Bioķīmija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Spēt demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata zināšanas par: cilvēka organisma ķīmisko sastāvu; dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem; biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju uzbūvi, bioloģiskajām funkcijām, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas; fermentiem, kā arī veidot izpratni par laboratorisko izmeklējumu rezultātu nozīmi (iekaisuma marķieri, standarta homeostāze, lipīdu profils, osteoporozes marķieri, kardioloģiskie marķieri). 2. Formulēt un analītiski raksturot ķīmijas zināšanu saistīšanu ar sportistu uzturu.
Prasmes
1.3. Demonstrēt vispusīgas veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par bioķīmisko procesu dinamiku cilvēka organismā, to kopsakarību; bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām; bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā un atjaunošanās periodā; fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmisko pamatojumu un metodēm; kā arī bioķīmisko īpatnību ievērošanu, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.
Kompetences
1.4. Analītiski raksturot konkrētu slodzi: ATF resintēzes, darba intensitātes zonas, noguruma veidošanos, kā arī atjaunošanos pēc konkrētas slodzes. Prast to izskaidrot un argumentēti diskutēt gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Sagatavoties semināriem/kontroldarbiem par tematiem:
1) organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas, organisma disperso sistēmu īpašības, pH, bufersistēmas, koloīdie šķīdumi, 2) difūzija, osmoze, ogļhidrāti, 3) lipīdi, 4) olbaltumvielas, fermenti; 5) vielmaiņa, ATF, olbaltumvielu maiņa, 6) ogļhidrātu maiņa, 7) lipīdu maiņa, 8) muskuļi, ATF resintēzes, 9) sporta bioķīmija, 10) noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas 10 ballu skalā. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm.
Lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs, nepieciešams iegūt noteiktu punktu skaitu (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam). Papildus studiju kursa realizēšanas laikā students var iegūt punktus par aktīvu un sekmīgu dalību nodarbībās, kā arī punktus par secīgu augšupejošu dinamiku.
Lai iegūtu gala atzīmi par kursu, jāiesniedz 9 patstāvīgie darbi un mājas darbs par sava sporta veida analīzi pēc ATF resintēzēm sacensībās, jāizpilda 9 testi (semināri/kontroldarbi) un noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).
Gala atzīme par kursu tiek rēķināta kā svērtais vidējais, kur patstāvīgo darbu vidējai atzīmei ir svars 10%, mājas darba atzīmei 10%, testu (semināru/kontroldarbu) vidējai atzīmei 40% un noslēguma testa (eksāmena) 40%.
Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji
Kontroldarba atzīmi ballēs aprēķina: Atzīme = punkti∙10/n; kur n – jautājumu skaits kontroldarbā, punkti – iegūto punktu skaits par pareizajām atbildēm (pareizi atbildēts jautājums ir viens punkts, daļēji pareizi – 0,5 punkti).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF.
Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF.
Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF.
Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF.
Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. V. Ūdre. Vispārējā un sporta bioķīmija I d., māc. grāmata LSPA studentiem, Rīga 2000.
2. Dzintare M. Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes slodzēs. Mācību metodiskais līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, 2019.
Papildu literatūra
5. MacLaren D. and Morton J., Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism, Hoboken, Wiley-Blackwell, 2011.
6. Волков Н. И. Биохимия мышечной деятельности. Kиев, Олимпийская литература, 2000. c 504.
Citi informācijas avoti
7. Murray R. K., Granner D. K., Mayes P. A., Rodwell V. W. Harper's Biochemistry (25th edition). McGraw-Hill Publishing Co; 1999, p. 927.
8. Lieberman M. A., Marks A. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (3rd revised North American ed.) Lippincott Williams and Wilkins, 2008, p. 1024.
9. Lehninger A. L., Nelson D. L., Cox M. M. Lehninger Principles of Biochemistry (4th edition) W. H. Freeman & Co, 2004.
10. Stryer L., Berg J. M., Tymoczko J. L. Biochemistry (5th edition). W. H. Freeman & Co, 2002.