Profesionālā ētika
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauks un aprakstīs sporta veselības speciālista ētikas pamatprincipus: uzticēšanās un cieņa, atbildība un taisnīgums, godīgums u.c., zinās savas tiesības un pienākumus atbilstoši profesionālās kompetences kritērijiem, profesionālās vērtības un profesionāļa morālās pamatsaistības, morālo sankciju veidus profesionālajā ētikā, morālā vērtējuma specifiku, atbildības komponentus, morālās izvēles situācijas raksturojumu u.c. Identificēs un interpretēs ētiskas attieksmes izpausmes atkarībā no morāles subjekta, zinās koleģialitātes maksimas, morālās regulācijas pamatelementus, morālās un tiesiskās regulācijas būtiskākās atšķirības, morālo tiesību īpatnības, pienākumu konflikta risinājumus. Definēs pamatjēdzienus: normatīvā ētika, profesionālā ētika, saskarsmes ētika, situatīvā ētika, vadības ētika, godīgums, morālais relatīvisms, korporatīvā kultūra, korporatīvais godīgums, morālā dilemma, mobings, bosings u.c. Raksturos varas tipus organizāciju darbībā un konfliktu risināšanas efektīvākās metodes mūsdienu ētikas skatījumā, vēlamos rīcības modeļus konfliktsituācijās.
Prasmes
1.Pēc kursa apgūšanas studenti pratīs: lietot morāli korektu argumentāciju savas pozīcijas vai viedokļa pamatošanai; analizēt morālo dilemmu situācijas; vērtēt un rast morāli adekvātu risinājumu gadījumiem no prakses, izmantojot apgūtos ētikas pamatprincipus; risināt konfliktsituācijas efektīvi un atbilstīgi profesionālās ētikas prasībām.
Kompetences
1.Argumentēšanas un kopsakarību veidošanas kompetence.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kopsavilkumi, prezentācijas, grupu darbs.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu skalā. Aktivitāte semināros – 30% , patstāvīgais darbs – 20%, prezentācijas – 10%, gala pārbaudījums – 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta speciālistu profesionālās ētikas specifika. 1. daļa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta speciālistu profesionālās ētikas specifika. 2. daļa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesības, pienākumi, atbildība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālais godīgums un tā veicināšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Normatīvā ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības kultūra un ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšanas un morālās uzvedības stili
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Morālās dilemmas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta speciālistu profesionālās ētikas specifika. 1. daļa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta speciālistu profesionālās ētikas specifika. 2. daļa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tiesības, pienākumi, atbildība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālais godīgums un tā veicināšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Normatīvā ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzvedības kultūra un ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadīšanas un morālās uzvedības stili
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Morālās dilemmas
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Klīve V.V. Rīcības ceļos. – Rīga, Zinātne, 1998.
Kuzņecova A. Lietišķas sadarbības etiķete. – Rīga, LSPA, 2000.
Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati: ievads sporta ētikā - Rīga, RaKa, 2003.– 204 lpp.
Milts A. Saskarsmes ētika – Rīga, Zvaigzne ABC, 2004.
Omarova S. Cilvēks runā ar cilvēku – Rīga, Kamene, 2006.
Sīle V. Medicīnas ētikas pamatprincipi – Rīga, Zinātne, 1999. – 158 lpp.
Sīle V., Sīlis V., Ķilkuts G., Mežinska S., Neiders I. Biomedicīnas ētika: teorija un prakse – Rīga, RSU, 2006.– 226 lpp.
Papildu literatūra
Forands I. Personāla vadība – R., LIF, 2002.
Forands I. Vadītājs un vadīšana – R., Kamene, 2002.
Halta K. „Veiksmīga karjera vai mobings ...” – R., Jumava, 2003.
Razs Dž. „Brīvības morāle” – R., Madris, 2001.