Tuvo Austrumu starptautiskās attiecības
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa rezultātā studentiem būs zināšanas, kas ļaus identificēt galvenos 20. gadsimta Tuvo Austrumu starptautisko attiecību notikumus un izpratne par to ietekmi uz situāciju reģionā mūsdienās. Studentam arī jāspēj identificēt galvenie reģionā iesaistītie starptautiskie spēlētāji (ASV, Krievija, Ķīna, ES u.c.) un to ārpolitiskās intereses. Spēs izprasts Tuvo Austrumu reģionālās sistēmas īpatnības un tās ietekme uz valstu lēmumu pieņemšanas procesiem.
Prasmes
1.Kursa ietvaros tiek attīstītas studentu kritiskās domāšanas spējas un prasme aprobēt lielu informācijas daudzumu. Simulācijas spēļu kontekstā tiks izkoptas arī debatēšanas, komandas darba un konsensa meklēšanas iemaņas, kuras var noderēt gan darbā valsts pārvaldē, gan starptautiskajās institūcijās, gan arī privātajā sektorā.
Kompetences
1.Studenti spēs orientēties galvenajos Tuvo Austrumu starptautisko attiecību teorētiskajos konceptos un spēs tos pielietot gan reģiona politisko procesu analīzē, gan arī starptautisko attiecību pētniecībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentiem ir nepieciešams lasīt literatūru uz katru lekciju un semināru. Šī literatūra ir jāiekļauj viedokļu rakstu sagatavošanā un gala ziņojuma (referāta) izveidē. Katra semināra sākumā ir arī jānokārto 5 minūšu ilgs rakstisks tests par izlasīto literatūru un lekciju materiālu. Tāpat, lai sagatavotos simulācijas spēlei, nepieciešams izveidot savas pārstāvētās puses rakstisku pozīciju. Simulācijas spēles ietvaros, studentiem ir jāizveido vienots dokuments, kurā ir aprakstīts piedāvājums risināt esošo problēmsituāciju. Visbeidzot, studentiem arī jāprezentē sava referāta ideja.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Iepriekš piesakoties, studentiem ir jāizveido individuāls ziņojums par kādas Tuvo Austrumu valsts (aktora)
politisko attīstību 20. gadsimtā (Par vienu valsti drīkst rakstīt ne vairāk kā 2 studenti). Ziņojumā ir skaidri
jāidentificē valsts galvenie politiskie notikumi 20. gadsimtā (pēc studenta ieskatiem), jāidentificē galvenās
tendences un virzieni ārpolitikā (ārpolitiskā stratēģija), kā arī īsi jāpaskaidro kā darbojas valsts ārpolitisko lēmumu pieņemšanas mehānisms. Apjoms: 10-12 lapas (neskaitot atsauces un literatūras sarakstu).
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lai saņemtu pozitīvu gala vērtējumum, studentiem ir jāpiedalās semināros (tai skaitā simulācijas spēlē), jānokārto testi, jāsagatavo viedokļu raksti, jāizstrādā un jāprezentē referāts un jānokārto eksāmens.
Viedokļu rakstu vērtēšanas kritēriji:
• Atbilstība semināra jautājuma tematam un tā kritisks izvērtējums;
• Iekļaušanās noteiktajā apjomā;
• Izteikto argumentu pamatotība, ar kursa ietvaros izlasīto literatūru vai citiem avotiem;
• Gramatika un atbilstība teksta noformējumam;
• Faktoloģiskā precizitāte;
• Izmantoto avotu apjoms.
Ziņojuma vērtēšanas kritēriji:
• Spēja identificēt galvenos izvēlētās valsts politiskos notikumus 20.gs. un savu izvēli pamatot;
• Spēja identificēt galvenos tendences un virzienus izvēlētās valsts ārpolitikā un savu viedokli pamatot;
• Spēja identificēt izvēlētās valsts ārpolitisko lēmumu pieņemšanas mehānismu un savu viedokli pamatot;
• Kursa ietvaros un arī ārpus kursa rāmjiem esošās literatūras iesaiste darba veidošanā;
• Gramatika un noformējuma prasību ievērošana;
• Faktoloģiskā precizitāte.
