Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētījums psiholoģijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_278
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studentu izpratni par pētniecību sociālajās zinātnēs, psiholoģijas pētījuma veikšanas posmiem un pamatprincipiem; pilnveidot prasmi atlasīt, apkopot un analizēt publicētos pētījumus par noteiktu tēmu, attīstīt spēju izveidot un pamatot pētniecības pamatprincipiem atbilstošu pētījuma projektu psiholoģijā un prezentēt to.

Priekšzināšanas

Ievads profesionālajā darbībā, vispārīgā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie lieto pētniecības pamata terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu stratēģiju un dažādiem pētījuma dizainiem; apraksta datu ieguves un pamata analīzes metodes.

Prasmes

1.Studējošie identificē aktuālās pētījumu problēmas psiholoģijā; atlasa, analizē, salīdzina un kritiski izvērtē publicētos pētījumus psiholoģijā; analizē zinātnisko stiprumu pētījumos; formulē pētījuma mērķim atbilstošus pētījuma jautājumus; izprot digitālo rīku ētiskās pielietošanas pētniecībā pamata principus.

Kompetences

1.Studējošie strādā ar zinātnisko literatūru, korekti nolasa un argumentēti diskutē par rakstos prezentētajiem datiem. Izveido pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, veidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, aprakstot piemērotu datu ieguves veidu, integrējot ētikas prasības savā pētījuma projektā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus. Patstāvīgi noskatīties video lekcijas un nokārtot starppārbaudes uzdevumus pirms tematiski atbilstošās nodarbības. Izstrādāt pētījuma projektu. Pēc kursa noslēgšanās, aizpildīt kursa novērtējuma anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Gala vērtējumu veidos kumulatīvais vērtējums no snieguma katrā no uzdevumiem: (1) rakstisks kontroldarbs klātienē par lekcijās apgūtajām tēmām – 20% (2) starppārbaudes darbi – 10% (3) uzdevums saistībā ar Psiholoģijas dienām/konferenci – 10% (4) pētījuma projekta izstrāde un aizstāvēšana – 60% Detalizēts vērtēšanas kritēriju izklāsts pieejams e-studiju vidē. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.
Apraksts
Anotācija: Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (2021). Zinātniskā izziņa. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva. RSU Izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.
Apraksts
Anotācija: Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (2021). Zinātniskā izziņa. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva. RSU Izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Digitalizācija pētniecībā
Apraksts

Digitalizācijas jēdziens pētniecībā, riski un ētikas jautājumi saistībā ar digitālo rīku pielietošanu pētniecībā, faktori, kas jāapsver izvēloties rīkus pētniecības procesam

