Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Didaktikas metodes

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_618
Zinātnes nozare
Augstskolas pedagoģija; Izglītības zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt studējošo izpratni par didaktikas metodēm, veicināt prasmi radoši, kritiski un efektīvi izmantot didaktikas metodes savā profesionālajā pilnveidē, kā arī klientu veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo un sistematizē didaktikas metodes.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Didaktikas metožu apraksts Tests

2.Skaidro interaktivitātes teorētiskās pamatnostādnes un nozīmi.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests Didaktikas metožu apraksts

3.Izprot dažādu mācīšanās veidu un stilu nozīmi savstarpējā komunikācijā ar klientu / pacientu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi

Prasmes

1.Lieto apgūtās didaktiskās metodes jaunu zināšanu un prasmju apguvē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Didaktikas metožu apraksts

2.Demonstrē spēļošanas un projekta izstrādes un aizstāvēšanas prasmes simulētā vidē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi

3.Diferencē un izvēlas klienta situācijai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas didaktikas metodes.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Didaktikas metožu apraksts Tests

Kompetences

1.Izmantojot sagatavoto informatīvo materiālu (metodes aprakstu), novada metodi ar noteiktu didaktisko ievirzi izvēlētajai auditorijai studiju grupā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Didaktikas metožu apraksts

2.Mērķtiecīgi strukturē un vada diskusiju ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu studiju grupā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, studējošā patstāvīgā darba (vismaz 64 stundas) ietvaros: patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.:

• nostiprināt lekciju materiālu,

• lasīt papildus norādītos informācijas avotus,

• iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c.,

• apgūt interaktīvas studiju metodes,

• sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Didaktikas metožu apraksts

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Individuāli izstrādāt divu didaktikas metožu (saruna /dialogs, lomu spēle, 1-2 lpp katra, atbilstoši dotajiem kritērijiem/ plānam) konceptuālu aprakstu, ietverot tajā metodes praktiskās lietošanas izvērtējumu noteiktā mērķa grupā.

2.

Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Nelielā grupā (2-3 studenti) novadīt diskusiju studiju grupā, ietverot tajā vairāku (3-5) didaktisko spēļu un metožu elementus.

3.

Tests

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tests par studiju kursā apgūto teorētisko materiālu

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Didaktika – mācību (studiju) procesa teorētiskais pamats. Paradigmu maiņa metožu izvēlē. Mūsdienu didaktikas pamatprincipi atbilstoši augstākās izglītības prasībām. Didaktikas metodes profesionālo un caurviju prasmju attīstīšanai nākotnes prasmju kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Didaktika – mācību (studiju) procesa teorētiskais pamats. Paradigmu maiņa metožu izvēlē. Mūsdienu didaktikas pamatprincipi atbilstoši augstākās izglītības prasībām. Didaktikas metodes profesionālo un caurviju prasmju attīstīšanai nākotnes prasmju kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās teorētiskie pamati – biheiviorālā, kognitīvā, konstruktīvā, kooperatīvā, humānā u.c. pieejas. Mācīšanās darot. Mācīšanās lietpratībai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās teorētiskie pamati – biheiviorālā, kognitīvā, konstruktīvā, kooperatīvā, humānā u.c. pieejas. Mācīšanās darot. Mācīšanās lietpratībai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interaktivitātes jēdziens. Interaktīvas mācīšanās pamatprincipi. Pašvadīta (pašvirzīta, pašregulēta) mācīšanās. Mācīšanās veidi (Apvērstā jeb reversā, Kooperatīvā, Transformējošā, Dziļā u.c. mācīšanās).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interaktivitātes jēdziens. Interaktīvas mācīšanās pamatprincipi. Pašvadīta (pašvirzīta, pašregulēta) mācīšanās. Mācīšanās veidi (Apvērstā jeb reversā, Kooperatīvā, Transformējošā, Dziļā u.c. mācīšanās).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saruna un intervija. Interviju un jautāšanas tehnikas (STAR, strukturēta, vadīta, gadījumu analīzes, konceptuāla, motivējoša, stresa u.c.). Daudzveidīgā /mērķtiecīgā jautāšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saruna un intervija. Interviju un jautāšanas tehnikas (STAR, strukturēta, vadīta, gadījumu analīzes, konceptuāla, motivējoša, stresa u.c.). Daudzveidīgā /mērķtiecīgā jautāšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mazo grupu diskusijas. Diskusiju veidi (Atklātā, Fokusgrupu, "Par un pret", "Sešu domāšanas cepuru", Punktētā, Piramidālā u.c.). Diskusija digitālā vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mazo grupu diskusijas. Diskusiju veidi (Atklātā, Fokusgrupu, "Par un pret", "Sešu domāšanas cepuru", Punktētā, Piramidālā u.c.). Diskusija digitālā vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klienta/pacienta izglītošanās plāna, neformālas izglītības programmas un/vai grupu izglītojoša projekta izstrādes pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klienta/pacienta izglītošanās plāna, neformālas izglītības programmas un/vai grupu izglītojoša projekta izstrādes pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mērķtiecīgās/daudzveidīgās jautāšanas un dialoga veidošanas prasmju demonstrēšana studiju vidē. Situāciju izspēle "Students - simulēts klients/pacients".
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusijas ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu gatavošana un vadīšana studiju grupā klātienē un/vai attālināti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēle kā didaktikas metode praksē. Lomu spēles. Simulācijas. Spēļošana kā profesionāla un caurviju prasme.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klienta /pacientai izglītošanās plāns/ programma /projekts manā profesionālajā darbībā - idejas izstrāde, prezentēšana un aizstāvēšana studiju grupā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Strods G. (2012). Studentu pašnoteikšanās veicināšana kooperatīvās mācīšanās procesā augstskolā. Promocijas darbs. LU. (akceptējams izdevums)

2.

Grozdanka Gojkov G., Stojanović A., Gojkov-Rajić A. (2015). Didactic strategies and competencies of gifted students in the digital era.

3.

Močinić S.N. (2012). Active teaching strategies in higner education. Metodički obzori 15, vol. 7, (2), 97-105. (akceptējams izdevums)

4.

Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. (2013). Second edition. Ed. by Zimmerman B. J. & Schunk D. K., 336. (akceptējams izdevums)

5.

Taylor, E.W., Cranton, P. (2012). The Handbook of Transformative Learning: theory, research, and practice, San Francisco Jossey-Bass a Wiley Imprint. 588. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Daniela, L. (Ed.) (2019). Didactics of Smart Pedagogy. Springer International Publishing, 478 p.

2.

Gamification for Education: Review of Current Publications (2018). Chapter pp 453–464

3.

Fullan, M., & Langworthy, M. (2014): A rich seam: How new pedagogies find deep learning. London: Pearson, pages 68‐73.

4.

Scott G.(2013) Improving learning and teaching quality in higher education. South African Journal of higher Education, 27 (2), 275-294.

5.

Vos N., Van der Meijden H., Denessen E. (2011) Effects of constructing versus playing an educational game on students motivation and deep learning strategy use. Computers & Education, 56, 127-137.

6.

Krūmiņa, A. A., Mihailovs, I.J., (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: “NordLynx”, 203.

Citi informācijas avoti

1.

Game-Based Learning: What it is, Why it Works, and Where it's Going.

2.

Human rights education handbook. Effective practice for learning, action and change. Method 6. Discussion.

3.

Izglītība mūsdienīgai lietpratībai: mācību satura un pieejas apraksts.

4.

Diekelmann, N. L. (2003). Teaching the Practitioners of Care: New Pedagogies for the Health Professions. University of Wisconsin Press.