Bērna psihiskā attīstība un attīstības traucējumi
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Izpratīs bērna psihiskās attīstības posmus. 2. Izpratīs dažādu psihisko funkciju (kognitīvo, sociālo, emocionālo, morālo, valodas u.c.) attīstības procesu bērnības laikā. 3. Zinās un pratīs atbilstīgi pielietot pamata klīniskās izmeklēšanas metodes. 4. Zinās un pratīs atbilstīgi rekomendēt pamata neiropsiholoģiskās izmeklēšanas metodes. 5. Zinās, pēc kādiem kritērijiem izvēlēties atbilstošāko diagnostikas un diferenciāldiagnostikas algoritmu noteiktu centrālās nervu sistēmas attīstības traucējumu gadījumos, zinās, kur atrast jaunākos algoritmus un izmeklēšanas vadlīnijas.
Prasmes
1.1. Pratīs pareizi novērtēt bērna psihisko attīstību atkarībā no vecuma. 2. Spēs izvēlēties atbilstošāko diagnostikas un diferenciāldiagnostikas algoritmu noteiktu nervu sistēmas attīstības traucējumu gadījumos, spēs atrast jaunākos algoritmus un izmeklēšanas vadlīnijas.
Kompetences
1.Kompetences bērna psihiskās attīstības izvērtēšanā atbilstoši vecumposmam, nervu sistēmas attīstības traucējumu diagnostikā un diferenciāldiagnostikā, bērnu un pusaudžu psihiatriskajā aprūpē stacionārā un ambulatorās palīdzības tīklā. Sadarbībā ar citu specialitāšu profesionāļiem (klīniskiem un veselības psihologiem, audiologopēdiem u.c.) un atbalsta personālu, plānojot un veicot komandas darba principus, kā arī interpersonīgās attiecībās, ētikas un juridiskos jautājumos, lai nodrošinātu agrīnu nervu sistēmas attīstības traucējumu atpazīšanu, diagnostiku, profilaksi, ārstēšanu un psihosociālo rehabilitāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Iemācīt pareizi izvērtēt bērna psihisko attīstību dažādos bērna vecuma periodos.
2. Iemācīt pareizi izvērtēt un izvēlēties nepieciešamo izmeklējumu algoritmu dažādu attīstības traucējumu gadījumā, sniegt informāciju, kur atrast jaunākos uz pierādījumiem balstītos algoritmus.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude vienu reizi cikla laikā ar testiem un klīnisko situāciju uzdevumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Ievads attīstības psiholoģijā. Centrālās nervu sistēmas attīstība. Agrīnās attīstības periodi.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērna kognitīvā attīstība. Intelekta attīstības traucējumi. Intelekta neiropsiholoģiskā diagnostika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērna emocionālā attīstība. Piesaistes teorija. Piesaistes traucējumi. Emocionālās sfēras neiropsiholoģiskā diagnostika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērna sociālā attīstība. Sociālās komunikācijas traucējumi. Sociālās komunikācijas prasmju neiropsiholoģiskā diagnostika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērna valodas attīstība. Valodas attīstības traucējumi. Valodas attīstības.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērna miega fizioloģija dažādos attīstības posmos. Miega traucējumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Santrock, John W. - Child development - McGraw-Hill Education (2014)
Papildu literatūra
Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson - The Whole-Brain Child_ 12 Revolutionary Strategies to Nurture Your Child's Developing Mind-Delacorte Press (2011)
Karen Gilmore, Pamela Meersand - The Little Book of Child and Adolescent Development-Oxford University Press (2014)
Bruce, Helen_Dowdney, Linda_Skuse, David - child psychology and psychiatry_frameworks for clinical training and practice-Wiley (2017)
(Oxford Library of Psychology) Donald H. Saklofske, Vicki L. Schwean, Cecil R. Reynolds - The Oxford Handbook of Child Psychological Assessment-Oxford University Press (2013)