Āra aktivitātes un netradicionālie sporta veidi
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dot studentiem iespēju teorētiski un praktiski apgūt daudzveidīgas āra aktivitātes, kas saistītas ar velosipēdu izmantošanu, to plānošanu, organizēšanu, vadīšanu, analizēšanu. Dot iespēju apgūt dažādus netradicionālos sporta veidus, to organizēšanu, pielietošanu un vadīšanu indivīdu aktīvai atpūtai, emocionālo, garīgo un fizisko spēju atjaunošanai brīvā dabā.
Priekšzināšanas
Nepieciešamas zināšanas Āra aktivitātēs I, Āra aktivitātēs II, vispārīgajā pedagoģijā, attīstības, sociālajā un saskarsmes psiholoģijā, tūrisma un orientēšanās pamatos un didaktikā, pirmajā palīdzībā, higiēnā, sporta teorijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zinās dažādus velo braucienu un netradicionālā sporta veidus, to plānošanu, organizēšanas metodiku, kas piemērota dažādam kontingentam, mērķiem, videi un pieejamajiem resursiem. Zinās netradicionālo sporta veidu un aktivitāšu nozīmi cilvēka fizisko un garīgo spēku atjaunošanā, personības un sociālo attiecību veidošanas procesā. Zinās daudzveidīgas sadarbības aktivitātes, grupas un komandas vadības pamatprincipus, attīstības dinamikas principus, grupu komplektēšanu un komandu veidošanu. Zinās āra aktivitātēs izmantojamos digitālos rīkus, aplikācijas, komunikācijas tehnoloģijas (publicējot pasākumu afišas un atskatus).
2.Interpretē zināšanas un demonstrē pamatoti kritisku izpratni saistībā ar zinātnes sasniegumiem netradicionālu sporta veidu un rekreatīvu aktivitāšu (velo braucienu) mācību procesā, pasākumu organizēšanā un vadīšanā.
Prasmes
1.Prot strādāt gan individuāli, gan komandā plānojot, organizējot, vadot un analizējot gan velo braucienu, gan netradicionālos sporta veidus. Prot izvēlēties mērķim, vecuma un dzimuma īpatnībām un fiziskajai sagatavotībai piemērotākos netradicionālos sporta veidus un velo brauciena maršrutus, tos organizēt un vadīt, kā arī noteikt izvēlēto aktivitāšu ietekmi rekreatīvās efektivitātes novērtēšanā.
Kompetences
1.Izvērtē un prasmīgi analizē velobrauciena maršruta un netradicionālo aktivitāšu izvēli, vides resursu piemērotību to realizācijā rekreācijas pasākumu saturā. Prasmīgi pielieto netradicionalās aktivitātes plānojot, organizējot un vadot praktiskās nodarbības dažādam kontingentam, izvēloties un pielietojot atbildtošos didaktiskos paņēmienus. Analītiski formulē priekšmeta būtību un terminoloģiju. Spēj izteikties, lietojot profesionālo terminoloģiju un jēdzienus, komunicēt (t.sk. angļu valodā) ar grupu studentu organizētajos āra aktivitāšu pasākumos. Spēs izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, ētikas pamatprincipus, organizējot rekreatīvas aktivitātēs.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pasākumu plānošana, organizēšana, vadīšana |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīga rekreatīvā velotūrisma pārgājiena atsevišķu pienākumu plānošana, organizēšana, vadīšana un izvērtēšana. Patstāvīga Normatīvo aktu izpēte saistībā ar publisku pasākumu organizēšanu rekreācijas jomā, netradicionālajos sporta veidos |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Praktiskā nodarbība |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Praktiskā nodarbības vadīšana, dalība plānošanā un nodarbības organizēšanā |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievada lekcija rekreatīva velobrauciena organizēšanā dažāda vecuma, fiziskās sagatavotības un interešu grupām
Apraksts
Ieskats normatīvajos aktos un regulējumos, velobraucēja ekipējums (apģērbs un aksesuāri), inventārs (velosipēds un tā rezerves daļas), plānotā maršruta distances garuma un ceļu izvēle dažādas sagatavotības un interešu grupām |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievada lekcija rekreatīva velobrauciena organizēšanā dažāda vecuma, fiziskās sagatavotības un interešu grupām
Apraksts
Ieskats normatīvajos aktos un regulējumos, velobraucēja ekipējums (apģērbs un aksesuāri), inventārs (velosipēds un tā rezerves daļas), plānotā maršruta distances garuma un ceļu izvēle dažādas sagatavotības un interešu grupām |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievada lekcija rekreatīva velobrauciena organizēšanā dažāda vecuma, fiziskās sagatavotības un interešu grupām
Apraksts