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
Apraksts
Anotācija: Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. Nodarbības jautājumi: 1) Ko nozīmē operacionalizācija un kā to īstenot? 2) Kā formulēt pētījuma problēmu un mērķi? 3) Kā formulēt pētījuma jautājumu? 4) Zinātniskās literatūras atlase atbilstoši operacionalizētajiem mainīgajiem. Literatūra: Pipere, A. (2021). Pētījuma pamatelementu raksturojums pētījumu stratēģijās. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (137.-142.lpp.). RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Mārtinsone, K., un Spila, D. (2021). Zinātniskās literatūras meklēšanas, atlases un apkopošanas pamatprincipi. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (468.-476.lpp.). RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
Apraksts
Anotācija: Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. Nodarbības jautājumi: 1) Ko nozīmē operacionalizācija un kā to īstenot? 2) Kā formulēt pētījuma problēmu un mērķi? 3) Kā formulēt pētījuma jautājumu? 4) Zinātniskās literatūras atlase atbilstoši operacionalizētajiem mainīgajiem. Literatūra: Pipere, A. (2021). Pētījuma pamatelementu raksturojums pētījumu stratēģijās. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (137.-142.lpp.). RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Mārtinsone, K., un Spila, D. (2021). Zinātniskās literatūras meklēšanas, atlases un apkopošanas pamatprincipi. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (468.-476.lpp.). RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. Nodarbības jautājumi: 1) Kādas skalas tiek izmantotas psiholoģijas mērījumos? 2) Kas ir instrumenta drošums un pamatotība?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. Nodarbības jautājumi: 1) Kādas skalas tiek izmantotas psiholoģijas mērījumos? 2) Kas ir instrumenta drošums un pamatotība?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.
Apraksts
Anotācija: Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie ētiskie aspekti pētniecībā? 2) Informētās piekrišanas sagatavošana. 3) Kā identificēt un izvairīties no plaģiāta. Literatūra: Mihailovs, I. J., Sīle, V. un Sīlis, V. (2021). Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (103.-122.lpp). RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.
Apraksts
Anotācija: Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie ētiskie aspekti pētniecībā? 2) Informētās piekrišanas sagatavošana. 3) Kā identificēt un izvairīties no plaģiāta. Literatūra: Mihailovs, I. J., Sīle, V. un Sīlis, V. (2021). Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (103.-122.lpp). RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorija psiholoģijas pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Teorija psiholoģijas pētījumā. Fenomens un teorija. Teorijas funkcijas. Psiholoģisko teoriju veidi. Teorijas izmantošana psiholoģiskajā pētījumā. Literatūra: Ļubenko, J. (2021). Teorētiskais modelis kā pētījuma pamats un realitātes atspoguļojums. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (152.-154.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorija psiholoģijas pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Teorija psiholoģijas pētījumā. Fenomens un teorija. Teorijas funkcijas. Psiholoģisko teoriju veidi. Teorijas izmantošana psiholoģiskajā pētījumā. Literatūra: Ļubenko, J. (2021). Teorētiskais modelis kā pētījuma pamats un realitātes atspoguļojums. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (152.-154.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Neeksperimentāli pētījumi psiholoģijā. Gadījuma analīze, šķērsgriezuma, garengriezuma pētījumi. Izlase un izlases veidošanas metodes. Datu ieguve kvantitatīvā pētījumā - metodes. Literatūra: Kamerāde, D. un Mārtinsone, K. (2021). Kvantitatīvo pētījumu dizaini sociālajās zinātnēs. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (179.-194.lpp.), RSU izdevniecība. Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Izlases veidošana kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (335.-354.lpp).), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Neeksperimentāli pētījumi psiholoģijā. Gadījuma analīze, šķērsgriezuma, garengriezuma pētījumi. Izlase un izlases veidošanas metodes. Datu ieguve kvantitatīvā pētījumā - metodes. Literatūra: Kamerāde, D. un Mārtinsone, K. (2021). Kvantitatīvo pētījumu dizaini sociālajās zinātnēs. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (179.-194.lpp.), RSU izdevniecība. Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Izlases veidošana kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (335.-354.lpp).), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Neeksperimentāli pētījumi psiholoģijā. Gadījuma analīze, šķērsgriezuma, garengriezuma pētījumi. Izlase un izlases veidošanas metodes. Datu ieguve kvantitatīvā pētījumā - metodes. Literatūra: Kamerāde, D. un Mārtinsone, K. (2021). Kvantitatīvo pētījumu dizaini sociālajās zinātnēs. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (179.-194.lpp.), RSU izdevniecība. Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Izlases veidošana kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (335.-354.lpp).), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvalitatīvs pētījuma dizains.
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvs pētījums. Datu ieguve un analīze kvalitatīvā pētījumā. Izlases veidošanas metodes kvalitatīvā pētījumā. Literatūra: Pipere, A. (2021). Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (197.-258.lpp.), RSU izdevniecība. Pipere, A. un Zuitiņš, J. (2021). Datu analīzes metodes kvalitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (387.-538,lpp.), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaukts pētījuma dizains.
Apraksts
Anotācija: Jaukts pētījuma dizains. Literatūra: Pipere, A. (2021). Jauktais pētījums un tā dizaini. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (246.-258.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskais pārskats un to veidi.
Apraksts
Anotācija: Sistemātiskais pārskats un to veidi. Izveides procesa soļi. Literatūra: Šuriņa, S., Mārtinsone, K., un Silniece, S. (2021). Sistemātiskais pārskats un citi pārskata veidi. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (439.-464. lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu pārvaldība pētījumā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.
Apraksts