Simulācijas spēles vērtēšanas kritēriji:
• Aktīva iesaiste diskusijā;
• Pausto argumentu pārliecinātība un faktoloģiskā precizitāte;
• Spēja sadarboties un veidot konsensu ar citiem simulācijas spēles dalībniekiem;
• Rakstiskās pozīcijas faktoloģiskā precizitāte.
Semināru vērtēšanas kritēriji:
• Aktīva iesaiste diskusijā;
• Pausto argumentu faktoloģiskā precizitāte.
Vidējo gala atzīmi veidos:
Semināri (60%) + faktoloģiskais tests (40%): no gala vērtējuma 25%
Viedokļu rakstu kvalitāte: 25%
Ziņojuma kvalitāte: 25%
Eksāmena atzīme: 25%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Tuvo Austrumu nozīmīgums un reģionālā sistēma mūsdienu starptautiskajās attiecībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu Tuvo Austrumu dzimšana: Pirmais Pasaules karš, Osmāņu impērija, arābu sacelšanās, Saiksa-Piko līgums, mandātu izveide.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Koloniālisma periods un tā ietekme uz neatkarīgu Tuvo Austrumu valstu izveidi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kāpēc Tuvajos Austrumos ir tik daudz konfliktu?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu nacionālisma un Arābu Aukstā kara periods: Nāsera faktors, pārkārtojumu mēģinājumi, Sešu dienu karš (1967).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu nacionālisma vājināšanās un nāciju valstu nostiprināšanās: Jomkipura karš (1973), Libānas pilsoņu karš (1975-1990), politiskā islāma ietekmes pieaugums, Irānas Islāma revolūcija (1979), Irānas-Irākas karš (1980-1988)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu vienotība: Vēstures un mūsdienu griezumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ASV “hegemonijas” periods Tuvajos Austrumos: Līča karš (1990), Irākas un Irānas jautājumi, Irākas invāzija (2003).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Arābu pavasaris, Arābu ziema un Tuvo Austrumu reģiona nākotne
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kopsavilkums: Tuvo Austrumu notikumu analīze mūsdienās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tuvo Austrumu problēmjautājumi mūsdienās: Sunnītu-Šiītu konflikts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tuvo Austrumu problēmjautājumi mūsdienās: Sīrijas pilsoņu karš
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tuvo Austrumu problēmjautājumi mūsdienās: Jemenas pilsoņu karš
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tuvo Austrumu problēmjautājumi mūsdienās: Irānas kodolprogramma
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas vieta mūsdienu Tuvajos Austrumos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācijas spēle: Izraēlas un Palestīnas konflikts I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācijas spēle: Izraēlas-Palestīnas konflikts II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu referātu projektu prezentācijas I
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu referātu projektu prezentācijas II
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studentu referātu projektu prezentācijas III
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
(Blackwell companions to world history) Youssef M. Choueiri. A Companion to the History of the Middle East. Wiley-Blackwell (2005).
Benjamin MacQueen. An Introduction to Middle East Politics. Sage Publications Ltd, (2013).
Atlas of the Middle East. (2003).
Ellen Lust. The Middle East. CQ Press (2014).
Eugene Rogan. The Fall of the Ottomans. The Great War in the Middle East. Basic Books (2015).
Heather Deegan. Third Worlds. The Politics of the Middle East and Africa-Routledge. (1996).
Hinnebusch. Foreign Policies of Middle East States. (2014).
Louise Fawcett. international relations of middle east. 6th ed. Oxford University Press, (2023).
Mark Gasiorowski. The Government and Politics of the Middle East and North Africa.
Mehran Kamrava. The Modern Middle East_ A Political History since the First World War. 6th ed. University of California Press, (2013).
MEPolicyCouncil. What-Where Middle East.
Peter Mansfield, Nicolas Pelham. A History of the Middle East. Penguin, (2019).
Raymond Hinnebusch. The International Politics of the Middle East. 2nd ed. Regional International Politics Series. (2015).
Raymond Hinnebusch, Jasmine Gani. The Routledge Handbook to the Middle East and North African State and States System. Taylor Francis Group (2020).
Roger Owen. State, Power Politics in the Making of the Modern Middle East. 3rd ed. (2004).
Subaltern realism
The International Relations of the Persian Gulf by F. Gregory Gause, III.
William L Cleveland, Martin Bunton. A History of the Modern Middle East. 6th ed. Westview Press (2016).