Ieskats normatīvajos aktos un regulējumos, velobraucēja ekipējums (apģērbs un aksesuāri), inventārs (velosipēds un tā rezerves daļas), plānotā maršruta distances garuma un ceļu izvēle dažādas sagatavotības un interešu grupām |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievada lekcija rekreatīva velobrauciena organizēšanā dažāda vecuma, fiziskās sagatavotības un interešu grupām
Apraksts
Ieskats normatīvajos aktos un regulējumos, velobraucēja ekipējums (apģērbs un aksesuāri), inventārs (velosipēds un tā rezerves daļas), plānotā maršruta distances garuma un ceļu izvēle dažādas sagatavotības un interešu grupām |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Netradicionālos porta veidu teorija, spēļu un rotaļu teorija – spēļu un rotaļu iedalījums. Rekreatīvo līdzekļu iespējas un izmantošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvas aktivitātes: leduslaušanas aktivitātes, sadarbības aktivitātes, komandu veidojošās aktivitātes, sporta spēļu aktivitātes, bezvārdu aktivitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
CSN, remonts ceļā, braukšanas tehnika sarežģītā vidē (kalni; purvaina augsne; mežs; nakts; apledojums un sniegs; smilšains ceļš u.c.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Harvarda Gārdnera daudzveidīgo spēju teorijas pielietošana netradicionālo sporta veidu un rekreācijas līdzekļu kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Netradicionālo sporta veidu un rekreatīvo aktivitāšu vadīšana un interpretācijas vadīšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Velobrauciena norises analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība uz velosipēda meža takās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalība pašu plānotā, organizētā un vadītā velobraucienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalība pašu plānotā, organizētā un vadītā velobraucienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalība pašu plānotā, organizētā un vadītā velobraucienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalība pašu plānotā, organizētā un vadītā velobraucienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalība pašu plānotā, organizētā un vadītā velobraucienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prakse, nodarbības vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Sporta telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prakse, nodarbības vadīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievada lekcija rekreatīva velobrauciena organizēšanā dažāda vecuma, fiziskās sagatavotības un interešu grupām
Apraksts
Ieskats normatīvajos aktos un regulējumos, velobraucēja ekipējums (apģērbs un aksesuāri), inventārs (velosipēds un tā rezerves daļas), plānotā maršruta distances garuma un ceļu izvēle dažādas sagatavotības un interešu grupām |
|
Netradicionālos porta veidu teorija, spēļu un rotaļu teorija – spēļu un rotaļu iedalījums. Rekreatīvo līdzekļu iespējas un izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Rekreatīvas aktivitātes: leduslaušanas aktivitātes, sadarbības aktivitātes, komandu veidojošās aktivitātes, sporta spēļu aktivitātes, bezvārdu aktivitātes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
CSN, remonts ceļā, braukšanas tehnika sarežģītā vidē (kalni; purvaina augsne; mežs; nakts; apledojums un sniegs; smilšains ceļš u.c.)
|
|
Harvarda Gārdnera daudzveidīgo spēju teorijas pielietošana netradicionālo sporta veidu un rekreācijas līdzekļu kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Netradicionālo sporta veidu un rekreatīvo aktivitāšu vadīšana un interpretācijas vadīšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Velobrauciena norises analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Praktiskā nodarbība uz velosipēda meža takās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dalība pašu plānotā, organizētā un vadītā velobraucienā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prakse, nodarbības vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Prakse, nodarbības vadīšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Papildu literatūra
Mellēna M., Muktupāvels V., Spīčs E., Irbe I. Gadskārtu grāmata. Rīga. SIA Madris, 2004.
Citi informācijas avoti
Žurnāli un cita veida publikācijas par netradicionāliem sporta veidiem un rekreatīvām aktivitātēm.Piemērots angļu valodas plūsmai