Anotācija: Datu analīzes pamati kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.
Apraksts

Anotācija: Datu analīzes pamati kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma izstrāde. Rezultāti, Diskusija un secinājumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.
Apraksts
Anotācija: Pētījuma pārskata sagatavošana. Rezultātu izplatīšana - raksts, konference, sadarbība ar publiku. Atvērtā zinātne. Literatūra: Šneidere, K. un Pipere, A. (2021). Pētījuma pārskata sagatavošana un rezultātu izplatīšana. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (476.-488.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
60 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija.
Apraksts
Anotācija: Ievada jautājumi. Zinātniskā un nezinātniskā izziņa. Pseidozinātne. Zinātne un klīniskā prakse. Uz pierādījumiem balstītā prakse. Zinātniskā darbība: zinātne, pētniecība, inovācija. Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (2021). Zinātniskā izziņa. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva. RSU Izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Digitalizācija pētniecībā
Apraksts

Digitalizācijas jēdziens pētniecībā, riski un ētikas jautājumi saistībā ar digitālo rīku pielietošanu pētniecībā, faktori, kas jāapsver izvēloties rīkus pētniecības procesam

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
Apraksts
Anotācija: Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. Nodarbības jautājumi: 1) Ko nozīmē operacionalizācija un kā to īstenot? 2) Kā formulēt pētījuma problēmu un mērķi? 3) Kā formulēt pētījuma jautājumu? 4) Zinātniskās literatūras atlase atbilstoši operacionalizētajiem mainīgajiem. Literatūra: Pipere, A. (2021). Pētījuma pamatelementu raksturojums pētījumu stratēģijās. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (137.-142.lpp.). RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Mārtinsone, K., un Spila, D. (2021). Zinātniskās literatūras meklēšanas, atlases un apkopošanas pamatprincipi. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (468.-476.lpp.). RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra.
Apraksts
Anotācija: Pētījums psiholoģijā: pamata koncepti – mainīgais, mērījums, izlase, populācija. Statistiskās attiecības starp mainīgajiem. Pētījuma jautājums, zinātniskā literatūra. Nodarbības jautājumi: 1) Ko nozīmē operacionalizācija un kā to īstenot? 2) Kā formulēt pētījuma problēmu un mērķi? 3) Kā formulēt pētījuma jautājumu? 4) Zinātniskās literatūras atlase atbilstoši operacionalizētajiem mainīgajiem. Literatūra: Pipere, A. (2021). Pētījuma pamatelementu raksturojums pētījumu stratēģijās. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (137.-142.lpp.). RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Mārtinsone, K., un Spila, D. (2021). Zinātniskās literatūras meklēšanas, atlases un apkopošanas pamatprincipi. No K. Mārtinsone un A. Pipere, (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā perspektīva (468.-476.lpp.). RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskie mērījumi. Mērījumu skalas. Psiholoģiskā mērījuma drošums un pamatotība. Nodarbības jautājumi: 1) Kādas skalas tiek izmantotas psiholoģijas mērījumos? 2) Kas ir instrumenta drošums un pamatotība?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums.
Apraksts
Anotācija: Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. Morālie principi un ētikas kodekss pētniecībā. Informētā piekrišana, debrīfings, akadēmiskais godīgums. Nodarbības jautājumi: 1) Kādi ir galvenie ētiskie aspekti pētniecībā? 2) Informētās piekrišanas sagatavošana. 3) Kā identificēt un izvairīties no plaģiāta. Literatūra: Mihailovs, I. J., Sīle, V. un Sīlis, V. (2021). Tiesiskie un ētiskie aspekti pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (103.-122.lpp). RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Teorija psiholoģijas pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Teorija psiholoģijas pētījumā. Fenomens un teorija. Teorijas funkcijas. Psiholoģisko teoriju veidi. Teorijas izmantošana psiholoģiskajā pētījumā. Literatūra: Ļubenko, J. (2021). Teorētiskais modelis kā pētījuma pamats un realitātes atspoguļojums. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (152.-154.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kvantitatīva dizaina pētījumi. Datu ieguves avoti kvantitatīvā pētījumā.
Apraksts
Anotācija: Eksperimentālie pētījumi psiholoģijā. Iekšējā un ārējā pamatotība eksperimentā. Neatkarīgie, atkarīgie, kontrolējamie un sajauktie mainīgie. Starpgrupu un iekšgrupu eksperimentālie dizaini. Placebo efekts. Neeksperimentāli pētījumi psiholoģijā. Gadījuma analīze, šķērsgriezuma, garengriezuma pētījumi. Izlase un izlases veidošanas metodes. Datu ieguve kvantitatīvā pētījumā - metodes. Literatūra: Kamerāde, D. un Mārtinsone, K. (2021). Kvantitatīvo pētījumu dizaini sociālajās zinātnēs. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (179.-194.lpp.), RSU izdevniecība. Cauce, V. un Ivanovs, A. (2021). Izlases veidošana kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (335.-354.lpp).), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
Kvalitatīvs pētījuma dizains.
Apraksts
Anotācija: Kvalitatīvs pētījums. Datu ieguve un analīze kvalitatīvā pētījumā. Izlases veidošanas metodes kvalitatīvā pētījumā. Literatūra: Pipere, A. (2021). Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (197.-258.lpp.), RSU izdevniecība. Pipere, A. un Zuitiņš, J. (2021). Datu analīzes metodes kvalitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (387.-538,lpp.), RSU izdevniecība. Kamerāde, D., Pipere, A., Duhovska, J., Koļesņikova, J. un I.J. Mihailovs (2021). Datu ieguves metodes pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (259.-334. lpp.), RSU izdevniecība.
Jaukts pētījuma dizains.
Apraksts
Anotācija: Jaukts pētījuma dizains. Literatūra: Pipere, A. (2021). Jauktais pētījums un tā dizaini. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (246.-258.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistemātiskais pārskats un to veidi.
Apraksts
Anotācija: Sistemātiskais pārskats un to veidi. Izveides procesa soļi. Literatūra: Šuriņa, S., Mārtinsone, K., un Silniece, S. (2021). Sistemātiskais pārskats un citi pārskata veidi. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (439.-464. lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu pārvaldība pētījumā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Matemātiskās statistikas pielietošana psiholoģijā.
Apraksts

