Mūzikas terapija I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Maģistrants nosauc faktus par MT attīstības vēsturi, raksturo MT pamatprincipus un attīstības procesus saistībā ar citām mākslas jomām. Definē vispārējos jēdzienus profesijas kontekstā. Salīdzina mākslā/mūzikā balstītos izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus, izskaidro un pamato to pielietojumu dažādām pacientu/klientu grupām. Izprot ētiskos apsvērumus attiecībā uz izpēti un izvērtēšanu. Pārzina MT tehnikas.
Prasmes
1.Maģistrants pielieto teorētiskās zināšanas, lai noteiktu un analizētu MT pieejas un iz(no)vērtēšanas instrumentus saistībā ar dažādām klientu/pacientu grupām. Analizē informācijas avotus par MT pieejām, sintezē zināšanas, argumentējot savu izvēli. Novērtē savu pieredzi uz mākslu balstītu instrumentu lietojumā. Izmanto dažādas MT tehnikas un mākslas valodu. Pamatojoties uz pašrefleksiju un gūto personīgo pieredzi radošajā procesā, apraksta un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi un mākslas valodu.
Kompetences
1.Maģistrants integrē un pamato MT teorētisko pieeju un izvērtēšanas/novērtēšanas instrumentu lietojumu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un vecumposmam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. Seminārnodarbību laikā patstāvīgi un mazajās grupās praktizēt mūzikā balstītās iz(no)vērtēšanas metodes un muzikālās improvizācijas metodes dažādām klientu/pacientu grupām.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
MT vēstures un teorijas daļā: 1) referāts par divu teorētisko pieeju salīdzinājumu, uzrakstīts akadēmiskajā stilā ar precīzi noformētām atsaucēm, 2) prezentācija par referātu.
Radīšanās un improvizācijas daļā: 1) improvizācijas dažādos stilos uz klavierēm, perkusijām, vokāli, 2) eseja par pieredzi radīšanas procesā.
Izvērtēšanas daļā: 1) divu reālu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu balstītiem instrumentiem un izvērtēšanas dokumentēšana, izmantojot sākotnējās izvērtēšanas formu. Izvērtēšanas formai pievieno nepieciešamo papildinformāciju, 2) viena gadījuma izvērstāks apraksts (pēc gadījuma analīzes principa) un prezentācija, 3) Kontroldarbs par izvērtēšanas instrumentiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas terapijas vēsturiskā attīstība. Nozīmīgas personības mūzikas terapijas profesijas veidošanā ASV, Eiropā un Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas terapijas vēsturiskā attīstība. Nozīmīgas personības mūzikas terapijas profesijas veidošanā ASV, Eiropā un Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas terapijas vēsturiskā attīstība. Nozīmīgas personības mūzikas terapijas profesijas veidošanā ASV, Eiropā un Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikas terapijas vēsturiskā attīstība. Nozīmīgas personības mūzikas terapijas profesijas veidošanā ASV, Eiropā un Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija terapeitiskajā kontekstā: atspoguļošana, imitēšana, saskaņošana (matching), pavadījuma veidošana, dialoga veidošana, muzikālo parametru izmaiņu ieviešana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija terapeitiskajā kontekstā: atspoguļošana, imitēšana, saskaņošana (matching), pavadījuma veidošana, dialoga veidošana, muzikālo parametru izmaiņu ieviešana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija terapeitiskajā kontekstā: atspoguļošana, imitēšana, saskaņošana (matching), pavadījuma veidošana, dialoga veidošana, muzikālo parametru izmaiņu ieviešana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija terapeitiskajā kontekstā: atspoguļošana, imitēšana, saskaņošana (matching), pavadījuma veidošana, dialoga veidošana, muzikālo parametru izmaiņu ieviešana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade, pašpieredze klavierspēlē, instrumentu spēlē un balss pielietojumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade, pašpieredze klavierspēlē, instrumentu spēlē un balss pielietojumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade, pašpieredze klavierspēlē, instrumentu spēlē un balss pielietojumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade, pašpieredze klavierspēlē, instrumentu spēlē un balss pielietojumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade darbā ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade darbā ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade darbā ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Improvizācija un jaunrade darbā ar dažādām pacientu grupām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoanalītiskā/psihodinamiskā mūzikas terapija. Nedirektīva pieeja mūzikas terapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoanalītiskā/psihodinamiskā mūzikas terapija. Nedirektīva pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par psihoanalītiskā/psihodinamiskā koncepta pielietošanu MT.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības pieeja mūzikas terapijā. Humānistiskā pieeja mūzikas terapijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības pieeja mūzikas terapijā. Humānistiskā pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par attīstības un humānistiskās pieejas principu pielietošanu MT.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālā pieeja mūzikas terapijā. Direktīvā pieeja mūzikas terapijā. Sistēmiskā pieeja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvi biheiviorālā pieeja mūzikas terapijā. Direktīvā pieeja mūzikas terapijā.
Mūzikā balstīti uzdevumi par kognitīvi biheiviorālās un sistēmiskās pieejas principu pielietošanu MT.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Integratīvi eklektiskā pieeja mūzikas terapijā. Teorētisko pieeju mūzikas terapijā pielietojums atbilstoši dažādām klientu/pacientu vajadzībām un vecumposmam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Integratīvi eklektiskā pieeja mūzikas terapijā. Teorētisko pieeju mūzikas terapijā pielietojums atbilstoši dažādām klientu/pacientu vajadzībām un vecumposmam.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvērtēšana mūzikas terapijā. Ētiskie, tiesiskie aspekti. Izvērtējuma jomas biopsihosociālā skatījumā, mūzikā balstītās izvērtēšanas priekšrocības un ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izvērtēšana mūzikas terapijā. Ētiskie, tiesiskie aspekti. Izvērtējuma jomas biopsihosociālā skatījumā, mūzikā balstītās izvērtēšanas priekšrocības un ierobežojumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi mūzikas terapijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi mūzikas terapijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā un rehabilitācijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā un rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu, pieaugušo izvērtēšanā rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu, pieaugušo izvērtēšanā rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšanas protokolu noformēšana. Mērķu izvirzīšana un novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iz(no)vērtēšanas protokolu noformēšana. Mērķu izvirzīšana un novērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Jacobsen, S., Pedersen, I., & Bonde, L. (eds.) (2019). A comprehensive guide to music therapy: Theory, clinical practice, research, and training (2nd ed.). Jessica Kingsley Publishers
Edwards, J. (Ed.) (2017). The Oxford handbook of music therapy. New York, NY: Oxford University Press
Papildu literatūra
Waldon, E., Jacobsen, S., Gattino, G., (Eds). (2019). Music Therapy Assessment: theory, research, and aplication. London: Jessica Kingsley.
Crowe, B., & American Music Therapy Association. (2007). Effective clinical practice in music therapy: Music therapy for children, adolescents, and adults with mental disorders / Barbara J. Crowe, monograph editor; American Music Therapy Association. (AMTA monograph series). Silver Spring, Md.: American Music Therapy Association.
Wigram, T. (2004). Improvisation : methods and techniques for music therapy clinicians, educators, and students. London: Jessica Kingsley Publishers.
Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Citi informācijas avoti
The Nordic Journal of Music Therapy
Datu bāzes: Cochrane Library, ProQuest, Sage, ScienceDirect u.c.