Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Fizioterapija psihiskajā veselībā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_275
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sporta treneris; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sagatavot fizioterapijas studentus darbam ar personām ar psihisikās veselības traucējumiem - panākt, ka studenti spēs pielietot standartizētus novērtēšanas instrumentus un klīniskās spriešanas prasmes, lai novērtētu psihisko traucējumu ietekmi uz personas funkcionēšanu, iekļautu šo traucējumu mazināšanu terapijas mērķos un izvēlētos atbilstošas fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas, personas funkcionēšanas stāvokļa uzlabošanai un psihiskās veselības traucējumu mazināšanai.

Priekšzināšanas

Zināšanas un prasmes, kas apgūtas studiju kursos "Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā", "Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana", "Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I", "Fizioloģija", "Anatomija" un "Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Spēs aprakstīt psihiskās veselības traucējumu (depresija, trauksmes traucējumi, ēšanas traucējumi, miega traucējumi, atkarības traucējumi, PTST, bipolāri traucējumi, psihotiski traucējumi, neirālās attīstības traucējumi (AST), uzvedības traucējumi (UDHS)) simptomus, skaidrot to saistību ar cilvēka funkcionēšanu. 2. Spēs aprakstīt psihiskās veselības traucējumus (depresija, trauksmes traucējumi, ēšanas traucējumi, miega traucējum) kā blakus saslimšanu, izskaidrot to saistību ar cilvēka funkcionēšanu. 3. Spēs izskaidrot fizioterapijas pielietošanas iespējas, principus un metožu izvēli gan psihiskās veselības traucējumu primārai un sekundārai profilaksei, gan arī ar psihisko veselību saistīto funkcionēšanas traucējumu mazināšanai. 4. Spēs aprakstīt fizioterapijā pielietojamos psihiskās veselības traucējumu skrīninga instrumentus un standartizētus novērtēšanas instrumentus. 5. Spēs aprakstīt tādus fizioterapijā izmatotus jēdzienus kā ķermeņa tēls un ķermeņa apzināšanās, stresa regulācija, izglītojošs darbs, ķermeņa un psihes mijiedarbība.

Prasmes

1.1. Spēs izvelēties novērtēšanas, profilakses, veselības veicināšanas un fizioterapeitiskās ārstēšanas metodes, atbilstoši pacienta ar psihiskās veselības traucējumiem, funkcionēšanas stāvoklim, sūdzībām un klīniskajai diagnozei. 2. Spēs pielietot izvēlētās psihiskās veselības novērtēšanas metodes, jēgpilnu datu iegūšanai efektīvas fizioterapijas īstenošanai. 3. Spēs iekļaut iegūtos novērtēšanas rezultātus fizioterapeita klīniskajā spriešanā, funkcionālās diagnozes uzstādīšanai, terapijas mērķu izvirzīšanai un terapijas metožu izvēles izdarīšanai, psihiskās veselības traucējumu un to radīto funkcionēšanas ierobežojumu mazināšanai. 4. Spēs pielietot fizioterapeita medicīniskās tehnoloģijas, izvirzīto terapijas mērķu sasniegšanai, psihiskās veselības traucējumu gadījumā. 5. Spēs pielietot fizioterapeita medicīniskās tehnoloģijas, psihiskās veselības veicināšanas un psihiskās veselības traucējumu profilakses mērķu sasniegšanai.

Kompetences

1.Spēs izvēlēties jēgpilnas un lietderīgas novērtēšanas, veselības veicināšanas, slimību profilakses un funkcionēšanas traucējumu novēršanas medicīniskās tehnoloģijas fizioterapijā, cilvēku pilnvērtīgas psihiskās veselības un ar to saistītās funkcionēšanas atjaunošanai un nodrošināšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Patstāvīgais darbs
-
-
Patstāvīgajam darbam šajā studiju kursā ir paredzētas 33 stundas, ko izmantot paredzēts šādiem nolūkiem: 1) pārbaudes testu pildīšanai; 2) refleksiju rakstīšanai par nodarbību pieredzei; 3) semināru ziņojumu satura gatavošanai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.
Pārbaudījums
-
-
Studenti sagatavo ziņojumus - prakstiskās demonstrācijas - par dažādām fizioterapijas novērtēšanas un terapijas metodēm, tādā veidā attīstot prasmes medicīnisko tehnoloģiju pielietošanā
2.
Pārbaudījums
-
-
Studiju kursa gala vērtējumu veido kumulatīvi: pilnvērtīgu refleksiju iesniegšana pēc visām nodarbībām (10%), pārbaudes testu nokārtošana pēc lekciju noklaušīšanās (10%), semināra ziņojuma aizstāvēsana (25% par katru no diviem semināriem, kopā - 50%), gala pārbaudījums (eksāmens) (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Psihiskās veselības traucējumi

Anotācija: Lekcija ietvers bieži sastopamos ar psihisko veselību saistītos traucējumus, to pazīmes un ietekmi uz personas funkcionēšanu.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Funkcionēšanas novērtēšana fizioterapijā personām ar psihiskās veselības traucējumiem

