Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Filozofija un medicīnas ētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_036
Zinātnes nozare
Ētika; Filozofija, ētika un reliģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Māszinības; Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar medicīnas ētikas pamatprincipiem, kā arī ar filozofiskajiem un ētiskajiem pieņēmumiem, uz kuriem tie balstās.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina argumentācijas analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina, kas ir patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas; zina medicīnas ētikas pamatprincipus un galvenās problēmas.

Prasmes

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos un ētiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas; prot patstāvīgi un kritiski atpazīt un izvērtēt ētiskas problēmsituācijas medicīnā.

Kompetences

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos un ētiskos jautājumos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājas uzdevumi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojaskontroldarbiem un eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-

Vērtēšanas kritēriji.

Vērtējums 10 ballu sistēmā:

1) ieskaite par dalību seminārā;

2) kontroldarbi - 30%;

3) praktiskie uzdevumi semināros -30%;

4) mutisks eksāmens - 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofija un argumentācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofija un argumentācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes filozofija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika un ētiskā argumentācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seku ētika un pienākumu ētika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seku ētika un pienākumu ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes filozofija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patība un brīvā griba
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seku ētika un pienākumu ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika un ētiskā argumentācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patība un brīvā griba
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofija un argumentācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika un ētiskā argumentācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika un ētiskā argumentācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seku ētika un pienākumu ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patība un brīvā griba
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patība un brīvā griba
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seku ētika un pienākumu ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filozofija un argumentācija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Irbe, A. Par kādu šķirkli Nacionālajā enciklopēdijā

2.

Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā - Konvencija par cilvēktiesībam un biomedicīnu (Ovjedo, 04.04.1997.)

3.

Neiders, I. Ārsta asistēta nāve [šķirklis]

4.

UN Universal Declaration of Human Rights, 1948Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

UNESCO. Casebook on Benefit and Harm, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 2, Paris: UNESCO, 2011.

6.

UNESCO. Casebook on Human Dignty and Human Rights, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 1, Paris: UNESCO, 2011.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Viljamss, Dž. R. Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Rīga: Latvijas ārstu biedrība, 2009.

8.

Vorbertons, N. Filozofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-99. lpp.

9.

Thomson, J. J. A Defense of Abortion // Ethics: Contemporary Readings. New York and London: Routledge, 2004. Pp. 267-274.Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Callahan, S. Pro-life Feminism // Ethics: Contemporary Readings. New York and London: Routledge, 2004. Pp. 275-283.

11.

Singer, P. Animal Liberation // Ethics: Contemporary Readings. New York and London: Routledge, 2004. Pp. 284-292.Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

Mežinska, S. Biomedicīnas ētiskās problēmas // Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga, RSU, 2006. 140.-181. lpp.

Papildu literatūra

1.

Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006.

2.

MacKinnon, B., Fiala, A. Ethics: Theory and Contemporary Issues. Cengage Learning, 2014.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Internet Encyclopedia of Philosophy /ed. by J. Fieser, B. DowdenPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

The Stanford Encyclopedia of Philosophy [database] /ed. by E. N. ZaltaPiemērots angļu valodas plūsmai