Veselības aprūpes organizācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt veselības aprūpes politiku, Latvijas veselības aprūpes politikas dokumentus. Formulēt un izskaidrot veselības aprūpes finansēšanas sistēmu Latvijā un citās Eiropas valstīs. Definēt Latvijas veselības aprūpes organizatorisko struktūru, veselības aprūpes līmeņus. Spēs aprakstīt vispārējās vadības principu pielietojumu un īpatnības valsts veselības aprūpes sistēmā. Zinās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs vērtēt Latvijas veselības aprūpes sistēmu dokumentus, prasības māsas prakses kontekstā. Spēs orientēties veselības aprūpes organizatoriskajā struktūrā un tās vadībā. Gūs priekšstatu par pamata IT veselības nozares elektroniskām informācijas sistēmām (Ārsta birojs; e-veselība).
Kompetences
1.Spēs pamatot savas un citu veselības aprūpes speciālistu profesionālās darbības robežas veselības aprūpes politiku un tiesību aktu kontekstā; attiecināt dažādus veselības aprūpes politikas dokumentus un tiesību aktus uz konkrētu pacientu/klienta situāciju; analizēt, izvērtēt, sintezēt un veidot ieteikumus par atsevišķiem veselības aprūpes sistēmas aspektiem; analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Literatūras analīze. Diskusijas mazās darba grupās, dokumentu un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, prezentācijas sagatavošana.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa vērtējums (summatīvais/kumulatīvais).
Prezentācija un analīze (40%) un teoriju pārbaude - daudzatbilžu tests - 3 (60%). Studenti, kas kavējuši nodarbības (neattaisnoti) papildus jānokārto sekmīgi pašpārbaudes tests.
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs: Veselības aprūpes izveidotās aplikācijas; Praktiskais darbs: Mācību programmas māsām, elastības un noturīguma veicināšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēkpieredze veselības aprūpē. Personvērsta veselības aprūpe.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Līderība, vadības stili, lēmumu pieņemšanas process. Cilvēkresursu vadības principi veselības aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Galvenie starptautiskie un Latvijas veselības politikas dokumenti. Veselības un veselības aprūpes finansēšanas sistēmas principi. Pacientvērsta un vērtībās balstīta veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitātes vadība veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā veselība. Veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas un to lietošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēkpieredze veselības aprūpē. Personvērsta veselības aprūpe.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšana. Personāla piesaiste.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Efektīva organizācija. Organizācijas stratēģija, struktūra, filozofija un kultūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Galvenie starptautiskie un Latvijas veselības politikas dokumenti. Veselības un veselības aprūpes finansēšanas sistēmas principi. Pacientvērsta un vērtībās balstīta veselības aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā veselība. Veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas un to lietošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārmaiņu vadība, problēmas un to risināšana. Risku vadība, risku veidi un analīze. Kreatīvas organizācijas vides veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbinieku adaptācija/ mentorings, profesionālā karjera. Personāla novērtēšana, darba samaksa veselības aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu tehnoloģiju iespējas aprūpes procesā un pacientu izglītošanā (medicīnas tehnoloģijas, telemedicīna u.c., tsk.medicīnas ierīču drošība). Māsu profesionālā pilnveide, profesionālā socializācija. Māsas līderes loma – veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personvērsta veselības aprūpe; IHI veselības aprūpes kvalitātes uzlabošanas rīki un spēle „Potato head“ metodes ‚learn by doing’ apgūšanai; Praktiski piemēri personvērstai veselības aprūpei
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Organizācijas snieguma vadība, resursu vadība un kļūdu analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dažāda līmeņa vadītāju vadības kompetence ārstniecības iestādes darbības nodrošināšanā. I. Vaine, I. Āboliņa, U. Bušmeistere. 2020.
Mozgis Dz. Ceļvedis veselības aprūpes vadībā. Nacionālais apgāds. 2008 (akceptējams izdevums)
Wallace J. Hopp , William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care (FT Press Operations Management) 1st Edition. 2018.
Ārmstrongs M. Kā kļūt par izcilu menedžeri. Pārbaudīti paņēmieni un svarīgas prasmes no A līdz Z. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008. 344 lpp. (akceptējams izdevums)
Vitmors Dž. Koučings sasniegumiem. Koučinga un līderības principi un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013. 230 lpp.
Reņģe, V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 215 lpp. (akceptējams izdevums)
Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata. R., Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students
Wallace J. Hopp , William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care (FT Press Operations Management) 1st Edition. 2018.
Papildu literatūra
Wallace J. Hopp, William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care. 2012
Jay Arthur. Lean Six Sigma for Hospitals: Simple Steps to Fast, Affordable, and Flawless Healthcar. 2016.
Clawson J., G. Level Three Leadership: Getting Below the Surface. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, 2016. p. 473
Edeirs Dž. Līderība un motivācija. 50:50 likums un astoņi galvenie principi, kā motivēt citus. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2007. 136 lpp.
Yukl G. Leadership in Organizations. 6th edition. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 2019. 542 p.
Tafinders P. Intensīvais līdervadības kurss: pilnveido sevi sešos soļos! Rīga: Pētergailis, 2004. 156 lpp.
Robbins Stephen P. Coulter Mary. Management. 8th edition. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2007.
Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. Pearson Education, Inc., Prentice Hall. 2020
WHO Regional Office for Europe. Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and the Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE, 2012.
Prasmīga pārmaiņu vadība. Ievads organizāciju terapijā. Izdevējs: Zvaigzne ABC
Kehre M., Peronālmenedžments uzņēmumā. Biznesa augstskola “Turība”, Rīga , 2004.
Kalve I. Apseglot pārmaiņu vējus. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2005. 296 lpp.
Edeirs Dž. Kā izaudzēt līderus. Septiņi galvenie efektīvas līderības attīstības principi. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 186 lpp.
Edeirs Dž. Nevis priekšnieki, bet līderi. Ceļš uz panākumiem līderībā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 214 lpp.
Reņģe V. Līderības fenomens Latvijā. Rīga: O.D.A., 2008. 285 lpp.
Ārvalstu studentiem/For international students
WHO Regional Office for Europe. Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and the Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE, 2012.
Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. Pearson Education, Inc., Prentice Hall. 2020
Yukl G. Leadership in Organizations. 6th edition. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 2019. 542 p.
Jay Arthur. Lean Six Sigma for Hospitals: Simple Steps to Fast, Affordable, and Flawless Healthcar. 2016.
Quality Caring in Nursing and Health Systems, 4th Edition. Duffy, Joanne R., PhD, RN, FAAN
Citi informācijas avoti
International Organization for Standartization. Available from: www.iso.org
European Foundation for Quality Management. Available from: www.efqm.org
American Quality Management. Available from: www.americanquality.com
European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org
Institute of Quality Assurance. Available from: www.iqa.org
Latvijas Kvalitātes asociācija. Pieejams no: www.lka.lv
Leadership and Organisation Development Journal. Emerald Journals.
Ārvalstu studentiem/For international students
European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org
American Quality Management. Available from: www.americanquality.com
International Organization for Standartization. Available from: www.iso.org