Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bioķīmija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_191
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Dot zināšanas un kritisku izpratni par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām, dzīvības procesu bioķīmiskajiem pamatiem, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. Uzdevumi: 1. Veidot izpratni par organisma ķīmisko sastāvu un dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem. 2. Sniegt zināšanas par svarīgākajām biosavienojumu grupām: olbaltumvielām un enerģijas avotiem – ogļhidrātiem un lipīdiem, to uzbūvi, daudzveidību un lomu organismā, slodzēs un atjaunošanās procesā. Iepazīstināt ar nukleīnskābēm, to uzbūvi un lomu dzīvības procesos. 3. Sniegt priekšstatu par fermentiem, to uzbūvi, darbības principu, klasifikāciju, nozīmi diagnostikā. 4. Sniegt zināšanas par vielmaiņu, enerģijas maiņu, ATF; ogļhidrātu, tauku un olbaltumvielu maiņu. 5. Sniegt zināšanas par muskuļu ķīmisko sastāvu un darbības enerģētiku, (ATF resintēzes), bioķīmisko procesu dinamiku organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu; noguruma un atjaunošanās bioķīmiskais pamatojums. Fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieauguma bioķīmiskais pamatojums, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.

Priekšzināšanas

Līdz šim apgūti studiju kursi studiju programmā. Šo studiju kursu būtu vēlams apgūt ciešā saistībā ar fizioloģijas pamatu apguvi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Spēt demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata zināšanas par: cilvēka organisma ķīmisko sastāvu; dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem; biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju uzbūvi, bioloģiskajām funkcijām, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas; fermentiem, kā arī veidot izpratni par laboratorisko izmeklējumu rezultātu nozīmi (iekaisuma marķieri, standarta homeostāze, lipīdu profils, osteoporozes marķieri, kardioloģiskie marķieri). 2. Formulēt un analītiski raksturot ķīmijas zināšanu saistīšanu ar sportistu uzturu.

Prasmes

1.3. Demonstrēt vispusīgas veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par bioķīmisko procesu dinamiku cilvēka organismā, to kopsakarību; bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām; bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā un atjaunošanās periodā; fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmisko pamatojumu un metodēm; kā arī bioķīmisko īpatnību ievērošanu, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.

Kompetences

1.4. Analītiski raksturot konkrētu slodzi: ATF resintēzes, darba intensitātes zonas, noguruma veidošanos, kā arī atjaunošanos pēc konkrētas slodzes. Prast to izskaidrot un argumentēti diskutēt gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sagatavoties semināriem/kontroldarbiem par tematiem: 1) organisma ķīmiskais sastāvs, organisko savienojumu funkcionālās grupas, organisma disperso sistēmu īpašības, pH, bufersistēmas, koloīdie šķīdumi, 2) difūzija, osmoze, ogļhidrāti, 3) lipīdi, 4) olbaltumvielas, fermenti; 5) vielmaiņa, ATF, olbaltumvielu maiņa, 6) ogļhidrātu maiņa, 7) lipīdu maiņa, 8) muskuļi, ATF resintēzes, 9) sporta bioķīmija, 10) noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas 10 ballu skalā. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs, nepieciešams iegūt noteiktu punktu skaitu (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam). Papildus studiju kursa realizēšanas laikā students var iegūt punktus par aktīvu un sekmīgu dalību nodarbībās, kā arī punktus par secīgu augšupejošu dinamiku. Lai iegūtu gala atzīmi par kursu, jāiesniedz 9 patstāvīgie darbi un mājas darbs par sava sporta veida analīzi pēc ATF resintēzēm sacensībās, jāizpilda 9 testi (semināri/kontroldarbi) un noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens). Gala atzīme par kursu tiek rēķināta kā svērtais vidējais, kur patstāvīgo darbu vidējai atzīmei ir svars 10%, mājas darba atzīmei 10%, testu (semināru/kontroldarbu) vidējai atzīmei 40% un noslēguma testa (eksāmena) 40%. Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji Kontroldarba atzīmi ballēs aprēķina: Atzīme = punkti∙10/n; kur n – jautājumu skaits kontroldarbā, punkti – iegūto punktu skaits par pareizajām atbildēm (pareizi atbildēts jautājums ir viens punkts, daļēji pareizi – 0,5 punkti).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF. Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF. Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
50 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma ķīmiskais sastāvs. Skābju – bāzu līdzsvars, pH, bufersistēmas. Organisma disperso sistēmu īpašības. Koloīdie šķīdumi. Organisko savienojumu funkcionālās grupas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Difūzija, osmoze. Ogļhidrātu iedalījums, ķīmiskās īpašības un loma organismā. Ogļhidrātu krāsu reakcijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu iedalījums, tauku, fosfolipīdu un steroīdu ķīmiskās īpašības un loma organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme. Aminoskābes, peptīdsaite, olbaltumvielu struktūras līmeņi, olbaltumvielu iedalījums. Fermenti, to uzbūve, iedalījums, darbība. Nukleīnskābes (DNS un RNS), uzbūve un loma organismā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF. Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielmaiņa (metabolisms), tās divas daļas: anabolisms un katabolisms. Enerģijas maiņa, ATF. Olbaltumvielu maiņa: gremošana, sintēze, noārdīšanās, aminoskābju transaminēšana un dezaminēšana, amonjaka izvadīšana urīnvielas cikls.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ogļhidrātu maiņa: gremošana, glikogēna maiņa, glikolīze, Krebsa cikls, elektronu transporta ķēde.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Lipīdu maiņa: gremošana, tauku resintēze zarnu sieniņā, lipīdu transports asinīs (asins plazmas lipoproteīdi), taukskābju beta-oksidēšanās. Vielmaiņas kopsakarība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta bioķīmija: muskuļšūnas uzbūve, ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika, (ATF resintēzes).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma tests par visiem tematiem (eksāmens).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
38 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. V. Ūdre. Vispārējā un sporta bioķīmija I d., māc. grāmata LSPA studentiem, Rīga 2000.

2.

2. Dzintare M. Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes slodzēs. Mācību metodiskais līdzeklis LSPA studentiem. LSPA, 2019.

Papildu literatūra

1.

3. Kazuša I., Nokalns M., Kazušs E., Kazušs M. Statiskā bioķīmija. RSU, 2015

2.

4. Vīgants A. Cilvēka bioķīmija un molekulārā ķīmija. LU Akadēmiskais apgāds 2008.

3.

5. MacLaren D. and Morton J., Biochemistry for Sport and Exercise Metabolism, Hoboken, Wiley-Blackwell, 2011.

4.

6. Волков Н. И. Биохимия мышечной деятельности. Kиев, Олимпийская литература, 2000. c 504.

Citi informācijas avoti

1.

7. Murray R. K., Granner D. K., Mayes P. A., Rodwell V. W. Harper's Biochemistry (25th edition). McGraw-Hill Publishing Co; 1999, p. 927.

2.

8. Lieberman M. A., Marks A. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (3rd revised North American ed.) Lippincott Williams and Wilkins, 2008, p. 1024.

3.

9. Lehninger A. L., Nelson D. L., Cox M. M. Lehninger Principles of Biochemistry (4th edition) W. H. Freeman & Co, 2004.

4.

10. Stryer L., Berg J. M., Tymoczko J. L. Biochemistry (5th edition). W. H. Freeman & Co, 2002.