Filozofija un medicīnas ētika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina argumentācijas analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina, kas ir patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas; zina medicīnas ētikas pamatprincipus un galvenās problēmas.
Prasmes
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos un ētiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas; prot patstāvīgi un kritiski atpazīt un izvērtēt ētiskas problēmsituācijas medicīnā.
Kompetences
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos un ētiskos jautājumos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājas uzdevumi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojaskontroldarbiem un eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Vērtēšanas kritēriji. Vērtējums 10 ballu sistēmā: 1) ieskaite par dalību seminārā; 2) kontroldarbi - 30%; 3) praktiskie uzdevumi semināros -30%; 4) mutisks eksāmens - 40%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofija un argumentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofija un argumentācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes filozofija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika un ētiskā argumentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seku ētika un pienākumu ētika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seku ētika un pienākumu ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes filozofija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patība un brīvā griba
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seku ētika un pienākumu ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika un ētiskā argumentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patība un brīvā griba
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofija un argumentācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika un ētiskā argumentācija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika un ētiskā argumentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seku ētika un pienākumu ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patība un brīvā griba
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patība un brīvā griba
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Seku ētika un pienākumu ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filozofija un argumentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā - Konvencija par cilvēktiesībam un biomedicīnu (Ovjedo, 04.04.1997.)
UNESCO. Casebook on Benefit and Harm, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 2, Paris: UNESCO, 2011.
UNESCO. Casebook on Human Dignty and Human Rights, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 1, Paris: UNESCO, 2011.Piemērots angļu valodas plūsmai
Viljamss, Dž. R. Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Rīga: Latvijas ārstu biedrība, 2009.
Vorbertons, N. Filozofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-99. lpp.
Thomson, J. J. A Defense of Abortion // Ethics: Contemporary Readings. New York and London: Routledge, 2004. Pp. 267-274.Piemērots angļu valodas plūsmai
Callahan, S. Pro-life Feminism // Ethics: Contemporary Readings. New York and London: Routledge, 2004. Pp. 275-283.
Singer, P. Animal Liberation // Ethics: Contemporary Readings. New York and London: Routledge, 2004. Pp. 284-292.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mežinska, S. Biomedicīnas ētiskās problēmas // Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga, RSU, 2006. 140.-181. lpp.
Papildu literatūra
Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006.
MacKinnon, B., Fiala, A. Ethics: Theory and Contemporary Issues. Cengage Learning, 2014.Piemērots angļu valodas plūsmai