Dzimte un dzimums
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti spēj izprast cilvēka dzimtes un dzimuma nozīmi dažādos laikos un sabiedrībās caur etnogrāfiskiem pētījumiem, kā arī atpazīst un skaidrot dažādu plašāku procesu (kolonizācija, globalizācija, u.c.) mijiedarbību ar cilvēka dzimti, dzimumu un seksualitāti.
Prasmes
1.Analizē un interpretē akadēmiskus un praktiskus jautājumus saistītus ar dzimti un dzimumu. Mutiski un rakstiski diskutē par dzimtes antropoloģijas teorētiskajām nostādnēm un metodēm. Izvērtē autoru argumentus un pamato savu nostāju, atsaucoties uz šajā un citos programmas kursos aplūkotajiem etnogrāfiskajiem darbiem.
Kompetences
1.Spēj veidot pamatotus spriedumus par dzimtes un dzimuma jautājumiem no antropoloģiska skatu punkta, kā arī kritiski analizēt medijos un politikas dokumentus izplatītos diskursus par dzimti un dzimumu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Visa kursa garumā studenti patstāvīgi apgūst obligāto literatūru par katras nodarbības tematu. Uz katru semināra nodarbību studenti izlasa obligāto literatūru un sagatavojas diskusijai par norādīto semināra tēmu.
Par kursa 6.tēmu "Nozīmīga etnogrāfija dzimtes, dzimuma un seksualitātes antropoloģijā", kas katru gadu tiek aktualizēta, studenti raksta kursa starpposma argumentēto eseju 1000 vārdu apjomā.
Semināru un lekciju neapmeklēšanas gadījumā students sagatavo un iesniedz kursa vadītājam kopsavilkumu 400 vārdu apjomā par katru norādīto literatūras vienību pie konkrētās nodarbības.
Kursa noslēgumā studenti raksta noslēguma argumentēto eseju par kādu no kursā norādītajām tēmām 3500-4000 vārdu apjomā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti, studentiem kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Argumentēta eseja 3500-4000 vārdu apjomā par kādu no kursā norādītajām tēmām.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Līdzdalība semināros - 40%, starpposma eseja - 20%, noslēguma eseja - 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimte un dzimums sociālajā un kultūras antropoloģijā: īsa vēsture.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimte un dzimums sociālajā un kultūras antropoloģijā: īsa vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Debates par dihotomiju (daba/kultūra, privāts/publisks). 1970. gadu feminisma kritika. Dzimtes antropoloģijas attīstība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Debates par dihotomiju (daba/kultūra, privāts/publisks). 1970. gadu feminisma kritika. Dzimtes antropoloģijas attīstība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimumu līdztiesība, dominēšana un subordinācija salīdzinošā skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimumu līdztiesība, dominēšana un subordinācija salīdzinošā skatījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermenis, rīcībspēja un subjektivitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermenis, rīcībspēja un subjektivitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimte, koloniālisms un globālā ekonomika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimte, koloniālisms un globālā ekonomika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmīga etnogrāfija dzimtes, dzimuma un seksualitātes antropoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nozīmīga etnogrāfija dzimtes, dzimuma un seksualitātes antropoloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interseksuāļu un geju pētniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interseksuāļu un geju pētniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vīrišķība antropoloģiskā skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vīrišķība antropoloģiskā skatījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimte, dzimums un seksualitāte lauka darbā un etnogrāfiskajos darbos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimte, dzimums un seksualitāte lauka darbā un etnogrāfiskajos darbos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimumu līdztiesības jautājumi postsociālisma valstīs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzimumu līdztiesības jautājumi postsociālisma valstīs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Globalizācija, modernitāte un dzimte: jauni izaicinājumi antropoloģiskajā pētniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Globalizācija, modernitāte un dzimte: jauni izaicinājumi antropoloģiskajā pētniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vai pastāv dzimums, vai ir tikai dzimte?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vai pastāv dzimums, vai ir tikai dzimte?
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Strathern, M. 1988. Power: Claims and Counterclaims. In The Gender of the Gift, pp. 98-132. (Akceptējams avots, nozīmīga autore dzimtes studijās.)
Butler, J. 2006. Bodily inscriptions, performative subversions. In Gender Trouble, pp. 175-193. (Akceptējams avots, hrestomātisks darbs, nozīmīga autore dzimtes studijās.)
Martin, E. 1991. The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles. Signs, 16 (3), pp. 485-501. (Hrestomātisks darbs, nozīmīga autore dzimtes antropoloģijas studijās.)
Rubin, G. 1975. The Traffic in Women: Notes on the 'Political Economy' of Sex", in Rayna Reiter, ed., Toward an Anthropology of Women, New York, Monthly Review Press. (Akceptējams avots, hrestomātisks darbs, nozīmīga autore dzimtes studijās.)
Kulick, D. 1998. Travesti: Sex, Gender, and Culture among Brazilian Transgendered Prostitutes. Chicago: University Of Chicago Press. (Nozīmīgs darbs nenoramatīvās seksualitātes pētniecībā, ievērojams mūslaiku sociālantropologs.)
Pruitt, D., & LaFont, S. 1995. For love and money - Romance Tourism in Jamaica. Annals of Tourism Research, 22-2, pp. 422-440. (Nozīmīgs darbs seksualitātes un tūrisma pētniecībā.)
