Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērna psihiskā attīstība un attīstības traucējumi

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RBS_017
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
14,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi par bērna psihisko attīstību, tās novērtēšanas un izmeklēšanas metodēm, kā arī par biežākiem neirālās attīstības traucējumu veidiem, to diagnostiku, ārstēšanu un rehabilitāciju.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Izpratīs bērna psihiskās attīstības posmus. 2. Izpratīs dažādu psihisko funkciju (kognitīvo, sociālo, emocionālo, morālo, valodas u.c.) attīstības procesu bērnības laikā. 3. Zinās un pratīs atbilstīgi pielietot pamata klīniskās izmeklēšanas metodes. 4. Zinās un pratīs atbilstīgi rekomendēt pamata neiropsiholoģiskās izmeklēšanas metodes. 5. Zinās, pēc kādiem kritērijiem izvēlēties atbilstošāko diagnostikas un diferenciāldiagnostikas algoritmu noteiktu centrālās nervu sistēmas attīstības traucējumu gadījumos, zinās, kur atrast jaunākos algoritmus un izmeklēšanas vadlīnijas.

Prasmes

1.1. Pratīs pareizi novērtēt bērna psihisko attīstību atkarībā no vecuma. 2. Spēs izvēlēties atbilstošāko diagnostikas un diferenciāldiagnostikas algoritmu noteiktu nervu sistēmas attīstības traucējumu gadījumos, spēs atrast jaunākos algoritmus un izmeklēšanas vadlīnijas.

Kompetences

1.Kompetences bērna psihiskās attīstības izvērtēšanā atbilstoši vecumposmam, nervu sistēmas attīstības traucējumu diagnostikā un diferenciāldiagnostikā, bērnu un pusaudžu psihiatriskajā aprūpē stacionārā un ambulatorās palīdzības tīklā. Sadarbībā ar citu specialitāšu profesionāļiem (klīniskiem un veselības psihologiem, audiologopēdiem u.c.) un atbalsta personālu, plānojot un veicot komandas darba principus, kā arī interpersonīgās attiecībās, ētikas un juridiskos jautājumos, lai nodrošinātu agrīnu nervu sistēmas attīstības traucējumu atpazīšanu, diagnostiku, profilaksi, ārstēšanu un psihosociālo rehabilitāciju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Iemācīt pareizi izvērtēt bērna psihisko attīstību dažādos bērna vecuma periodos. 2. Iemācīt pareizi izvērtēt un izvēlēties nepieciešamo izmeklējumu algoritmu dažādu attīstības traucējumu gadījumā, sniegt informāciju, kur atrast jaunākos uz pierādījumiem balstītos algoritmus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude vienu reizi cikla laikā ar testiem un klīnisko situāciju uzdevumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Ievads attīstības psiholoģijā. Centrālās nervu sistēmas attīstība. Agrīnās attīstības periodi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērna kognitīvā attīstība. Intelekta attīstības traucējumi. Intelekta neiropsiholoģiskā diagnostika.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērna emocionālā attīstība. Piesaistes teorija. Piesaistes traucējumi. Emocionālās sfēras neiropsiholoģiskā diagnostika.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērna sociālā attīstība. Sociālās komunikācijas traucējumi. Sociālās komunikācijas prasmju neiropsiholoģiskā diagnostika.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērna valodas attīstība. Valodas attīstības traucējumi. Valodas attīstības.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Bērna miega fizioloģija dažādos attīstības posmos. Miega traucējumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
14,00
Semināru skaits:
6
Ilgums (nedēļās):
10
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Santrock, John W. - Child development - McGraw-Hill Education (2014)

Papildu literatūra

1.

Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson - The Whole-Brain Child_ 12 Revolutionary Strategies to Nurture Your Child's Developing Mind-Delacorte Press (2011)

2.

Karen Gilmore, Pamela Meersand - The Little Book of Child and Adolescent Development-Oxford University Press (2014)

3.

Bruce, Helen_Dowdney, Linda_Skuse, David - child psychology and psychiatry_frameworks for clinical training and practice-Wiley (2017)

4.

(Oxford Library of Psychology) Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, Cecil R. Reynolds - The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment-Oxford University Press (2013)

Citi informācijas avoti

1.

UQx: PSYC1030.2x Introduction to developmental psychology.