Anotācija: Lekcija ietvers izklāstu par funkcionēšanas novērtēšanas principiem pieaugušajiem un bērniem
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbība uz psihisko veselību I

Anotācija: Lekcijā aplūkoti spēka un izzturības treniņu, relaksācijas un ķermeņa apzināšanās treniņu, kognitīvo un duālo uzdevumu treniņu un terapeitiskas saziņas ietekme uz indivīda funkcionēšanu.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Fizioterapijas metdicīnisko tehnologīju ietekme uz psihisko veselību II

Anotācija: Šī lekcija ietvers ieskatu fizioterapeijas medicīniskajās tehnoloģijās neiropsihiatrisku saslimšanu gadījumos
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Prāta un ķermeņa mijiedarbība

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā I

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
  1. Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā II

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
  1. Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai I

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
  1. Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai II

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Psihiskās veselības traucējumi

Anotācija: Lekcija ietvers bieži sastopamos ar psihisko veselību saistītos traucējumus, to pazīmes un ietekmi uz personas funkcionēšanu.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Funkcionēšanas novērtēšana fizioterapijā personām ar psihiskās veselības traucējumiem

Anotācija: Lekcija ietvers izklāstu par funkcionēšanas novērtēšanas principiem pieaugušajiem un bērniem
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbība uz psihisko veselību I

Anotācija: Lekcijā aplūkoti spēka un izzturības treniņu, relaksācijas un ķermeņa apzināšanās treniņu, kognitīvo un duālo uzdevumu treniņu un terapeitiskas saziņas ietekme uz indivīda funkcionēšanu.
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Fizioterapijas metdicīnisko tehnologīju ietekme uz psihisko veselību II

Anotācija: Šī lekcija ietvers ieskatu fizioterapeijas medicīniskajās tehnoloģijās neiropsihiatrisku saslimšanu gadījumos
Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Prāta un ķermeņa mijiedarbība

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Lekcija
Attālināti
E-studiju vide
2
  1. Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā I

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
  1. Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā II

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
  1. Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai I

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
  1. Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai II

Notikuma veids
Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
1.
Nodarbība/Seminārs
Klātiene
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
3
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gupta S., Bharatha A., Cohall D., Rahman S., et all. Aerobic Exercise and Endocannabinoids: A Narrative Review of Stress Regulation and Brain Reward Systems. Cureus. 2024 Mar 4;16(3):e55468. doi: 10.7759/cureus.55468. PMID: 38440201; PMCID: PMC10910469.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Ren J., Xiao H. Exercise for Mental Well-Being: Exploring Neurobiological Advances and Intervention Effects in Depression. Life (Basel). 2023 Jul 4;13(7):1505. doi: 10.3390/life13071505. PMID: 37511879; PMCID: PMC10381534.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Sejbuk M., Mirończuk-Chodakowska I., Witkowska A.M. Sleep Quality: A Narrative Review on Nutrition, Stimulants, and Physical Activity as Important Factors. Nutrients. 2022 May 2;14(9):1912. doi: 10.3390/nu14091912. PMID: 35565879; PMCID: PMC9103473.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Ribarič S. Physical Exercise, a Potential Non-Pharmacological Intervention for Attenuating Neuroinflammation and Cognitive Decline in Alzheimer's Disease Patients. Int J Mol Sci. 2022 Mar 17;23(6):3245. doi: 10.3390/ijms23063245. PMID: 35328666; PMCID: PMC8952567.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Cataldi S., Poli L., Şahin F.N., Patti A., Santacroce L., et all. The Effects of Physical Activity on the Gut Microbiota and the Gut-Brain Axis in Preclinical and Human Models: A Narrative Review. Nutrients. 2022 Aug 11;14(16):3293. doi: 10.3390/nu14163293. PMID: 36014798; PMCID: PMC9413457.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Utināns, Artūrs. 1963. Cilvēka psihe :tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Clinical exercise physiology /Jonathan K. Ehrman ... [et al.], editors. Champaign, IL: Human Kinetics, 2009.

3.

The International Organization of Physical Therapy in Mental Health. Policy Statement: The Role of Physical Therapists Within Mental Health and Psychiatry. 2019Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

N. Fotso M., Gonzalez N.A., Sanivarapu R.R., Osman U., et all. Association of Physical Activity with the Prevention and Treatment of Depression During the Postpartum Period: A Narrative Review. Cureus. 2023 Aug 31;15(8):e44453. doi: 10.7759/cureus.44453. PMID: 37791151; PMCID: PMC10544133.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Zhang Y., Jiang X. The effects of physical activity and exercise therapy on frail elderly depression: A narrative review. Medicine (Baltimore). 2023 Aug 25;102(34):e34908. doi: 10.1097/MD.0000000000034908. PMID: 37653827; PMCID: PMC10470792.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Zisopoulou T., Varvogli L. Stress Management Methods in Children and Adolescents: Past, Present, and Future. Horm Res Paediatr. 2023;96(1):97-107. doi: 10.1159/000526946. Epub 2022 Sep 12. PMID: 36096110.Piemērots angļu valodas plūsmai

;