Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Nodarbe un kultūrvide

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_115
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Iegūt zināšanas par indivīda un kultūrvides mijiedarbību, tās ietekmi uz nodarbes veikšanu un terapijas procesu.

Priekšzināšanas

Ergoterapijas pamati, zināšanas par cilvēka funkcionēšanu, personas-vides-nodarbes mijiedarbības jēdziens un to ietekmējošie faktori. Aktivitāšu analīze, vispārējā psiholoģija, filozofija un ētika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • nosaukt un raksturot galvenos kultūras elementus; • skaidrot kultūrvides nozīmi cilvēka nodarbes veikšanā; • atpazīt galvenos nodarbes atsavināšanas riska faktorus bēgļu un patvēruma meklētāju vidū; • skaidrot dažādības jēdzienu un tā aspektus saistībā ar nodarbēm.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā students apgūs un/vai uzlabos prasmes: • skaidrot savu attieksmi pret dažādām populācijas grupām; • mērķtiecīgi atlasīt un prezentēt literatūru par konkrētu tēmu; • intervēt personas, iegūstot informāciju par viņu nodarbēm un faktoriem, kas tās ietekmē; • analizēt kultūrvides ietekmi uz personas ikdienas nodarbju veikšanu.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas darbā ar dažādu tautību un kultūru cilvēkiem, veicinot visu iedzīvotāju sociālo, ekonomisko un politisko iekļaušanu neatkarīgi no vecuma, dzimuma, invaliditātes, rases, etniskās piederības, izcelsmes, reliģiskās pārliecības vai ekonomiskā vai cita statusa atbilstoši ANO Ilgstpējīgas attīstības mērķiem. • izstrādāt terapijas plānu, balstoties uz zināšanām par sociokulturālajiem faktoriem; • analizēt ikdienas situācijas, pamatojoties uz zināšanām par ergoterapeita darba ētikas principiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Veic padziļinātu temata izpēti, gatavojoties literatūras semināram, meklē un atlasa jaunāko literatūru par konkrēto tēmu, sagatavo prezentāciju. • Sagatavo ieskaites darbu par kultūras ietekmi uz izvēlētās kultūras pārstāvja nodarbes veikšanu atbilstoši patstāvīgā darba izstrādes prasībām, sagatavo prezentāciju un vizuālos uzskates materiālus. • Individuālais darbs - literatūras studijas un patstāvīgā darba uzdevumi, tēmas ietvaros, gatavojoties nodarbībām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa vērtējumu veido vidējais aritmētiskais no 2 atzīmēm: patstāvīgā darba izstrāde un aizstāvēšana (50%) un studiju kursa noslēguma tests (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras kompetence ergoterapijā. Kultūras apzināšanās ergoterapeita praksē. Ievads pastāvīgā darba un literatūras semināra izstrādē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Kultūras kompetence ergoterapijā. Kultūras apzināšanās ergoterapeita praksē. Ievads pastāvīgā darba un literatūras semināra izstrādē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ergoterapija bēgļiem un patvēruma meklētājiem. Kultūrvides ietekme uz indivīda aktivitāšu veikšanu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nodarbes sociokulturālās dimensijas: nodarbes un identitāte, nodarbes dažādība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Nodarbes sociokulturālās dimensijas: nodarbes un identitāte, nodarbes dažādība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Latviešu tradicionālā kultūra un nodarbes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskie aspekti ergoterapeita profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Ētiskie aspekti ergoterapeita profesionālajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Patstāvīgā darba prezentācijas un seminārs "Kultūrvides ietekme uz nodarbes veikšanu: gadījumu analīze"
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Grandpierre, V., Milloy, V., Sikora, L. et al. 2018. Barriers and facilitators to cultural competence in rehabilitation services: a scoping review. BMC Health Serv Res 18, 23. Iegūts no: https://doi.org/10.1186/s12913-017-2811-1 [sk. 10.08.2023.]

2.

Govender P., Mpanza D.M., et.al. (2017). Exploring Cultural Competence amongst OT Students. Occupational Therapy International, vol.

3.

Phelan, S., and Kinsella, E. A. (2009). ‘Occupational identity: Engaging socio‐cultural perspectives’, Journal of Occupational Science, Vol 16 (2) pp85-91. (akceptējams izdevums)

4.

Willard, H., & Schell, B. (2018). Willard & Spackman's occupational therapy. (13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

5.

Nortje, N. & De Jongh, J. (2015). Ethical dilemmas experienced by occupational therapy students – the reality. African Journal of Health Professions Education. 7. 187. 10.7196/AJHPE.396.

6.

Association of Occupational Therapists of Ireland. (2019). LGBT+ Awareness and Good Practice Guidelines for Occupational Therapists

7.

Trimboli C., Taylor J. (2016). Addressing the occupational needs of refugees and asylum seekers. Australian Occupational Therapy Journal 63, 434-437

Papildu literatūra

1.

Abreu BC, Peloquin SM. (2004). Embracing Diversity in Our Profession. Am J Occup Ther. May-Jun;58(3):353-9.

2.

Kinebanian A., Stomph M. (1992). Cross-Cultural Occupational Therapy: A Critical Reflection. Am J Occup Ther. Aug;46(8):751-7.

3.

Brown HV, Hollis V. (2013). The meaning of occupation, occupational need, and occupational therapy in a military context. Phys Ther. 93:1244-1253.

4.

Smith YJ, Cornella E., Williams N. (2014). Working with populations from a refugee background: An opportunity to enhance the occupational therapy educational experience. Australian Occupational Therapy Journal 61, 20-27.

5.

Chiang M., Carlson G. (2003). Occupational Therapy in Multicultural Contexts: Issues and Strategies. BJOT, 66 (12), pp. 559 – 567.

6.

Awaad T. (2003). Culture, Cultural Competence and Occupational Therapy: Review of the Literature. BJOT, 66(8), pp. 356 – 362.

7.

Bonder, B. R., Martin, L., & Miracle, A. W. (2004). Culture emergent in occupation. American Journal of Occupational Therapy, 58, 159–168.

8.

Odawara, E. (2005). Cultural competency in occupational therapy: Beyond a cross-cultural view of practice. American Journal of Occupational Therapy, 59, 325–334.

Citi informācijas avoti

1.

World Federation of Occupational Therapists. Human displacement. Position paper. WFOT, 2014

2.

World Federation of Occupational Therapists. Guiding principles on Diversity and Culture. WFOT, 2010

3.

Patvēruma likums