Didaktikas metodes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Padziļināt studējošo izpratni par didaktikas metodēm, veicināt prasmi radoši, kritiski un efektīvi izmantot didaktikas metodes savā profesionālajā pilnveidē, kā arī klientu veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.
Priekšzināšanas
Nav nepieciešamas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo un sistematizē didaktikas metodes.
Didaktikas metožu apraksts • Tests
2.Skaidro interaktivitātes teorētiskās pamatnostādnes un nozīmi.
Tests • Didaktikas metožu apraksts
3.Izprot dažādu mācīšanās veidu un stilu nozīmi savstarpējā komunikācijā ar klientu / pacientu.
Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi
Prasmes
1.Lieto apgūtās didaktiskās metodes jaunu zināšanu un prasmju apguvē.
Didaktikas metožu apraksts
2.Demonstrē spēļošanas un projekta izstrādes un aizstāvēšanas prasmes simulētā vidē.
Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi
3.Diferencē un izvēlas klienta situācijai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas didaktikas metodes.
Didaktikas metožu apraksts • Tests
Kompetences
1.Izmantojot sagatavoto informatīvo materiālu (metodes aprakstu), novada metodi ar noteiktu didaktisko ievirzi izvēlētajai auditorijai studiju grupā.
Didaktikas metožu apraksts
2.Mērķtiecīgi strukturē un vada diskusiju ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu studiju grupā.
Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, studējošā patstāvīgā darba (vismaz 64 stundas) ietvaros: patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c., • apgūt interaktīvas studiju metodes, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Didaktikas metožu apraksts |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Individuāli izstrādāt divu didaktikas metožu (saruna /dialogs, lomu spēle, 1-2 lpp katra, atbilstoši dotajiem kritērijiem/ plānam) konceptuālu aprakstu, ietverot tajā metodes praktiskās lietošanas izvērtējumu noteiktā mērķa grupā. |
||
|
2.
Diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Nelielā grupā (2-3 studenti) novadīt diskusiju studiju grupā, ietverot tajā vairāku (3-5) didaktisko spēļu un metožu elementus. |
||
|
3.
Tests |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tests par studiju kursā apgūto teorētisko materiālu |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktika – mācību (studiju) procesa teorētiskais pamats. Paradigmu maiņa metožu izvēlē. Mūsdienu didaktikas pamatprincipi atbilstoši augstākās izglītības prasībām. Didaktikas metodes profesionālo un caurviju prasmju attīstīšanai nākotnes prasmju kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Didaktika – mācību (studiju) procesa teorētiskais pamats. Paradigmu maiņa metožu izvēlē. Mūsdienu didaktikas pamatprincipi atbilstoši augstākās izglītības prasībām. Didaktikas metodes profesionālo un caurviju prasmju attīstīšanai nākotnes prasmju kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās teorētiskie pamati – biheiviorālā, kognitīvā, konstruktīvā, kooperatīvā, humānā u.c. pieejas. Mācīšanās darot. Mācīšanās lietpratībai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās teorētiskie pamati – biheiviorālā, kognitīvā, konstruktīvā, kooperatīvā, humānā u.c. pieejas. Mācīšanās darot. Mācīšanās lietpratībai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interaktivitātes jēdziens. Interaktīvas mācīšanās pamatprincipi. Pašvadīta (pašvirzīta, pašregulēta) mācīšanās.
Mācīšanās veidi (Apvērstā jeb reversā, Kooperatīvā, Transformējošā, Dziļā u.c. mācīšanās).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interaktivitātes jēdziens. Interaktīvas mācīšanās pamatprincipi. Pašvadīta (pašvirzīta, pašregulēta) mācīšanās.
Mācīšanās veidi (Apvērstā jeb reversā, Kooperatīvā, Transformējošā, Dziļā u.c. mācīšanās).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saruna un intervija. Interviju un jautāšanas tehnikas (STAR, strukturēta, vadīta, gadījumu analīzes, konceptuāla, motivējoša, stresa u.c.). Daudzveidīgā /mērķtiecīgā jautāšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Saruna un intervija. Interviju un jautāšanas tehnikas (STAR, strukturēta, vadīta, gadījumu analīzes, konceptuāla, motivējoša, stresa u.c.). Daudzveidīgā /mērķtiecīgā jautāšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mazo grupu diskusijas. Diskusiju veidi (Atklātā, Fokusgrupu, "Par un pret", "Sešu domāšanas cepuru", Punktētā, Piramidālā
u.c.). Diskusija digitālā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mazo grupu diskusijas. Diskusiju veidi (Atklātā, Fokusgrupu, "Par un pret", "Sešu domāšanas cepuru", Punktētā, Piramidālā
u.c.). Diskusija digitālā vidē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta/pacienta izglītošanās plāna, neformālas izglītības programmas un/vai grupu izglītojoša projekta izstrādes pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta/pacienta izglītošanās plāna, neformālas izglītības programmas un/vai grupu izglītojoša projekta izstrādes pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mērķtiecīgās/daudzveidīgās jautāšanas un dialoga veidošanas prasmju demonstrēšana studiju vidē. Situāciju izspēle "Students - simulēts klients/pacients".
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusijas ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu gatavošana un vadīšana studiju grupā klātienē un/vai attālināti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēle kā didaktikas metode praksē. Lomu spēles. Simulācijas. Spēļošana kā profesionāla un caurviju prasme.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Klienta /pacientai izglītošanās plāns/ programma /projekts manā profesionālajā darbībā - idejas izstrāde, prezentēšana un aizstāvēšana studiju grupā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Strods G. (2012). Studentu pašnoteikšanās veicināšana kooperatīvās mācīšanās procesā augstskolā. Promocijas darbs. LU. (akceptējams izdevums)
Grozdanka Gojkov G., Stojanović A., Gojkov-Rajić A. (2015). Didactic strategies and competencies of gifted students in the digital era.
Močinić S.N. (2012). Active teaching strategies in higner education. Metodički obzori 15, vol. 7, (2), 97-105. (akceptējams izdevums)
Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. (2013). Second edition. Ed. by Zimmerman B. J. & Schunk D. K., 336. (akceptējams izdevums)
Taylor, E.W., Cranton, P. (2012). The Handbook of Transformative Learning: theory, research, and practice, San Francisco Jossey-Bass a Wiley Imprint. 588. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Fullan, M., & Langworthy, M. (2014): A rich seam: How new pedagogies find deep learning. London: Pearson, pages 68‐73.
Scott G.(2013) Improving learning and teaching quality in higher education. South African Journal of higher Education, 27 (2), 275-294.
Vos N., Van der Meijden H., Denessen E. (2011) Effects of constructing versus playing an educational game on students motivation and deep learning strategy use. Computers & Education, 56, 127-137.
Krūmiņa, A. A., Mihailovs, I.J., (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: “NordLynx”, 203.
Citi informācijas avoti
Human rights education handbook. Effective practice for learning, action and change. Method 6. Discussion.
Diekelmann, N. L. (2003). Teaching the Practitioners of Care: New Pedagogies for the Health Professions. University of Wisconsin Press.