģenēzi, simptomus, specifisko un nespecifisko profilaksi, kā arī spēs pielietot zināšanas par bakterioloģiskām, seroloģiskām un molekulārām metodēm to diagnostikā. Spēs izskaidrot, kā izpratne par infekciju patoģenēzi ietekmē izmeklējamo materiālu paraugu izvēli un testu interpretāciju. Spēs risināt situāciju uzdevumus, kas ietver informāciju par dažādiem slimību ierosinātājiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Katram studentam kursa laikā patstāvīgi jāsagatavo 4 prezentācijas un diagnostiskās shēmas, atbilstoši kursa tematiem, izmantojot katedras sagatavotos materiālus: pacientu klīniskos gadījumus un situāciju uzdevumus, klīniskā materiāla diagnostiskās shēmas, patogēno ierosinātāju identifikācijas metodes. Students praktiskās nodarbības laikā prezentē savu sagatavoto klīnisko gadījumu par atbilstošo tēmu, prezentē diagnostikas algoritmu un patogēno ierosinātāju identifikācijas metodes. Praktiskās nodarbības laikā tiek novērtēts studenta sagatavotais patstāvīgais darbs.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Regulārs demo lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās.
• Semestra kolokviju sekmīga nokārtošana. Kolokvijs ietver teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudi.
• Studenta patstāvīgā darba vērtējums.
• Zināšanu un prasmju pārbaudes testi.
• Kumulatīvais vērtējums tiek piešķirts, ņemot vērā visus iepriekš minētos vērtēšanas kritērijus. Kolokviju vidējās atzīmes ar 60% ietekmi, regulāro testu vidējās atzīmes ar 20% ietekmi, patstāvīgā darba vērtējums ar 20% ietekmi, iegūtais vērtējums tiek reizināts ar demo lekciju un praktisko nodarbību nodarbību apmeklējuma koeficientu.
• Ja kumulatīvajā vērtējumā students saņem vismaz 4 balles, to pielīdzina gala vērtējumam.
• Students var atteikties no kumulatīvā vērtējuma un kārtot gala pārbaudījumu. Studiju kursa gala pārbaudījums ir rakstveida eksāmens, kas ietver teorētisko zināšanu pārbaudi, pacientu klīniskos gadījumus jeb situāciju uzdevumus un jautājumus par praktisko nodarbību tēmām.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enterobacteriaceae dzimtas baktēriju ierosinātās infekcijas, to patogenitāte un nozīme infekciju patoģenēzē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Asiņu, fēču un urīna bakterioloģiskās izmeklēšanas algoritms.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Patogēnie koki, to nozīme infekciju izcelsmē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Anaerobo baktēriju, difterijas ierosinātāju nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Bakterioloģisko, seroloģisko un molekulāro metožu izmantošana zarnu dzimtas baktēriju identifikācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Bakterioloģisko, seroloģisko un molekulāro metožu izmantošana stafilokoku, streptokoku, gonokoku un meningokoku ierosināto slimību diagnostika.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mikobaktērijas. Aktinomīces. Mikoplazmas. Hlamīdijas. Spirohetas. To nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mikobaktērijas. Aktinomīces. Mikoplazmas. Hlamīdijas. Spirohetas. To nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Strutu, krēpu un muguras smadzeņu šķidruma mikrobioloģiskās diagnostikas algoritms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Tuberkulozes, aktinomikozes, difterijas un anaerobo baktēriju mikrobioloģiskā diagnostika.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Patogēnās sēnes. Mikozes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Sifilisa, boreliožu un leptospirozes mikrobioloģiskā diagnostika. Hlamidiozes un mikoplazmozes mikrobioloģiskā diagnostika. Dermatofītu un kandidozes diagnostikas,
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtēšana par bakteriālo un patogēno sēņu ierosināto infekciju nozīmi cilvēku patoloģijā, to ierosinātājiem, patoģenēzi, diagnostiku, profilakses un terapijas principiem. Klīniskā materiāla bakterioloģiskās, serololoģiskās un molekulārās izmeklēšanas metodēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtēšana par bakteriālo un patogēno sēņu ierosināto infekciju nozīmi cilvēku patoloģijā, to ierosinātājiem, patoģenēzi, diagnostiku, profilakses un terapijas principiem. Klīniskā materiāla bakterioloģiskās, serololoģiskās un molekulārās izmeklēšanas metodēm.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Virusoloģiskās, seroloģiskās un molekulārās vīrusu infekciju diagnostikas metodes.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gripas, paragripas vīrusi. Herpesvīrusi. Adenovīrusi, koronavīrusi un citi respiratorie vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Gripas, paragripas vīrusi. Herpesvīrusi. Adenovīrusi, koronavīrusi un citi respiratorie vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Enterovīrusi. Hepatītu A, B, C, D, E vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Enterovīrusi. Hepatītu A, B, C, D, E vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Neirotropie vīrusi. Lēnās vīrusu infekcijas. Onkovīrusi. HIV. AIDS. Diagnostikas metodes un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Neirotropie vīrusi. Lēnās vīrusu infekcijas. Onkovīrusi. HIV. AIDS. Diagnostikas metodes un profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtēšana par vīrusu infekciju ierosinātājiem, infekciju patoģenēzi, diagnostikas un prevencijas principiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Parazitārās infekcijas, to izplatības īpatnības, invadēšanās ceļi, saimnieku un starpsaimnieku nozīme, invazīvās stadijas. Parazitāro infekciju diagnostikas principi. Profilakse.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Helminti – to veidi, nozīme cilvēku parazitāro infekciju izcelsmē. Ierosināto infekciju izplatība, diagnostika un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Helminti – to veidi, nozīme cilvēku parazitāro infekciju izcelsmē. Ierosināto infekciju izplatība, diagnostika un profilakse.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Parazitārie protozoji, to ierosinātās infekcijas, izplatība, diagnostikas principi un profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Parazitārie protozoji, to ierosinātās infekcijas, izplatība, diagnostikas principi un profilakse.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums un izvērtējums par galvenajām parazitārajām infekcijām, to ierosinātājiem, izplatību, diagnostikas principiem un profilaksi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Videolekciju ieraksti, lekcijas izdrukas materiāli e-studijās. / Videolectures and lecture materials on e-studies.
Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Vispārīgā mikrobioloģija”. Rīga, RSU, 2022 / Study material 'General Microbiology', Riga, RSU, 2022.
Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Infekcija un imunitāte”. Rīga, RSU, 2022. / Study material 'Infection and Immunity', Riga, RSU, 2022.
Riedel, S. et al. (eds.). Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology. 28th ed. McGraw Hill, 2019. Access Medicine.
Abbas, A.K., Lichtman, A.H., Pillai, S. Cellular and Molecular Immunology. 10th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.
Papildu literatūra
Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. Medical Microbiology. 9th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.
Žileviča, A. Medicīnas mikrobioloģija. I.daļa. Vispārīgā mikrobioloģija un infekcijas imunoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2014.
Prof. A.Lejnieka red. Klīniskā medicīna. 3. grāmata. Medicīnas apgāds, 2012.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. Medical Microbiology. 9th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.