Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Diskursa analīze

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_025
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Sociālā antropoloģija; Socioloģija; Vadībzinātne; Veselības vadība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt diskursa analīzes jēdzienus un metodoloģijas pamatus.

Priekšzināšanas

Ievads filozofijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pārzinās valodas un realitātes attiecību galvenās teorētiskās koncepcijas; tekstu un sarunu analīzes metodes.

Prasmes

1.Valodas datu vākšana, minikorpusa izveidošana, datu ieguve ar Bash un SketchEngine programmatūru, diskursa analīzes metodoloģijas izstrāde, gadījumu pētīšanai.

Kompetences

1.Kritiski izvērtē valodas lomu jēgas radīšanas procesā un varas atticību uzturēšanā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas, gadījuma studijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studenti izvēlas tekstus analīzei, izveido minikorpusu, noskaidro atlasīto vārdu kontekstuālās nozīmes un divdomīgo gramatisko formu lietojuma tendences.
2.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgais darbs (individuāls vai grupā): teksta vai sarunas diskursa analīze.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Datu ieguve SketchEngine programmā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Datu ieguve Bash programmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Datu ieguve Bash programmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Latviešu valodas gramatisko formu nozīmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Kritiskā diskursa analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Kognitīvā diskursa analīze VAI PĒC IZVĒLES DA sociālajā antropoloģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Datu ieguve SketchEngine programmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Vārda nozīmes teorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Datu ieguve SketchEngine programmā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Datu ieguve Bash programmā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Wodak, Ruth and and Michael Meyer (eds). (2015) Methods of Critical Discourse Studies. 3rd ed. London: Sage. Ch.11.

2.

Wooffitt, R. (2005) Conversation analysis and Discourse analysis. London: Sage. Ch.9.

3.

Lycan, W.G. (2018) Phiylosophy of Language. London: Routledge. 3rd ed. pp.3-8, 76-99.

4.

Fairclough, N. (2010) Critical Discourse Analysis. London: Routledge.

5.

van Dijk, T. (2014) Discourse and Knowledge. Oxford University Press.

Papildu literatūra

1.

Kruks, S. (2011) “Evicting the Speaking Subject: A Critique of the Latvian Concepts of Language”. Journal of Baltic Studies 42(4): 447-63.

2.

Kruks, S., I. Skulte. (2016) „Politikas izzušana Saeimas diskursā”. Latvijas Zinātņu akadēmijas Vēstis 3:49-56. (latviešu plūsmai)

3.

Skulte, I. un N. Kozlovs. (2018) "Depoliticization of the Saeima Debates: Loosing the Gist of ‘Welfare’." Pp. 171-186 in Kruk, S. (ed.) Pluralism Anxiety. Acting Socially in Latvia. Riga: Riga Stradiņš University.

4.

Kruks, S. (2020) “Uzticības, sadarbības un vienotības konceptu izpratne Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027. gadam”. Akadēmiskā Dzīve 56: 131-147. (latviešu plūsmai)

5.

Ledin, Per and David Machin. (2020) Introduction to Multimodal Analysis. London: Bloomsbury.

6.

van Dijk, T. (2008) Discourse and Context. London: Sage,

7.

Ahearn, Laura M. (2012) Living Language. An Introduction to Linguistic Anthropology. Oxford: Wiley-Blackwell. Ch. 8-12.

8.

Kruk, S. (2024) Ambiguous Grammar of Legal Discourse”. Letonica 53.

9.

Richardson, John. (2007) Analysing Newspapers. Basingstock: Palgrave Macmillan.

Citi informācijas avoti

1.

Regular Expressions - Regex.