Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Informācijas karš un propaganda

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_072
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Sociālā antropoloģija; Tiesību zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Šī kursa mērķis ir sniegt studentiem izpratni par informācijas kara un propagandas teorijām, metodēm un praksi, kā arī to izmantošanu starptautiskajā politikā un sabiedrībā. Pilnveidot kritisko domāšanu un spēju analizēt dažādus informācijas avotus, atpazīt propagandas tehnikas un stratēģijas.

Priekšzināšanas

Lai sekmīgi apgūtu kursu, studentiem ieteicams būt pamatzināšanām par starptautiskajām attiecībām, politisko teoriju un masu mediju darbību. Nav nepieciešamas specifiskas priekšzināšanas par informācijas kara vai propagandas specifiku.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Dziļa izpratne par informācijas kara un propagandas teoriju. Zināšanas par dažādām propagandas tehnikām un to izmantošanu. Sapratne par mediju lomu un ietekmi sabiedrībā.

Prasmes

1.Spēja kritiski analizēt mediju saturu un atpazīt propagandu. Prasme veikt propagandas analīzi, izmantojot dažādas metodes. Spēja izstrādāt stratēģijas, informācijas kara novēršanai un pretpropagandas veikšanai.

Kompetences

1.Iemaņas efektīvā komunikācijā un argumentācijā. Spēja pielietot teorētiskās zināšanas praktiskās situācijās. Iemaņas strādāt komandā, veicot grupas uzdevumus un projekta darbu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursa "Informācijas karš un propaganda" laikā studentiem jāveic vairāki patstāvīgi darbi, kas sevī ietver: Eseju rakstīšana: Studentiem jāizstrādā eseja par kādu konkrētu informācijas kara vai propagandas gadījumu, analizējot tā ietekmi un izmantotās stratēģijas. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un interpretēt informāciju, izmantojot kursa laikā apgūtās teorijas un metodoloģijas. Prezentācijas semināriem: Katram studentam vai studentu grupai jāsagatavo prezentācija par noteiktu tēmu, kas saistīta ar informācijas karu un propagandu. Prezentācijās jāuzrāda spēja izklāstīt izpētīto materiālu skaidri un pārliecinoši, kā arī jāiekļauj kritiskā analīze. Referāta izstrāde: Studentiem jāveic detalizēta izpēte par izvēlētu tēmu, kas saistīta ar kursu, un jāsagatavo referāts. Referātā jādemonstrē dziļa temata izpratne, jāizmanto dažādi avoti un jāveic kritiska analīze.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentiem jāizstrādā eseja par kādu konkrētu informācijas kara vai propagandas gadījumu, analizējot tā ietekmi un izmantotās stratēģijas. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un interpretēt informāciju, izmantojot kursa laikā apgūtās teorijas un metodoloģijas.
2.

Pārbaudījums

-
-
tudentiem jāveic detalizēta izpēte par izvēlētu tēmu, kas saistīta ar kursu, un jāsagatavo referāts. Referātā jādemonstrē dziļa temata izpratne, jāizmanto dažādi avoti un jāveic kritiska analīze.
3.

Pārbaudījums

-
-
Katram studentam vai studentu grupai jāsagatavo prezentācija par noteiktu tēmu, kas saistīta ar informācijas karu un propagandu. Prezentācijās jāuzrāda spēja izklāstīt izpētīto materiālu skaidri un pārliecinoši, kā arī jāiekļauj kritiskā analīze.
4.

Pārbaudījums

-
-
Vērtēšana notiek 10 ballu skalā, pēc kumulatīvā principa, kurā tiek ņemti vērā šādi aspekti: Patstāvīgie darbi (40%): Esejas, prezentācijas un referāti tiek vērtēti, atbilstoši to kvalitātei, analīzes dziļumam un argumentācijas spējai. Aktīva līdzdalība semināros (20%): Regulāra un aktīva piedalīšanās diskusijās, spēja kritiski domāt un konstruktīvi iesaistīties semināru darbā. Eksāmens (40%): Teorētisku zināšanu pārbaude un praktisku gadījumu analīze, kur eksāmenā demonstrēta spēja piemērot teoriju un veikt kritisku analīzi. Eksāmens kursā "Informācijas karš un propaganda" tiek veikts kā kombinēts tests, kas ietver gan teorētiskus jautājumus, gan gadījumu analīzi. Studentiem jāparāda sava spēja piemērot kursā apgūto teoriju praktiskās situācijās, veicot analīzi un argumentējot savu viedokli. Katra darba un aktivitātes kvalitāte tiek novērtēta, balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem, un tiek summēta, lai noteiktu galīgo vērtējumu. Studentiem ir jāsasniedz vismaz 4 punkti no 10, lai kursu sekmīgi pabeigtu.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Informācijas karš: definīcijas un teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Propagandas vēsture un teorija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju sistēmas un informācijas avoti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Informācijas kara stratēģijas un taktikas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Psiholoģiskās operācijas un to ietekme
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Propagandas analīzes metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Digitālā propaganda un sociālie mediji
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Dezinformācija un "Fake News"
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kiberuzbrukumi un informācijas drošība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Valstu stratēģijas informācijas karā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības noturība pret propagandu
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Etiķete informācijas kara veikšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Propagandas loma konfliktu eskalācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Reģionālie informācijas kari
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starptautiskās organizācijas un informācijas karš
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Propagandas izmantošana miera procesos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenam
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
46 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Informācijas karš: definīcijas un teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Propagandas vēsture un teorija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju sistēmas un informācijas avoti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Informācijas kara stratēģijas un taktikas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Psiholoģiskās operācijas un to ietekme
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Propagandas analīzes metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Digitālā propaganda un sociālie mediji
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Dezinformācija un "Fake News"
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kiberuzbrukumi un informācijas drošība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Valstu stratēģijas informācijas karā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sabiedrības noturība pret propagandu
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Etiķete informācijas kara veikšanā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Propagandas loma konfliktu eskalācijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Reģionālie informācijas kari
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starptautiskās organizācijas un informācijas karš
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Propagandas izmantošana miera procesos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gadījuma analīze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenam
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
46 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem

2.

Jowett, G.S., & O'Donnell, V. (2019). Propaganda & Persuasion. Sage Publications.

3.

Rid, T. (2020). Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare. Farrar, Straus and Giroux.

4.

Bennett, W.L., & Livingston, S. (2018). The Disinformation Age: Politics, Technology, and Disruptive Communication in the United States. Cambridge University Press.

5.

Woolley, S.C., & Howard, P.N. (2019). Computational Propaganda: Political Parties, Politicians, and Political Manipulation on Social Media. Oxford University Press.

6.

Winkler, C. (2019). The Rhetoric of Terror: Reflections on 9/11 and the War on Terror. Lexington Books.

7.

Sunstein, C.R. (2018). #Republic: Divided Democracy in the Age of Social Media. Princeton University Press.

Papildu literatūra

1.

Taylor, P.M. (2003). Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Era. Manchester University Press.

2.

Wolfsfeld, G. (2013). Media and Political Conflict: News from the Middle East. Cambridge University Press.

3.

Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press.

4.

Silverman, C. (2016). Lies, Damn Lies, and Viral Content: How News Websites Spread (and Debunk) Online Rumors, Unverified Claims, and Misinformation. Tow Center for Digital Journalism.