Mikrobioloģija ar virusoloģiju un parazitoloģiju
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti zina par baktēriju, sēnīšu, parazitāro vienšūņu, tārpu, ektoparzītu un vīrusu uzbūvi, īpašībām, to nozīmi infekcijas un parazitāro slimību izcelsmē un pārvadē, atpazīst organisma nespecifiskās un specifiskās aizsardzības mehānismu likumsakarības, izprot infekcijas un parazitāro slimību apkarošanas un izplatības kontroles pasākumu principus.
Prasmes
1.Studenti pot pareizi paņemt infekciozu un parazitāru aģentu saturošu materiālu, uzglabāt un transportēt uz laboratoriju mikrobioloģiskai, virusoloģiskai vai parazitārai izmeklēšanai, mikroskopēt un analizēt natīvus un krāsotus dažādu materiālu mikropreparātus, uzsēt infekciozu materiālu barotnēs, pielietot dezinfekcijas un strerilizācijas metodes infekciozo un parazitāro slimību ierosinātāju izplatības kontrolei.
Kompetences
1.Izprot mikrobioloģijas nozīmi veselības aprūpē. Spēj mērķtiecīgi lietot mikroorganismu, parazītu un vīrusu izplatības kontroles metodes, izskaidrot pacientiem infekcijas un parazitāro slimību izcelsmi, pārvadi, izmeklēšanas un kontroles pasākumu nepieciešamību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti katrai praktiskai nodarbībai sagatavo norādītos teorētiskos jautājumus. Patstāvīgi strādā ar mikroskopu, analizē mikroskopiskos preparātus, veic materiāla uzsēšanu barotnēs.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Summatīvs vērtējums: Studiju kursa beigās rakstisks eksāmens (50%), kas ietver teorētisko semestra saturu + 50% kolokvija rezultāts.
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmantojot RSU Studiju reglamentā I aprakstīto vērtēšanas sistēmu kolokviju rezultātus un rakstisko eksāmenu.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads mikrobioloģijā. Mikrobioloģijas jēdziens, vēsture un epidemioloģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka organisma normālā mikroflora. Normālās floras mikrooganismu patoģenitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Baktēriju kultivēšanas nozīme. Tīrkultūru izdalīšana un identifikācija. Barotnes, to veidi, uzsēšanas tehnika. Cilvēka organisma un vides mikrobiotas noteikšanas metodes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikropreparātu pagatavošanas un mikroskopēšanas tehnika. Vienkāršas un saliktas krāsošanas metodes. Atipisko baktēriju īpašības, sēņu un vīrusu morfoloģija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikroorganismu uzbūve un fizioloģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikropreparātu pagatavošanas un mikroskopēšanas tehnika. Vienkāršas un saliktas krāsošanas metodes. Atipisko baktēriju īpašības, sēņu un vīrusu morfoloģija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārējo vides faktoru iedarbība uz mikroorganismiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikroorganismu izplatības kontrole. Dezinfekcija un sterilizācija. Antibiotiskās vielas un mikroorganismu rezistence
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Imunitāte, antivielas un imūnā atbildes reakcija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
I Kolokvijs. Mikroorganismu morfoloģija un izplatība. Imunitāte, alerģija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klīniski nozīmīgākie infekciju ierosinātāji
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patogēno koku, zarnu grupas baktēriju, tuberkulozes, sifilisa, hlamīdiju ierosināto infekciju mikrobioloģiskās diagnostikas principi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Respiratoro vīrusu (gripas vīrusa, herpes vīrusu (HSV1, HSV2, HHV-3)), hepatītu, un cilvēka imūnā deficīta vīrusu virusoloģiskās diagnostikas principi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parazītiskie vienšūņi, apaļie tārpi, lenteņi, to nozīme invazīvo slimību attīstībā un izplatības kontrole. Kukaiņi un zirnekļveidīgie – blusas, utis, ērces, to loma parazītisko slimību pārvadē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
II kolokvijs – Infekcijas – nozīmīgākie ierosinātāji, izplatīšanās ceļi un diagnostika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mikozes, dermatomikozes, kandidoze. Hospitāli iegūtas infekcijas jēdziens, izplatīšanās ceļi, profilakse
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aija Žilēviča, Ivars Mazānis. Medicīnas mikrobioloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2014.
L.Zinčenko, A.Krūmiņa. Medicīniskā helmintoloģija. Rīga, Vītola izdevniecība, 2010. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
P.R.Murrey, K.S.Rosenthal, M.A.Pfaller. Medical Microbiology. Elsevier Mosbey. 9th Edition, 2021.
W.Levinson. Review of Medical Microbiology and Immunology. Mc Graw – Hill Medical. 2022.
Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām vispārējā mikrobioloģijā. Rīga, RSU, 2015.