Pētniecības metodes aprūpē II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students zina aprūpes pētniecības izlases veidošanas principus un iegūto datu analīzes metodes. Students zina pētījumu rezultātu interpretācijas principus, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs sagatavot zinātnisku projektu (maģistra darba) pieteikumu; izvēlēties piemērotāko pētījuma dizainu, izlasi un atbisltošu statistiko analīzes metodi; interpretēt pētījuma rezultātus.
Kompetences
1.Spēs patstāvīgi formulēt un atbildēt uz pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt iegūto informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Gatavošanās semināriem un kontroles darbiem izmantojot mācību literatūru. Darbs ar zinātnisko literatūru – zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo dažādus pētījumu dizianus veselības aprūpē un medicīnā meklēšana datu bāzēs, rakstu analīze, aprakstīšana un apraksta iesniegšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšana 10 ballu sistēmā. Noslēguma pārbaudījumam sagatavotais pētījuma projekts, kas argumentēti pamatots zinātniskajā literatūrā, pētījuma mērķis, hipotēze/pētījuma jautājums formulēti atbilstoši un saskaņoti, pētījuma projektam izvēlēts atbilstošs pētījuma dizains un izstrādāts pamatots atbilstoši tēmai pētījuma instruments.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa aktuālā norise. Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva izlase vs nereprezentatīva izlase
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa aktuālā norise. Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva izlase vs nereprezentatīva izlase
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma izlases un populācijas analīze aprūpes pētijumos, aprakstošās un secinošās statistikas metodes; Parametriskas un neparametriskas statiskās analīzes metodes, to pielietojums aprūpes pētniecībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu Interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes; Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes; Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, pētijuma izlases analīze, varbūtīgā vs nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva vs nereprezentatīva izlase
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija.
Aktuālo aprūpes pētijumu analīze Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma projekta prezentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma projekta prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pētniecība: teorija un prakse; Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā; Rīga : RaKa, ©2016.
Mārtinsone Kristīne, Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes, Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)
Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska ; Rīga : RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)
Kristapsone Silvija, Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem, Rīga Biznesa augstskola Turība, c2008. (akceptējams izdevums)
Geske Andrejs, Grīnfelds Andris, Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem, Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums)
Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā, 2019
Zinātniskā pētniecība studiju procesā / Silvija Kristapsone. 2014
KP Suresh and S Chandrashekara; Sample size estimation and power analysis for clinical research studies, J Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13.
Ārvalstu studentiem/For international students:
KP Suresh and S Chandrashekara; Sample size estimation and power analysis for clinical research studies, J Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13.
Papildu literatūra
Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.
Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.
R.Endacott, DipN(Lond), M. Botti RN, RM, BN, PhD, MRCNA, Clinical research 3: Sample selection, Accident and Emergency Nursing (2007) 15, 234–238.
Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010.
Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018
Hancké, Bob, Intelligent Research Design: a Guide for Beginning Researchers in the Social Sciences, Oxford; New York: Oxford University Press, c2009.
Davies, Barbara, Jo Logan, Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals, Toronto: Mosby/Elsevier, 2018
Janet Houser, Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015
Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J., Foundations of Nursing Research, Pearson/Prentice Hall, 2012
Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck, Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice, Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2012
Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck, Resource Manual to Accompany Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice, Philadelphia [etc.]: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2008.
David Colton and Robert W. Covert, 1948: Designing and Constructing Instruments for Social Research and Evaluation, San Francisco, CA Jossey-Bass & Sons, c2007.
Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods, New York: Palgrave Macmillan, 2014.
Fischer, Joel, Kevin Corcoran, Measures for Clinical Practice and Research: a Sourcebook, Oxford; New York: Oxford University Press, 2007.
Carol Boswell, Sharon Cannon, Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020
Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007.
Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice, Sydney; New York: Mosby/Elsevier, c2007
Patricia L. Munhall, Nursing Research: a Qualitative Perspective, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2007
Bonnie Steinbock, The Oxford Handbook of Bioethics, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009.
Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018
Ann Bowling and Shah Ebrahim, Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead, England; New York, NY: Open University Press, 2005
Ārvalstu studentiem/For international students:
Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J., Foundations of Nursing Research, Pearson/Prentice Hall, 2012
Janet Houser, Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015
Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018
Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007.
Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018