Informācijas karš un propaganda
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Dziļa izpratne par informācijas kara un propagandas teoriju. Zināšanas par dažādām propagandas tehnikām un to izmantošanu. Sapratne par mediju lomu un ietekmi sabiedrībā.
Prasmes
1.Spēja kritiski analizēt mediju saturu un atpazīt propagandu. Prasme veikt propagandas analīzi, izmantojot dažādas metodes. Spēja izstrādāt stratēģijas, informācijas kara novēršanai un pretpropagandas veikšanai.
Kompetences
1.Iemaņas efektīvā komunikācijā un argumentācijā. Spēja pielietot teorētiskās zināšanas praktiskās situācijās. Iemaņas strādāt komandā, veicot grupas uzdevumus un projekta darbu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa "Informācijas karš un propaganda" laikā studentiem jāveic vairāki patstāvīgi darbi, kas sevī ietver:
Eseju rakstīšana: Studentiem jāizstrādā eseja par kādu konkrētu informācijas kara vai propagandas gadījumu, analizējot tā ietekmi un izmantotās stratēģijas. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un interpretēt informāciju, izmantojot kursa laikā apgūtās teorijas un metodoloģijas.
Prezentācijas semināriem: Katram studentam vai studentu grupai jāsagatavo prezentācija par noteiktu tēmu, kas saistīta ar informācijas karu un propagandu. Prezentācijās jāuzrāda spēja izklāstīt izpētīto materiālu skaidri un pārliecinoši, kā arī jāiekļauj kritiskā analīze.
Referāta izstrāde: Studentiem jāveic detalizēta izpēte par izvēlētu tēmu, kas saistīta ar kursu, un jāsagatavo referāts. Referātā jādemonstrē dziļa temata izpratne, jāizmanto dažādi avoti un jāveic kritiska analīze.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentiem jāizstrādā eseja par kādu konkrētu informācijas kara vai propagandas gadījumu, analizējot tā ietekmi un izmantotās stratēģijas. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un interpretēt informāciju, izmantojot kursa laikā apgūtās teorijas un metodoloģijas.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
tudentiem jāveic detalizēta izpēte par izvēlētu tēmu, kas saistīta ar kursu, un jāsagatavo referāts. Referātā jādemonstrē dziļa temata izpratne, jāizmanto dažādi avoti un jāveic kritiska analīze.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Katram studentam vai studentu grupai jāsagatavo prezentācija par noteiktu tēmu, kas saistīta ar informācijas karu un propagandu. Prezentācijās jāuzrāda spēja izklāstīt izpētīto materiālu skaidri un pārliecinoši, kā arī jāiekļauj kritiskā analīze.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšana notiek 10 ballu skalā, pēc kumulatīvā principa, kurā tiek ņemti vērā šādi aspekti:
Patstāvīgie darbi (40%): Esejas, prezentācijas un referāti tiek vērtēti, atbilstoši to kvalitātei, analīzes dziļumam un argumentācijas spējai.
Aktīva līdzdalība semināros (20%): Regulāra un aktīva piedalīšanās diskusijās, spēja kritiski domāt un konstruktīvi iesaistīties semināru darbā.
Eksāmens (40%): Teorētisku zināšanu pārbaude un praktisku gadījumu analīze, kur eksāmenā demonstrēta spēja piemērot teoriju un veikt kritisku analīzi.
Eksāmens kursā "Informācijas karš un propaganda" tiek veikts kā kombinēts tests, kas ietver gan teorētiskus jautājumus, gan gadījumu analīzi. Studentiem jāparāda sava spēja piemērot kursā apgūto teoriju praktiskās situācijās, veicot analīzi un argumentējot savu viedokli.
Katra darba un aktivitātes kvalitāte tiek novērtēta, balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem, un tiek summēta, lai noteiktu galīgo vērtējumu. Studentiem ir jāsasniedz vismaz 4 punkti no 10, lai kursu sekmīgi pabeigtu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas karš: definīcijas un teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas vēsture un teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediju sistēmas un informācijas avoti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas kara stratēģijas un taktikas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās operācijas un to ietekme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas analīzes metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā propaganda un sociālie mediji
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dezinformācija un "Fake News"
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kiberuzbrukumi un informācijas drošība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Valstu stratēģijas informācijas karā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības noturība pret propagandu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Etiķete informācijas kara veikšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas loma konfliktu eskalācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Reģionālie informācijas kari
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskās organizācijas un informācijas karš
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas izmantošana miera procesos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gadījuma analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenam
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas karš: definīcijas un teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas vēsture un teorija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediju sistēmas un informācijas avoti
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Informācijas kara stratēģijas un taktikas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās operācijas un to ietekme
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas analīzes metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā propaganda un sociālie mediji
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Dezinformācija un "Fake News"
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kiberuzbrukumi un informācijas drošība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Valstu stratēģijas informācijas karā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības noturība pret propagandu
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Etiķete informācijas kara veikšanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas loma konfliktu eskalācijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Reģionālie informācijas kari
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskās organizācijas un informācijas karš
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Propagandas izmantošana miera procesos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gadījuma analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenam
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
Jowett, G.S., & O'Donnell, V. (2019). Propaganda & Persuasion. Sage Publications.
Rid, T. (2020). Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare. Farrar, Straus and Giroux.
Bennett, W.L., & Livingston, S. (2018). The Disinformation Age: Politics, Technology, and Disruptive Communication in the United States. Cambridge University Press.
Woolley, S.C., & Howard, P.N. (2019). Computational Propaganda: Political Parties, Politicians, and Political Manipulation on Social Media. Oxford University Press.
Winkler, C. (2019). The Rhetoric of Terror: Reflections on 9/11 and the War on Terror. Lexington Books.
Sunstein, C.R. (2018). #Republic: Divided Democracy in the Age of Social Media. Princeton University Press.
Papildu literatūra
Taylor, P.M. (2003). Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Era. Manchester University Press.
Wolfsfeld, G. (2013). Media and Political Conflict: News from the Middle East. Cambridge University Press.
Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press.
Silverman, C. (2016). Lies, Damn Lies, and Viral Content: How News Websites Spread (and Debunk) Online Rumors, Unverified Claims, and Misinformation. Tow Center for Digital Journalism.