Neiropsiholoģija mākslas terapeitiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti apraksta un raksturo augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes. Raksturo neiropsiholoģiskās izpētes un rehabilitācijas pamatprincipus.
Prasmes
1.Studenti apkopo zinātnisko informāciju par neiropsiholoģijas atziņām, neiropsiholoģiskiem sindromiem, augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, spēj sasaistīt neiropsiholoģisko sindromu un tā simptomus ar atbilstošo smadzeņu lokalizāciju. Balstoties uz klienta vajadzībām un problēmām, spēj izstrādāt tālāko profesionālās darbības plānu.
Kompetences
1.Izmantojot apgūtās zināšanas par neiropsiholoģiju, studenti izskaidro psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, izprot klienta vajadzības un problēmas un izstrādā saskaņotu psiholoģiskās palīdzības plānu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Neiropsiholoģijas vēsture un aktualitātes neiropsiholoģijā. Nervu sistēmas uzbūve un darbība. Galvas smadzeņu funkcionālā asimetrija.
-
Galvas smadzeņu attīstība un novecošanās. Prenatālais periods un tā nozīme cilvēka tālākajā attīstībā. Normālas kognitīvās novecošanās sekas. Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves.
-
Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: uzmanība un atmiņa.
-
Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: valoda un domāšana.
-
Vizuāli-telpiskā uztvere. Agnozija un apraksija.
-
Emocijas un sociālās smadzenes.
-
Kognitīvie procesi un to traucējumi. Seminārs.
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Boston: Cengage learning.
Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. London: Routledge
Šneidere, K. (2019) Psiholoģiskā palīdzība neirorehabilitācijā. No K. Mārtinsone un V. Sudraba. (red.), Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplināra perspektīva (280. - 291.lpp.). Rīga: RSU izdevniecība.
Papildu literatūra
Crossman, A. R. & Neary, D. (2020). Neuroanatomy. An illustrated colour text. China: Elsevier.
Goldstein, L. H., McNeil, J. E. (Eds) (2015). Clinical neuropsychology. A practical guide to assessment and management for clinicians (2nd edition).UK: Wiley-Blackwell.
Horton, A. M., & Wedding, D. (Eds) (2008). The neuropsychology handbook (3 Ed). New York: Springer Publishing company. eBook Academic Collection (EBSCOhost)
Stern, Y. (2014). Cognitive reserve. Theory and applications. Sulfolk, UK: Taylor&Francis.
Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.
Tuokko, H. A., & Smart, C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: A developmental approach to assessment and intervention. New York: Guilford Publications.
Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. & Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. sēj. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65 – 105), Rīga, Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
Cullen, B, & Evans, J.J. (2014). Neuropsychology of memory function: a guide for clinicians. Social Care & Neurodisability, 5 (2), 91 – 101.
Cooper, R.P., & Shallice, T. (2011). The roles of functional neuroimaging and cognitive neuropsychology in the development of cognitive theory: A reply to Coltheart. Cognitive Neuropsychology, 28 (6), 403 – 413.