Anotācija: Datu analīzes pamati kvantitatīvā pētījumā. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (356.-383.lpp.), RSU izdevniecība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma instrumentu izstrāde un adaptācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījumu rezultātu publicēšana un prezentēšana.
Apraksts
Anotācija: Pētījuma pārskata sagatavošana. Rezultātu izplatīšana - raksts, konference, sadarbība ar publiku. Atvērtā zinātne. Literatūra: Šneidere, K. un Pipere, A. (2021). Pētījuma pārskata sagatavošana un rezultātu izplatīšana. No K. Mārtinsone un A. Pipere (red.), Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplinārā pieeja (476.-488.lpp.), RSU izdevniecība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma projekta izstrādes semināri
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
34 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone K., & Pipere A. (red.) (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība.

2.

Privitera, G.J. (2025). Research Methods for the Behavioral Sciences. 4th ed. SAGE Publishing

3.

Puriņa-Biezā, K.E., Ozoliņa, L., Anohina-Naumeca, A., un Jansone-Ratinika, N. (2024). Vadlīnijas "Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā". Rīgas Stradiņa universitāte

Papildu literatūra

1.

Pētniecības terminu vārdnīca.

2.

Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, ScienceDirect, PubMed, Ebsco u.c. datu bāzēm.

3.

Goodwin, K., A. (2018). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley Custom.

4.

Znotiņa, I., un Vītola, B. (2025). Informācijas meklēšanas pamati elektroniskajos resursos. Rīga: RSU.