Buckley, T. 1982. Menstruation and the Power of Yurok Women: Methods in Cultural Reconstruction. American Ethnologist, 9 (1), pp. 47-60. (Nozīmīgs darbs dzimtes antropoloģijā.)
Ashwin, S. and Lytkina T. 2004. Men in Crisis in Russia: The Role of Domestic Marginalization. Gender and Society, Vol. 18, No. 2 (Apr., 2004), pp. 189-206 (Nozīmīgs reģionāls pētījums dzimtes antropoloģijā.)
Scott, J. W. 1986. Gender: A Useful Category of Historical Analysis. The American Historical Review. 91 (5): 1053. (Nozīmīgs darbs dzimtes antropoloģijā.)
Kukaine, J. 2016. Daiļās mātes. Rīga: Neputns. (latviešu plūsmai)
Kukaine, J. 2019. Dzimumu vienlīdzības izpratne un dzimtes kārtība Padomju Savienībā. Letonika, Nr. 40, 97.–115. (latviešu plūsmai)
Sedlenieks, K., un Rolle, K. 2016. Palīdzēt un atbalstīt: Latvijas tēvi ģimenes dzīvē. Nodibinājums "Tēvi". (latviešu plūsmai)
Papildu literatūra
Brown, J. K. 1970. A Note on the Division of Labor by Sex. American Anthropologist, New Series, 72 (5), pp. 1073-1078. (Akceptējams avots)
Kulick, D. 1995. The Sexual Life of Anthropologists: Erotic Subjectivity and Ethnographic Work. In Taboo: Sex, Identity, and Erotic Subjectivity in Anthropological Field Work. Don Kulick and Margaret Willson, eds. London: Routledge, pp. 1-28. (Akceptējams avots)
Klein, L. F. 1980. Contending with Colonization: Tlingit Men and Women in Change. In Women and Colonization. Etienne and Leacock, eds. New York: Preager, pp. 88-108. (Akceptējams avots)
Collier, J. F. and Rosaldo, M. Z. 1981. Politics and Gender in Simple Societies. In Sexual Meanings: The Cultural Construction of Gender and Sexuality. Ortner and Whithead, eds. pp. 275-329. (Akceptējams avots)
Apo, S. 1998. Ex cunno Come the Folk and Force. Concepts of Women’s Dynamistic Power in Finnish-Karelian Tradition. In Gender and Folklore: Perspectives on Finnish and Karelian Culture. Apo, S. et al., eds. pp. 63-91. (Akceptējams avots)
Keough, L. J. 2006. Globalizing 'Postsocialism:' Mobile Mothers and Neoliberalism on the Margins of Europe Anthropological Quarterly - Volume 79, Number 3, Summer 2006, pp. 431-461.
Kulick, D. 1997. Gender of Brazilian transgendered prostitutes. American Anthropologist 99(3), pp. 574-585. (Akceptējams avots)
Elliston, D. A. 1995. Erotic Anthropology: 'Ritualized Homosexuality' in Melanesia and Beyond. American Ethnologist 22(4), pp. 848-867. (Akceptējams avots)
Eglitis, D. 2002. (Re)-Constructing Gender in Post-Communism. In Imagining the nation: History, Modernity and Revolution in Latvia. Pennsylvania, pp. 186-224. (Akceptējams avots)
Putniņa, A. 2007. Sexuality, masculinity and homophobia: Latvian case In Everyday life of LGBT in Eastern and Central Europe. 2007. The Peace Institute (Institute for Contemporary Social and Political Studies, Ljubljana, Slovenia). (Akceptējams avots)
Demogrāfiskā situācija šodien un rīt / [zinātniskais redaktors Pēteris Zvidriņš. Rīga : Zinātne, 2005. 205 lpp. Zinātniski pētnieciskie raksti / Stratēģiskās analīzes komisija ; 2005/3(4) (latviešu plūsmai)
Stoler A. L. 1997. Making Empire Respectable: The Politics of Race and Sexual Morality in 20th Century Colonial Cultures, pp. 634-660. (Akceptējams avots)
Bacigalupo A. M. 2004. The Struggle for Mapuche Shamans' Masculinity: Colonial Politics of Gender, Sexuality, and Power in Southern Chile, Ethnohistory, 51 (3), pp. 489–533. (Akceptējams avots)
Yanagisako, S. J. and Collier, J. F. 1987 Toward a Unified Analysis of Gender and Kinship, in Gender and Kinship, J.F. Collier and S.J. Yanagisako , eds. Stanford CA: Stanford University Press. (Akceptējams avots)
Errington, S. 1995 Recasting sex, gender and power: A theoretical and regional overview. In J, Atkinson, & S. Errington (Eds.), Power & difference: Gender in island Southeast Asia, Stanford: Sanford University Press. (Akceptējams avots)
Jackson, P. 2000. An Explosion of Thai Identities: Global Queering and Re-Imagining Queer Theory. Culture, Health & Sexuality, 2(4), 405-424.
Brennan, D. 2001. Tourism in Transnational Places: Dominican Sex Workers and German Sex Tourists Imagine One Another. Identities: Global Studies in Culture and Power, 7:4, pp. 621-663.